En veiledning til dine rettigheter og fremgangsmåte
Har du kjøpt en campingvogn, og oppdager at det foreligger en feil eller mangel ved campingvognen? Da er det viktig å varsle selger så fort så mulig, slik at du ikke mister retten til å gjøre mangelen gjeldende. Denne artikkelen skal gjennomgå hva som ligger i begrepet reklamasjon, hva forskjellen på reklamasjon i kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven er, og hvordan du kan gå frem for å reklamere.
Hva er en reklamasjon?
En reklamasjon innebærer at du som kjøper informerer selger om at det er en mangel ved campingvognen og at du holder selger ansvarlig for dette. Denne retten er regulert i kjøpsloven § 32 og forbrukerkjøpsloven § 27. Det er ikke tilstrekkelig å uttrykke misnøye eller anger over kjøpet på campingvognen ved reklamasjon. Du må spesifisere hva feilen eller mangel består av, samt hvilke rettslige krav som følger av dette. Slike rettslige krav kan være misligholdsbeføyelser som reparasjon, heving av kjøpet, prisavslag eller erstatning. For at disse kravene skal være gyldige, må det faktisk foreligge en mangel eller feil ved bilen.
Her kan du lese om reklamasjon på bilkjøp
Hva anses som en mangel ved en campingvogn?
Hva som defineres som en mangel er regulert i forbrukerkjøpsloven § 16 og kjøpsloven §§ 17, 18 og 19. Generelt sett foreligger det en mangel hvis campingvognen ikke oppfyller det som er avtalt mellom kjøper og selger. En mangel kan også oppstå dersom selger har gitt feilaktige eller misvisende opplysninger om campingvognens tilstand eller egenskaper. Dette kan for eksempel være tilfeller der campingvognen har skjulte skader, mangler utstyr som ble lovet, eller har lavere ytelse enn oppgitt. Det regnes derimot ikke som en mangel hvis feilen skyldes normal slitasje, skader du selv har forårsaket, eller ytre faktorer, som for eksempel startproblemer i ekstrem kulde.
Hvilken lov kommer til anvendelse ved reklamasjon av campingvogn?
I norsk rett er det to lover som regulerer reklamasjon av campingvogn. Det er kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven. Kjøpsloven gjelder i de tilfeller kjøpet av campingvognen er foretatt mellom to private personer eller mellom to næringsdrivende. Forbrukerkjøpsloven gjelder i de tilfeller du har kjøp campingvognen fra en forhandler, og ikke selv «hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomheten», jf. forbrukerkjøpsloven § 1 tredje ledd.
Det er viktig å avgjøre om man er i kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven, ettersom forbrukerkjøpsloven gir forbruker et bedre vern ved kjøp av campingvogn, enn det kjøpsloven gir kjøper. Forskjellen på vernet i kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven, kommer blant annet tydelig frem i reklamasjonsbestemmelsene. Artikkelen vil i det følgende se nærmere på disse forskjellene.
Reklamasjonsfristene i kjøpsloven
Reklamasjonsfristene i kjøpsloven fremgår av lovens § 32:
«1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.
(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid»
Det fremgår to ulike reklamasjonsfrister av kjøpsloven § 32; en relativ reklamasjonsfrist og en absolutt reklamasjonsfrist. Den relative reklamasjonsfristen fremgår av bestemmelsens første ledd, og setter en grense på hvor lenge du har rett til å reklamere. Det fremgår ikke eksplisitt av ordlyden hvor lang denne fristen er, men det er klart at det må være reklamert innen «rimelig tid» etter du oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Hva som ligger i «rimelig tid» fremgår ikke av bestemmelsen, og vurderingen avhenger derfor av en konkret vurdering av hver enkelt sak.
Den absolutte reklamasjonsfristen fremgår av kjøpsloven § 32 andre ledd. Bestemmelsen fastslår at det gjelder en absolutt frist på to år for å reklamere på campingvognen. Det vil med andre ord innebære at du ikke kan reklamere på mangler eller feil som du oppdager etter det har gått to år.
Du kan lese her hva kjøpsloven sier om heving av campingvogn.
Reklamasjonsfristene i forbrukerkjøpsloven
Reklamasjonsfristene i forbrukerkjøpsloven fremgår av lovens § 27:
«Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at tingen ble levert. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger, er fristen for å reklamere fem år […]»
Reklamasjonsfristene i forbrukerkjøpsloven er utformet på samme måte som i kjøpsloven; den relative reklamasjonsfristen i første ledd og den absolutte reklamasjonsfristen i andre ledd. Selv om bestemmelsene er utformet likt, er innholdet noe ulikt. Etter første ledd må også forbruker reklamere innen «rimelig tid» etter forbruker oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Men til forskjell fra kjøpsloven så kan aldri denne fristen være kortere enn to måneder fra forbruker oppdaget mangelen.
Den absolutte reklamasjonsfristen fremgår av forbrukerkjøpsloven § 27 andre ledd. Utgangspunktet er at forbruker kan reklamere på en vare innen to år etter de overtok varen. Til forskjell fra kjøpsloven så har forbruker i tillegg en utvidet reklamasjonsfrist som er på fem år. Det er kun i tilfeller hvor varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år ved vanlig bruk, at reklamasjonsfristen blir utvidet til fem år. For eksempel vil en ny bil, normalt anses som en vare som er ment å vare vesentlig lenger enn to år.
Her kan du lese mer om Hva forbrukerkjøpsloven sier om reklamasjon?
Unntak fra reklamasjonsfristene
Det finnes noen unntak fra reklamasjonsfristene som kan gi deg utvidet tid til å reklamere. Det første unntaket gjelder hvis selgeren har gitt en garanti som varer lenger enn den lovbestemte reklamasjonsfristen. En garanti er en avtale mellom kjøper og selger som kan dekke flere typer feil enn det loven gjør, eller gi en lengre reklamasjonstid, jf. forbrukerkjøpsloven § 18 a og kjøpsloven § 21 (2). For at garantien skal være relevant, må den gi deg bedre rettigheter enn det som følger av lovverket. En garanti kan derfor aldri rettslig gi deg dårligere vilkår enn det som er fastsatt i loven.
Det andre unntaket gjelder hvis selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller uredelig, for eksempel ved å skjule kjente feil eller gi uriktige opplysninger om bilen. I slike tilfeller kan du fremdeles reklamere, selv etter at de ordinære fristene har utløpt, så lenge det ikke har gått urimelig lang tid. Dette er regulert i kjøpsloven § 33 og forbrukerkjøpsloven § 27 (4).
Hvorfor gjelder det reklamasjonsfrister ved kjøp av campingvogn?
Det er flere grunner til at reklamasjonsfrister eksisterer. En viktig årsak er kjøperens plikt til å undersøke bilen og varsle om eventuelle feil eller mangler så raskt som mulig, slik at selgeren får en sjanse til å rette opp i disse. En annen grunn er selgers behov for å vite når handelen kan anses som endelig, uten frykt for fremtidige krav fra kjøperen. Reklamasjonsfristen bidrar derfor til å skape balanse og rettferdighet mellom partene, samt sørge for forutsigbarhet i handelen.
Hva kan du kreve av selger ved reklamasjon?
Dersom du har reklamert i tide på en feil eller mangel ved campingvognen, har du flere rettigheter du kan gjøre gjeldende. Hvilke krav du kan fremsette avhenger av hvor alvorlig mangelen er, og om selgeren kan rette opp feilen eller mangelen:
Avhjelp (retting eller omlevering)
Som hovedregel kan du kreve at selger enten reparerer campingvognen eller leverer en tilsvarende campingvogn. Selgeren har også rett til å tilby avhjelp eller omlevering på egen hånd. Dette må skje uten kostnad for deg, innen rimelig tid, og uten vesentlig ulempe, jf. kjøpsloven §§ 34-36 og forbrukerkjøpsloven §§ 29-30. I henhold til forbrukerkjøpsloven § 30 (4) har selger én mulighet til å forsøke å rette feilen eller omlevere campingvognen. For kjøpsloven finnes det ingen slik grense, men gjentatte mislykkede forsøk kan etter hvert regnes som en «vesentlig ulempe» for deg, og selgeren kan miste retten til å prøve ytterligere avhjelp.
Prisavslag
Hvis feilen ikke blir rettet eller campingvognen ikke blir omlevert innen rimelig tid, eller hvis det medfører betydelig ulempe for deg, kan du kreve prisavslag. Dette er regulert i kjøpsloven § 38 og forbrukerkjøpsloven § 31. Prisavslaget skal være forholdsmessig og reflektere hvor stor betydning mangelen har. Du kan ikke kreve et prisavslag som overstiger det beløpet du har betalt for campingvognen.
Her kan du lese om prisavslag
Heving av kjøpet
Dersom du ikke ønsker prisavslag, kan du velge å heve kjøpet, jf. kjøpsloven § 39 og forbrukerkjøpsloven § 32. Heving innebærer at du returnerer campingvognen og får kjøpesummen refundert, med et mulig fradrag for den bruken du har hatt. For å kunne heve etter kjøpsloven må mangelen være vesentlig, mens etter forbrukerkjøpsloven kan du heve kjøpet hvis mangelen ikke er uvesentlig. Terskelen for å heve er derfor lavere i forbrukerkjøpsloven enn i kjøpsloven.
Erstatning
Du har også rett til å kreve erstatning for økonomiske tap som følge av kjøpet, uavhengig av om du har gjort andre krav gjeldende, jf. kjøpsloven § 40 og forbrukerkjøpsloven § 33. For å kreve erstatning må fire vilkår være oppfylt: det må foreligge et kontraktsbrudd, et ansvarsgrunnlag, et økonomisk tap, og en klar sammenheng mellom kontraktsbruddet og tapet.
Hvordan fremme en reklamasjon på campingvognen?
Hvis du har kjøpt en campingvogn og oppdager en feil eller mangel, bør du følge disse trinnene:
- Reklamer raskt: Meld fra om feilen eller mangelen så snart du oppdager den, og senest innen to eller fem år etter at du overtok campingvognen, avhengig av om kjøpet er regulert av kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven.
- Gi en grundig beskrivelse: Sørg for at reklamasjonen inneholder en tydelig beskrivelse av feilen eller mangelen, samt hvilke krav du fremsetter, for eksempel avhjelp, prisavslag, heving eller erstatning.
- Samle bevis: Behold og dokumenter feilen eller mangelen ved å ta bilder, oppbevare kvitteringer, kontrakter, e-poster, rapporter fra fagfolk eller vitneutsagn.
- Behold all kommunikasjon: Lagre all korrespondanse med selgeren, og vær nøye med å dokumentere viktige datoer og hendelser som er relevante for saken.
- Søk juridisk hjelp ved behov: Hvis selger nekter å akseptere reklamasjonen, kan du kontakte en advokat for å få juridisk bistand.
Hvis du ikke får svar, eller ikke blir enige med selger, kan du vurdere å ta saken videre til mekling i Forbrukerrådet eller Forbrukertvistutvalget. Hvis meklingen ikke fører frem, kan du bringe saken inn for retten. Vi kan bistå deg gjennom hele prosessen, dersom du ønsker juridisk bistand.
Hvordan kan en advokat hjelpe deg?
En advokat kan hjelpe deg med flere aspekter ved kjøpet av en campingvogn:
- Vurdere kontrakten før kjøpet
- Forhandle med selgeren om vilkår og betingelser
- Representere deg i retten hvis det blir nødvendig
- Gi råd om dine rettigheter og plikter som kjøper
Advokaten kan sikre at dine interesser blir ivaretatt og at du får den hjelpen du trenger for å håndtere eventuelle problemer som oppstår.
Dekning av advokatutgifter
Mange rettshjelpsforsikringer dekker advokatutgifter i forbindelse med tvister knyttet til kjøp av campingvogn. Sjekk forsikringen din for å se om du har rett til dekning. Dette kan bidra til å redusere kostnadene ved å søke juridisk bistand og sikre at du får den hjelpen du trenger. Normalt vil forsikringsselskapet dekke 80% av utgiftene, mens du betaler de resterende 20%, i tillegg til en fastsatt egenandel. Sjekk din forsikring for å se hva som gjelder i din forsikring.
Kontakt oss for en kostnadsfri vurdering av din sak
Har du spørsmål i forbindelse med reklamasjon av kjøp av campingvogn, eller andre spørsmål knyttet til ditt kjøp? Ta gjerne kontakt med oss for en kostnadsfri og uforpliktende vurdering av saken din. Med vår omfattende erfaring og spesialkompetanse innenfor kjøpsrett, kan vi tilby rådgivning, bistand i forhandlinger, eller representasjon i rettssaker. Du kan nå oss i dag på telefon 24 02 21 20, via e-post til post@verito.no, eller ved å fylle ut kontaktskjemaet på vår nettside.
Artikkelen er skrevet 03.12.2024.
Vanlige spørsmål
Hvor lang tid har jeg på å reklamere etter kjøp av campingvogn?
Normalt er reklamasjonsfristen to år fra du overtok bilen. Hvis bilen er ment å vare vesentlig lenger ved vanlig bruk, kan fristen utvides til fem år i forbrukerkjøp.
Hva er forskjellen på garanti og reklamasjon?
En garanti er en frivillig forpliktelse fra selgers side, som gir deg som kjøper visse rettigheter utover det som følger av loven. En reklamasjon er derimot en rettighet du har etter loven, som gjelder uavhengig av om selger har gitt deg en garanti eller ikke. En reklamasjon kan derfor gjøres gjeldende selv om garantien er utløpt, eller hvis mangelen ikke dekkes av garantien.
Hvordan kan en advokat hjelpe meg ved reklamasjon?
En advokat kan hjelpe deg med å vurdere kontrakten, forhandle med selgeren og representere deg i retten hvis det blir nødvendig.
Dekker forsikringen advokatutgifter?
Ja, mange rettshjelpsforsikringer dekker advokatutgifter i forbindelse med tvister knyttet til kjøp av campingvogn. Sjekk forsikringen din for detaljer.