Når du kjøper en båt fra privatperson er det kjøpsloven som gjelder. I kjøpsloven har du visse rettigheter hvis det oppstår feil eller mangler ved båten. I denne artikkelen skal vi se nærmere på hva kjøpsloven sier om slike situasjoner, og hvilke krav du kan ha mot selger.
Hva er en mangel på båt etter kjøpsloven?
En mangel er et avvik fra det som er avtalt mellom kjøper og selger, eller det som følger av loven. Det kan også være en mangel hvis båten ikke samsvarer med den informasjonen selger har gitt om båten, eller med det kjøper hadde grunn til å forvente ut fra prisen og forholdene ellers.
Noen eksempler på feil/mangler som kan danne grunnlag for krav er feil eller skader på motor/fremdriftssystem, skader under vannlinje, plastpest og lekkasjer/fukt over vannlinje. Merk at den konkrete avtalen og forholdene omkring nevnte er avgjørende for hvorvidt noe er en mangel. En tilnærmet identisk feil/skade, eksempelvis plastpest, kan derfor utgjøre en mangel i en sak, samtidig som den ikke gjør det i en annen.
De fleste kjøpere besiktiger båten før kjøp, og deltar gjerne også på en prøvetur. Forhold du som kjøper ble kjent med eller burde gjort deg kjent med under slik besiktigelse/prøvetur, kan normalt ikke gjøres gjeldende som en mangel. Generelt gjelder likevel at selgers opplysningsplikt går foran kjøpers undersøkelsesplikt. Mer om opplysningsplikten ved salg av båt.
Hvilke krav kan du fremme ved mangler på båten?
Hvis det foreligger en mangel ved båten, har du flere mulige krav mot selger etter kjøpsloven. Disse er:
- Retting: Selger må utbedre mangelen på egen bekostning, så lenge det ikke medfører urimelig kostnad eller ulempe for selger.
- Omlevering: Selger må levere en ny båt som er fri for mangler, så lenge det ikke medfører urimelig kostnad eller ulempe for selger.
- Prisavslag: Du kan kreve at kjøpesummen reduseres tilsvarende verdiforringelsen som mangelen medfører.
- Heving: Du kan heve kjøpet, altså gå fra avtalen, hvis mangelen er vesentlig og selger ikke har rettet eller omlevert innen rimelig tid. Da må du levere tilbake båten, og selger må tilbakebetale kjøpesummen. Les mer om heving av båtkjøp her.
- Erstatning: Du kan kreve erstatning for det økonomiske tapet du har lidt som følge av mangelen, så lenge selger har opptrådt uaktsomt eller forsettlig.
Hvordan fremme et krav mot selger av båten?
Hvis du oppdager en mangel ved båten, må du gi selger beskjed innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Dette kalles å reklamere. Hvis du ikke reklamerer innen to år etter at du overtok båten, mister du retten til å fremme krav på grunn av mangelen. Hvis båten er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er fristen fem år.
Du bør reklamere skriftlig, for eksempel per e-post, slik at du har dokumentasjon på at du har reklamert og hva du har krevet. Du bør også samle bevis for at det foreligger en mangel, for eksempel ved å ta bilder, innhente tilstandsrapporter, innhente tilbud på utbedring, osv.
Når du reklamerer, må du angi hvilket krav du vil fremme, for eksempel retting, omlevering, prisavslag, heving eller erstatning. Du kan endre kravet senere, så lenge det ikke er urimelig overfor selger. Les mer om reklamasjon ved båtkjøp vår artikkel her.
Kontakt oss for gratis vurdering av din sak
Hvis du har kjøpt en båt med feil eller mangler, kan det være lurt å kontakte en advokat som har erfaring med slike saker. En advokat kan hjelpe deg med å vurdere om du har et krav mot selger, og hvordan du best kan fremme det.
Hos Advokatfirmaet Verito AS har vi spesialisert oss på kjøpsrett og forbrukerrett, og har bistått mange båtkjøpere i tvister med selgere. Vi tilbyr en gratis og uforpliktende vurdering av din sak, og kan også bistå deg videre hvis du ønsker det.
Du kan kontakte oss på e-post: post@verito.no eller telefonnummer 24 02 21 20. Les mer om hvordan advokater kan bistå deg etter båtkjøp.
Vanlige spørsmål om kjøpsloven og båt
Gjelder kjøpsloven ved kjøp av bruktbåt?
Ja, kjøpsloven gjelder både ved kjøp av brukt båt - med mindre båten kjøpes av en næringsdrivende.
Hva er forskjellen mellom kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven?
Forbrukerkjøpsloven gir kjøperen bedre rettigheter enn kjøpsloven da selger da alltid er den profesjonelle part. Kjøpsloven gjelder som utgangspunkt mellom "like" parter og er mer balansert i sin avveining av rettigheter mellom selger og kjøper.
Hva skjer hvis jeg ikke blir enig med selger om et krav?
Hvis du ikke blir enig med selger om et krav, kan du bringe saken inn for Forbrukerrådet, som kan megle mellom deg og selger. Hvis dere fortsatt ikke blir enige, kan du bringe saken inn for Forbrukerklageutvalget, som kan avsi en bindende avgjørelse. Du kan også gå til forliksrådet og i noen tilfeller direkte til domstolene.
Er det vanskelig å vinne frem med krav om båten er solgt "som den er"?
Ja, det er vanskeligere. Men det betyr ikke at det er "vanskelig". Det kommer an på hva som er avtalt, kjøpspris, annonse mv. Det vanlige er at bruktbåter selges med slik klausul, og ofte blir det avgjørende om mangelen var tilstede ved salget.