Har man ansvar ved privat salg av bil? Ja, kjøpsloven regulerer ansvar og rettigheter ved salg av bil mellom private. Å selge eller kjøpe en bil privat kan være en god måte å spare penger på, men det kan også innebære noen utfordringer. Hvilket ansvar har du som selger eller kjøper av en bruktbil? Hvilke lover og regler gjelder for privat salg av bil? Hva kan du gjøre hvis det oppstår en tvist mellom deg og den andre parten? I denne artikkelen vil vi gi deg noen føringer på hvordan du kan gjennomføre et trygt og vellykket privat bilkjøp eller bilsalg.
Kjøpsloven regulerer privat salg av bil
Når du selger eller kjøper en bil privat, er det kjøpsloven som gjelder. Kjøpsloven er en lov som regulerer avtaler mellom private parter, og mellom næringsdrivende, om kjøp og salg av varer, som for eksempel biler. Kjøpsloven gir både selger og kjøper visse rettigheter og plikter i forbindelse med bilhandelen. For eksempel har selgeren en opplysningsplikt ved salg av bil, og kjøperen har en plikt til å undersøke bilen før og/eller etter kjøpet. Artikkelen skal i det følgende se nærmere på hvilket ansvar selger og kjøper har ved privat salg av bil.
Selgers grunnleggende ansvar ved privat salg av bil: opplysningsplikt
Selgers opplysningsplikt handler i korte trekk om at selger både har et ansvar for å gi kjøper riktige opplysninger, og et ansvar til å ikke unnlate å gi opplysninger som selgeren burde ha gitt, ettersom de ville ha virket inn på kjøpet. Brudd på opplysningsplikten, betegnes gjerne som opplysningssvikt, og kan føre til at kjøper kan gjøre gjeldende misligholdsbeføyelser.
Opplysningsplikt forutsettes i kjøpsloven §§ 17 og 18, og lyder følgende:
Kjøpsloven § 17
(1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.
(2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen:
[…]
- passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, unntatt når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det;
- ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell;
[…].»
Kjøpsloven § 18
Ǥ 18.Opplysning om egenskaper eller bruk.
(1) Reglene om mangler gjelder også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet.
(2) Reglene i første ledd gjelder tilsvarende når tingen ikke svarer til opplysning som noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Dette gjelder ikke om selgeren verken visste eller burde ha visst at opplysningen var gitt.
(3) Reglene i første og andre ledd gjelder ikke når opplysningen i tide er rettet på en tydelig måte.»
Som det fremgår av bestemmelsene har selgeren som utgangspunkt et ansvar for å levere en bil som er i samsvar med det som er avtalt mellom selger og kjøper, jf. § 17 (1). Hva som er avtalt, fremgår som regel av en kjøpskontrakt, men det kan også være muntlige eller andre skriftlige utsagn fra selger. For eksempel kan selgeren ha gitt opplysninger om tilstanden og egenskapene til bilen i sin markedsføring. Opplysningene selgeren har gitt muntlig eller skriftlig om bilen, er like gjeldende som det som er avtalt i kjøpskontrakten. Hvis bilen avviker fra det som er avtalt i kjøpskontrakten eller fra de opplysningene som er gitt av selger, foreligger det en kjøpsrettslig mangel. Da kan kjøperen ha rett til å kreve blant annet prisavslag, erstatning eller å heve kjøpet i sin helhet.
Kjøpsloven § 19
Ansvaret og plikten selger har for å ikke unnlate å gi opplysninger fremgår av kjøpsloven § 19 (1) b), som lyder følgende:
«(1) Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når […]
- selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller […]».
“Som den er” er et forbehold som selgeren kan ta i avtalen for å fraskrive seg ansvaret for visse mangler ved bilen. Det betyr at selgeren ikke garanterer for bilens tilstand, og at kjøperen overtar bilen med de feil og mangler som den har på salgstidspunktet. Hvis du som selger bruker dette forbeholdet, må du likevel opplyse om de manglene som du kjenner til eller burde kjenne til, og som kan ha betydning for kjøperens vurdering av bilen. Hvis selger unnlater å opplyse om slike vesentlige forhold, har han brutt sin opplysningsplikt, og det vil foreligge en kjøpsrettslig mangel. Kjøper kan da gjøre gjeldende krav som prisavslag, erstatning og heving gjeldende.
Selv om bestemmelsen i hovedsak gjelder for kjøp som er gjort med «som den er» forbehold, er det sikker rett at selger også vil ha en slik opplysningsplikt i andre tilfeller som ikke direkte rammes av bestemmelsen. Det vil med ander ord si at selger i alle kjøp etter kjøpsloven har en opplysningsplikt.
Lurer du på mer om opplysningsplikt? Les vår artikkel om opplysningsplikt ved salg og kjøp av bil.
Kjøpers ansvar ved privat salg av bil: undersøkelsesplikt
Det er ikke bare selger som har ansvar ved privat salg av bil i kjøpsloven. Det gjelder også en undersøkelsesplikt for kjøper etter kjøpsloven §§ 20 og 31.
Kjøpsloven § 20
Kjøpsloven § 20 lyder som følger;
«§ 20.Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m.
(1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.
(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.
(3) Reglene foran gjelder tilsvarende når kjøperen før kjøpet er gitt høve til å undersøke en prøve og mangelen angår en egenskap som skulle framgå av prøven.»
Ifølge kjøpsloven § 20 har kjøper en plikt til å undersøke bilen forut for avtalebindingen. Dette innebærer at kjøper har et ansvar for å foreta en grundig undersøkelse av bilen før det blir inngått avtale med selger. For eksempel ved å kontrollere funksjonalitet, tilstand og samsvar med de opplysningene som ble gitt av selger. Hvis kjøper har undersøkt bilen, kan han ikke gjøre en mangel gjeldene som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, jf. kjøpsloven § 20 (2). Det samme vil gjelde dersom kjøper uten rimelig grunn har latt være å undersøke bilen etter selgerens oppfordring.
Kjøpsloven § 31
Kjøpsloven § 31 lyder som følger;
«§ 31.Kjøperens undersøkelse etter leveringen.
(1) Etter levering skal kjøperen så snart han etter forholdene har rimelig høve til det, undersøke tingen slik god skikk tilsier.
(2) Framgår det at tingen skal transporteres fra leveringsstedet, kan kjøperen vente med å undersøke den til den er kommet fram til bestemmelsesstedet.
(3) Endrer kjøperen bestemmelsesstedet mens tingen er undervegs, eller sender han den videre uten at han har hatt rimelig høve til å undersøke den, og selgeren ved kjøpet kjente eller burde ha kjent til muligheten for slik omdirigering eller videresending, kan undersøkelsen utsettes til tingen er kommet fram til det nye bestemmelsesstedet»
Ifølge kjøpsloven § 31 har kjøper også en plikt til å undersøke bilen etter overlevering. I motsetning til kjøpsloven § 20 pålegger ikke § 31 en direkte plikt til å undersøke bilen på leverings tidspunktet. Kjøpsloven § 31 gir en generell undersøkelsesplikt etter levering, og dersom plikten ikke blir overholdt har dette ingen direkte rettsvirkning. Likevel kan retten til å påberope seg en mangel ved bilen gå tapt ved forsømt undersøkelse, ettersom reklamasjonstiden etter kjøpsloven § 32 begynner å løpe når kjøper «burde» ha oppdaget mangelen. Kjøper bør derfor alltid undersøke bilen etter privat salg.
Hvordan unngå tvister ved privat salg av bil?
Det er ikke uvanlig at det oppstår tvister mellom selger og kjøper ved privat salg av bil. Det kan for eksempel være uenighet om bilens tilstand, om det foreligger en mangel, eller om hvordan en eventuell mangel skal løses. Hvis du vil unngå slike tvister, eller i hvert fall redusere risikoen for dem, bør du følge noen enkle råd:
- Vær ærlig og tydelig. Som selger bør du opplyse om alt som er relevant for bilens verdi og bruk, og ikke skjule eller bagatellisere feil eller mangler. Som kjøper bør du stille spørsmål og sjekke fakta, og ikke stole blindt på selgerens ord. Du bør også undersøke bilen tilstrekkelig, både før kjøpet og etter levering.
- Bruk en god kjøpekontrakt. En kjøpekontrakt er en skriftlig avtale mellom selger og kjøper om vilkårene for bilhandelen. Det finnes flere standardkontrakter som du kan bruke, for eksempel fra NAF eller Forbrukerrådet. En god kjøpekontrakt bør inneholde opplysninger om partene, bilen, prisen, betalingen, leveringen, garantien, forbeholdene og eventuelle tilleggsavtaler.
- Ta en salgstest. En salgstest er en teknisk kontroll av bilen som utføres av et autorisert verksted. En salgstest gir både selger og kjøper en oversikt over bilens tilstand, og kan bidra til å avdekke eventuelle feil eller mangler. En salgstest kan også være et bevis for hva som var avtalt om bilens tilstand ved salget.
- Bruk rettshjelpsdekningen. Hvis det likevel oppstår en tvist mellom deg og den andre parten, kan det være lurt å kontakte en advokat for rådgivning og eventuell bistand i forhandlinger eller rettssak. Alle bilforsikringer har rettshjelpsdekning, som dekker advokatutgifter i slike saker. Du må imidlertid betale en egenandel, som vanligvis er 20 prosent av de totale utgiftene, men maksimalt 4000 kroner. Bilforsikringen betaler resterende 80%.
Annet ansvar ved privat salg av bil
Selv om en som selger har gitt så komplette og redelige opplysninger som en var i stand til kan en likevel sitte igjen med et ansvar for mangler som oppstår ved bilen. Typisk vil dette knytte seg til ukjente og/eller skjulte mangler ved bilen, som selger likevel hefter for. Dette kan være feil og mangler ved bilen som var tilstede ved overleveringen av bilen, men hvor symptomene på problemene først oppstår en stund etterpå. Ønsker du å vite mer om dette kan du lese vår artikkel om skjulte feil og mangler ved bilkjøp.
Kontakt oss for en gratis vurdering av din sak
Hvis du har spørsmål om privat salg av bil, eller hvis du har havnet i en konflikt med selger eller kjøper, kan du ta kontakt med oss for en gratis og uforpliktende vurdering av din sak. Vi har lang erfaring og høy kompetanse innen kjøpsrett, og vi kan hjelpe deg med å finne den beste løsningen for deg. Du kan nå oss på e-post: post@verito.no eller telefon: 24 02 21 20.
Om du lurer på mer om hva vi kan gjøre for deg og saken kan du lese vår artikkel om advokatbistand ved bilkjøp.
Vanlige spørsmål om ansvar ved privat salg av bil
Hvilket ansvar har jeg ved privat salg av bil?
Ved privat salg av bil gjelder kjøpsloven. Selger har iht. kjøpsloven bl.a. plikt til gi korrekte opplysninger, samt ikke tilbakeholde opplysninger som kjøper har grunn til å regne med å få. I tillegg vil selger uansett kunne måtte forholde seg til reklamasjoner fra kjøper, som selger kan holdes ansvarlig for.
Hvilket ansvar har jeg ved privat kjøp av bil?
Kjøper har i utgangspunktet en undersøkelsesplikt. Om kjøper ikke foretar undersøkelse i forkant av kjøpet kan dette tidvis lede til at kjøper ikke kan gjøre mangel gjeldene. Dette gjelder særlig mangler som kjøper burde ha oppdaget ved vanlig undersøkelse, feks prøvekjøring hva gjelder bilkjøp.
Hva er forskjellen mellom kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven?
Kjøpsloven gjelder for avtaler mellom private parter om kjøp og salg av varer, som for eksempel biler. Forbrukerkjøpsloven gjelder for avtaler mellom en forbruker og en næringsdrivende om kjøp og salg av varer, som for eksempel biler. Forbrukerkjøpsloven gir forbrukeren sterkere rettigheter enn kjøpsloven, og stiller strengere krav til selgeren.
Hva er forskjellen mellom retting, prisavslag, erstatning og heving?
Retting betyr at selgeren utbedrer mangelen ved bilen, for eksempel ved å reparere den. Prisavslag betyr at kjøperen får en reduksjon i kjøpesummen som tilsvarer mangelen ved bilen. Erstatning betyr at selgeren må dekke kjøperens økonomiske tap som følge av mangelen ved bilen. Heving betyr at kjøpet blir opphevet, og at kjøperen leverer tilbake bilen og får tilbake kjøpesummen.
Hva er reklamasjon, og hvor lang er reklamasjonsfristen?
Reklamasjon er når kjøperen gir selgeren beskjed om at det er en mangel ved bilen, og hva slags krav kjøperen vil gjøre gjeldende. Reklamasjonen må skje innen rimelig tid etter at kjøperen oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Reklamasjonsfristen er to år etter at kjøperen overtok bilen, eller fem år hvis bilen er ment å vare vesentlig lenger enn to år.
Hva er en salgstest, og hvorfor bør jeg ta den?
En salgstest er en teknisk kontroll av bilen som utføres av et autorisert verksted. En salgstest gir både selger og kjøper en oversikt over bilens tilstand, og kan bidra til å avdekke eventuelle feil eller mangler. En salgstest kan også være et bevis for hva som var avtalt om bilens tilstand ved salget. En salgstest bør tas før bilen selges eller kjøpes, og koster vanligvis mellom 1000 og 3000 kroner.
Hva er rettshjelpsdekning, og hvordan bruker jeg den?
Rettshjelpsdekning er en del av bilforsikringen som dekker advokatutgifter i tvister som gjelder bilen. Rettshjelpsdekningen gjelder både for selger og kjøper av en bruktbil. For å bruke rettshjelpsdekningen må du kontakte forsikringsselskapet ditt og søke om dekning. Du må betale en egenandel, som vanligvis er 20 prosent av de totale utgiftene, men maksimalt 4000 kroner.
Kilder
Artikkelen er skrevet 21.08.2024.