Kjøper får medhold ved heving av elbilkjøp

Innholdsfortegnelse

Forbrukerklageutvalget har gitt medhold i en sak der kjøpere av en elbil krevde heving av kjøpet grunnet flere feil ved bilen.

Bakgrunn

Kjøperne av en ny elbil oppdaget snart at bilen hadde flere alvorlige mangler, inkludert problemer med varmeapparatet, begrenset rekkevidde og en defekt R-Link-funksjon. Elbilen, som ble kjøpt i 2015, skulle ifølge selgeren kunne kjøre strekningen Tønsberg-Oslo uten å lade underveis. Dette viste seg å være feil, og bilen måtte lade underveis, noe som skapte betydelige ulemper for kjøperne.

Feilene ved bilen

Kjøperne opplevde at varmeapparatet ikke fungerte tilfredsstillende, noe som var spesielt problematisk i vintermånedene. Til tross for flere forsøk på reparasjon, ble problemet ikke løst. I tillegg hadde bilen en betydelig kortere rekkevidde enn det som ble opplyst ved kjøpet, og R-Link-funksjonen, som skulle vise tilgjengelige ladestasjoner, var defekt.

Her kan du lese mer om feil og mangler på bil:

Heving ved skjulte feil og mangler på bil

Har du kjøpt bruktbil med feil?

Reklamasjon og tvist

Kjøperne reklamerte overfor selgeren, men fikk avslag på klagen. Selgeren hevdet at bilen ikke hadde noen feil og at rekkeviddeproblemet skyldtes feilaktig bruk av lading. Det ble også påstått at varmesystemet fungerte som det skulle, men dette ble tilbakevist av kjøperne.

Her kan du lese flere av våre artikler relatert til reklamasjon:

Hva sier forbrukerkjøpsloven om reklamasjon? 

Reklamasjon på bruktbil

Hva er rimelig tid ved reklamasjon av bilkjøp

Medhold i Forbrukerklageutvalget

Etter vurdering av saken konkluderte Forbrukerklageutvalget med at kjøperne hadde rett i sin klage. Det ble påpekt at varmeapparatet ikke fungerte som forventet, og at rekkevidden på bilen ikke samsvarte med det som var opplyst ved kjøpet. Utvalget mente at feilene var alvorlige nok til å heve kjøpet.

Erstatning

Selgeren ble pålagt å tilbakebetale kjøpesummen på kr 224 280,- med tillegg av forsinkelsesrenter, samt å dekke kostnadene for demontering av ladeutstyr i garasjen. Kjøperne ble også tilkjent erstatning for utgifter til en teknisk rapport fra NAF.

Vedtaket er enstemmig og oppfyllelsesfristen for selgeren er én måned fra vedtakets forkynnelse.

Dette vedtaket viser viktigheten av at forbrukere står på sine rettigheter og søker hjelp når de opplever store mangler ved kjøp av varer.

her kan du lese mer om erstatning etter kjøpsloven

Dersom du ønsker å lese hele saken kan du gjøre det her

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Bil
Kristoffer Dalvang

Heve bilkjøp? (slik går du frem) 

Å heve et bilkjøp kan være en omfattende prosess, hvor en rekke vilkår må være oppfylt. Denne artikkelen vil gjennomgå hva heving er, hvilke vilkår som gjelder for kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven, samt hvordan du kan gå frem for å heve er kjøp. Les våre beste råd, og unngå de vanlige

Les mer »
Bil
Kristoffer Dalvang

Hva sier kjøpsloven om privat kjøp av bil

En guide til kjøpsloven ved privat bilkjøp  Denne artikkelen er en guide til hva kjøpsloven sier om privat kjøp av bil. Her vil du, enten du er kjøper eller selger, få innsikt i flere av de mest sentrale rettighetene og pliktene som gjør seg gjeldende i slike situasjoner, samt hvordan

Les mer »
Bilde med tekst: Heve bilkjøp privat (guide)
Bil
Kristoffer Dalvang

Slik hever du bil privat (guide) 

En veiledning for å heve bilkjøp privat  Å heve et bilkjøp kan være en utfordrende prosess, spesielt når kjøpet er gjort mellom to private parter. I denne artikkelen vil vi gå gjennom de nødvendige stegene for å heve et bilkjøp, hvilke lover og regler som gjelder, og hvilke rettigheter du

Les mer »
Bilde med tekst: Hva er rimelig tid ved reklamasjon av bilkjøp
Bil
Kristoffer Dalvang

Hva er rimelig tid ved reklamasjon av bilkjøp

Når du kjøper en bil, enten den er ny eller brukt, er det avgjørende å kjenne til hvilke rettigheter du har som kjøper dersom det skulle oppstå feil eller mangler. En av de viktigste aspektene ved forbrukerrettigheter er muligheten til å reklamere på bilen. Men hva menes egentlig med “rimelig

Les mer »
Bilde med tekst: Kunde får medhold i tvist om bobilkjøp
Bobil & campingvogn
Kristoffer Dalvang

Kunde får medhold i tvist om bobilkjøp 

Forbrukerklageutvalget gir kunden rett i saken mot bilforhandler  En forbruker har fått medhold i en klagesak mot en bilforhandler etter gjentatte problemer med vibrasjoner ved nedbremsing av en brukt bobil. Forbrukeren kjøpte i 2014 en brukt bobil med en garanti på seks måneder. Kort tid etter kjøpet oppdaget forbrukeren vibrasjoner

Les mer »