Kan jeg heve bilkjøpet? Dette er et spørsmål som ofte dukker opp ved problemer med nykjøpt bil. Denne artikkelen er ment å gi et innblikk i hvilke rettigheter du har som kjøper når det gjelder heving av bilkjøp, samt hva som skal til for å heve bilkjøpet i ulike situasjoner.
Privat eller forhandler – hva er dine rettigheter?
Hva betyr det å heve et bilkjøp?
Heving er den mest alvorlige misligholdsbeføyelsen kjøperen kan benytte seg av. Å heve et bilkjøp innebærer at hele kjøpet annulleres, slik at både kjøperen og selgeren må tilbakeføre det de har mottatt. Kjøperen må levere tilbake bilen, mens selgeren må tilbakebetale kjøpesummen. Hvorvidt du som kjøper kan ha rett til å heve et bilkjøp, avhenger av om vilkårene for dette er oppfylt. Vilkårene og terskelen for heving vil variere avhengig av om det er kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven som regulerer forholdet i din sak.
Hvilke lover regulerer heving av bilkjøp?
Dersom du ønsker å heve et bilkjøp, vil enten kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven regulere forholdet. Selv om disse to lovene kan virke like, kan lovvalget ha avgjørende betydning for om du som kjøper har krav på å heve bilkjøpet. Grunnen til dette er at kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven oppstiller ulike terskler for når kjøperen kan ha rett til å heve et kjøp.
Hevingsadgangen fremgår av henholdsvis kjøpsloven § 39 og forbrukerkjøpsloven § 32. Det er partsforholdet i kjøpsavtalen som er avgjørende for hvilken lov som kommer til anvendelse. Regler om lovenes virkeområde fremgår av henholdsvis kjøpsloven § 1 og forbrukerkjøpsloven § 1.
Kjøpsloven § 1 angir at loven gjelder kjøp som ikke er å regne som «forbrukerkjøp». Hva som er et forbrukerkjøp, fremgår av forbrukerkjøpsloven § 1 annet ledd. Her heter det at et kjøp vil regnes som forbrukerkjøp når kjøperen er en forbruker, og selgeren opptrer i næringsvirksomhet.
Dersom du for eksempel har kjøpt en brukt bil fra en annen privatperson, eller du er næringsdrivende som kjøper en bil av en annen næringsdrivende, vil kjøpsloven regulere forholdet. Om du derimot som privatperson kjøper en bil fra en bilforhandler, vil forbrukerkjøpsloven komme til anvendelse.
Overordnet om vilkårene for heving av bilkjøp
For at du skal ha rett til å heve kjøpet, må vilkårene for heving av bilkjøp være oppfylt. Innholdet i disse vilkårene er nokså likelydende i kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven.
- Det må foreligge en kjøpsrettslig mangel. Kjøpsloven § 39 oppstiller et krav om at denne mangelen må være «vesentlig». Forbrukerkjøpsloven § 32 krever derimot bare at mangelen ikke er «uvesentlig».
- Selgeren må ha fått mulighet til å gjennomføre «avhjelp», altså enten rette mangelen, eller omlevere bilen, uten at dette har lykkes.
- Du må ha reklamert innen reklamasjonsfristen og på riktig måte.
I det følgende vil vi forklare det nærmere innholdet i disse vilkårene, og vise hvordan du som kjøper kan gå frem for å heve et bilkjøp i ulike typetilfeller.
Når kan du heve bilkjøpet?
Bilkjøp fra privatperson
Som nevnt over, er det kjøpsloven som kommer til anvendelse når du har kjøpt bil fra en annen privatperson og ønsker å heve kjøpet. Kjøpsloven har en snevrere hevingsadgang enn forbrukerkjøpsloven. Med andre ord skal det generelt mer til for å heve et bilkjøp når avtalen er inngått mellom to privatpersoner, enn når en privatperson har kjøpt bil fra en næringsdrivende.
Krav om «mangel» som medfører «vesentlig kontraktsbrudd»
Innledningsvis oppstiller kjøpsloven krav om at bilen har en «mangel» som medfører et «vesentlig kontraktsbrudd», jf. kjl. § 39 første ledd.
Kjøpsloven § 17 er et naturlig utgangspunkt for selve mangelsvurderingen. Fra denne bestemmelsens første ledd kan det utledes at bilen har en mangel dersom den ikke samsvarer med det partene har avtalt. Bilen kan også ha en mangel dersom den avviker fra noen av de opplistede grunnene i kjl. § 17 annet ledd, forutsatt at partene ikke har avtalt noe annet.
En annen relevant bestemmelse for mangelsvurderingen er kjøpsloven § 18, som gjelder opplysninger selgeren gir om kjøpegjenstandens egenskaper eller bruk. Fra bestemmelsens første ledd kan det utledes at dersom selgeren har gitt uriktige opplysninger om bilen i sin markedsføring, og dette kan antas å ha påvirket kjøperens beslutningsgrunnlag, vil de uriktige opplysningene utgjøre en mangel.
Til slutt er også kjøpsloven § 19 viktig å nevne. Denne bestemmelsen vil være relevant for tilfeller der bilen er solgt med et såkalt «som den er»-forbehold. Selv om selgeren har inntatt et slikt forbehold, angir kjl. § 19 ulike tilfeller der det likevel kan foreligge en mangel. For det første, kan bilen ha en mangel dersom selgeren har gitt feilaktige opplysninger som har innvirket på kjøperens beslutningsgrunnlag, jf. kjl. § 19 (1) bokstav a. For det andre, kan det foreligge en mangel dersom selgeren har unnlatt å gi opplysninger om vesentlige forhold ved bilen, eksempelvis en tidligere kollisjonsskade, og dette har virket inn på kjøpet, jf. kjl. § 19 (1) bokstav b.
Kjøpsloven § 39 oppstiller et ytterligere krav om at mangelen må medføre et «vesentlig kontraktsbrudd» for at kjøper skal kunne heve bilkjøpet. Ordlyden i lovteksten taler for at mangelen må være av en viss alvorlighet før kjøper kan kreve til heving. I forarbeidene har lovgiver uttalt at vurderingen av om mangelen er vesentlig, må «bero på en helhetsvurdering» og at «mulighetene til å avhjelpe mangelen må tas i betraktning», jf. Ot.prp.nr. 80 (1986-1987) s. 91. I samme forarbeid uttales det at relevante momenter ved vesentlighetsvurderingen i kjøpsloven ellers vil være «mangelens faktiske betydning for kjøperen», «kjøpets karakter» og hvorvidt selgeren «innså eller burde ha innsett at mangelen var vesentlig», jf. s. 84–85.
Her har du en mal for å heve bilkjøp
Selgerens rett til å tilby avhjelp før heving
Før kjøperen kan kreve heving av bilkjøpet, har selgeren rett til å tilby å enten rette mangelen, eller omlevere bilen. Regelen om selgers rett til å tilby retting eller omlevering fremgår av kjøpsloven § 36. Selv om kjøperen ikke krever det, kan selgeren for egen regning rette den aktuelle mangelen eller foreta omlevering, forutsatt at dette kan skje uten vesentlig ulempe for selgeren, og uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg fra selgeren, jf. første ledd.
Dersom mangelen er vesentlig og reklamasjonsreglene er overholdt, kan kjøper heve bilkjøpet hvis selger ikke kan rette mangelen eller omlevere bilen i tråd med kjøpsloven § 36.
Kjøpslovens reklamasjonsregler
Dersom du ønsker å heve et bilkjøp, er det svært viktig å være klar over hvilke reklamasjonsfrister som gjelder ved heving. Overholder man ikke reklamasjonsfristene, kan det medføre at man taper sin rett til å gjøre mangelen gjeldende overfor selgeren. Reglene om dette fremgår hovedsakelig av kjøpsloven § 32.
Kjl. § 32 oppstiller to reklamasjonsfrister: en relativ frist og en absolutt frist. Den relative fristen innebærer at du som kjøper må reklamere «innen rimelig tid» etter at du enten oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Hva som er «rimelig tid» vurderes konkret i hver sak, men som hovedregel skal både selgers behov for rask reklamasjon og kjøperens behov for tid til å vurdere saken tas hensyn til. Den absolutte fristen går ut på at kjøperen mister retten til å reklamere hvis dette ikke gjøres innen to år etter overtakelsen av bilen. Generelt er det lurt å reklamere så snart som mulig etter at mangelen er oppdaget.
Bilkjøp fra forhandler
Har du kjøpt bil av en bilforhandler og du ønsker å heve kjøpet, er det forbrukerkjøpsloven som regulerer forholdet. Forbrukerkjøpsloven gir forbrukere et sterkere vern i kjøpsforhold enn næringsdrivende, ettersom man ofte vil være svakere stilt som privatperson i et slikt avtaleforhold. Av den grunn er terskelen for å kreve heving som forbruker lavere etter denne loven, enn etter den alminnelige kjøpsloven.
Krav om «mangel» som ikke er «uvesentlig»
På samme måte som i kjøpsloven, er det et grunnleggende vilkår for heving at bilen har en kjøpsrettslig mangel. I forbrukerkjøpsloven § 32 formuleres dette som at kjøpegjenstanden må ha en «mangel» som ikke er «uvesentlig».
Forbrukerkjøpsloven § 16 er et naturlig utgangspunkt for mangelsvurderingen i forbrukerkjøpsloven. Her heter det at bilen har en mangel dersom den avviker fra ett eller flere av kravene i fkjl. § 15, forutsatt at det ikke er avtalt unntak fra disse kravene i samsvar med fkjl. § 15 annet ledd, jf. fkjl. § 16 første ledd bokstav a. Den klare hovedregelen er at bilen har en mangel dersom den avviker fra det partene har avtalt seg imellom. Forbrukerkjøpsloven § 16 inneholder også på samme måte som kjøpsloven regler om at uriktige eller manglende opplysninger om bilen kan medføre at bilen har en mangel.
Dersom det foreligger en mangel i forbrukerkjøpslovens forstand, oppstiller fkjl. § 32 et ytterligere krav om at mangelen ikke skal være «uvesentlig». I dette ligger at mangelen må ha en viss betydning for kjøpet, men terskelen er betydelig lavere her enn etter kjøpslovens bestemmelser. Dette har også Høyesterett gitt uttrykk for i Rt. 2015 s. 321, hvor det uttales i avsnitt 53 at «[t]erskelen for heving er senket i forhold til hevingsbestemmelsen i kjøpsloven § 39 […]». Forbrukerkjøpsloven § 32 angir at det er selgeren som har bevisbyrden for at mangelen er uvesentlig.
Dersom det foreligger en ikke uvesentlig mangel har forbrukeren rett til å kreve heving, forutsatt at selgeren har hatt mulighet til å rette eller omlevere bilen og forbrukeren har reklamert i rett tid.
Selgerens rett til å tilby avhjelp før heving
En forutsetning for at forbrukeren kan kreve heving av et bilkjøp etter forbrukerkjøpslovens regler, er at mangelen ikke kan avhjelpes ved retting eller omlevering, jf. fkjl. § 32, jf. § 31. Reglene om selgers rett til å tilby retting eller omlevering fremgår av forbrukerkjøpsloven § 29 tredje ledd.
I fkjl. § 29 tredje ledd heter det at selgeren kan tilby retting eller omlevering selv om forbrukeren ikke krever dette. Dersom selgeren sørger for at mangelen avhjelpes ved retting eller omlevering, kan ikke forbrukeren heve kjøpet. Selgeren har ett forsøk på å gi slik avhjelp. Viser det seg at mangelen ikke er bedret etter dette, kan fobrukeren avvise ytterligere avhjelp, med mindre det er rimelig å gi selgeren et nytt forsøk, jf. fkjl. § 30 fjerde ledd.
Forbrukerkjøpslovens reklamasjonsregler
For å kunne heve et bilkjøp etter forbrukerkjøpsloven, må du som forbruker overholde forbrukerkjøpslovens reklamasjonsregler. Disse fremgår av fkjl. § 27. På samme måte som i kjøpsloven gjelder det her en relativ reklamasjonsfrist og en absolutt reklamasjonsfrist.
Den relative reklamasjonsfristen fremgår av fkjl. § 27 første ledd. Forbrukeren må gi selgeren melding om at den vil påberope seg en mangel «innen rimelig tid» etter mangelen ble, eller burde blitt oppdaget. Den relative fristen for å reklamere etter forbrukerkjøpsloven er aldri kortere enn to måneder etter forbrukeren faktisk oppdaget mangelen, jf. fkjl. § 27 første ledd annet pkt.
Den absolutte reklamasjonsfristen fremgår av fkjl. § 27 annet ledd. Her heter det at reklamasjon må skje senest to år etter tingen, i dette tilfellet bilen, ble levert. Bestemmelsen inneholder imidlertid et unntak fra denne regelen for kjøpegjenstander eller ting ved dem som «ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger». Dersom du har kjøpt en bil, og denne er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er den absolutte reklamasjonsfristen 5 år, jf. fkjl. § 27 annet ledd annet pkt.
Har du som forbruker har oppdaget en ikke vesentlig mangel ved bilen, gitt selgeren mulighet til å tilby avhjelp og overholdt reklamasjonsreglene, har du rett til å heve bilkjøpet.
Hva sier forbrukerkjøpsloven om reklamasjon?
Hvordan gå frem for å heve bilkjøpet?
Et annet viktig spørsmål ved heving av bilkjøp er hvordan du som kjøper bør gå frem for å få gjennomslag for ditt krav om heving. Videre i artikkelen kan du lese om hva som er hensiktsmessig å gjøre når du bestemmer deg for at du ønsker å heve et bilkjøp.
Dokumentasjon
Ønsker du å heve et bilkjøp, er det viktig å dokumentere feil og mangler ved bilen. Ta bilder og samle inn annen relevant dokumentasjon som kan støtte ditt krav om heving. God dokumentasjon kan være avgjørende for å bevise at manglene eksempelvis er vesentlige, eller at de var til stede ved kjøpstidspunktet.
Kontakt selger
Ta kontakt med selgeren så snart som mulig og informer om at du har oppdaget en mangel, og ønsker å heve bilkjøpet. Det har som oftest formodningen for seg å reklamere så snart som mulig etter du oppdager en mangel ved bilen.
Forhandlinger
Ofte kan det være mulig å komme til enighet med selgeren uten å gå til rettslige skritt. Vær åpen for forhandlinger og kommuniser med selgeren for å finne en løsning som begge parter kan akseptere. Dette kan inkludere alternativer som eksempelvis retting av mangelen, omlevering av bilen eller prisavslag. Å finne en minnelig løsning kan spare både tid, penger og stress for begge parter.
Rettshjelp
Dersom du ikke kommer til enighet med selgeren, kan det være nødvendig å søke rettshjelp. Husk at rettshjelpsforsikringen, som mange har inkludert i bilforsikringen, kan dekke deler av kostnadene ved juridisk bistand i tvisttilfeller.
Kontakt oss
Å heve et bilkjøp som kjøper kan oppleves som en utfordrende og kompleks prosess, men med riktig informasjon og bistand kan du ivareta dine rettigheter. Har du havnet i en situasjon der du ønsker å heve et bilkjøp, kan det være hensiktsmessig å få hjelp av en advokat som har erfaring med nettopp dette. En advokat kan gi råd om hvordan du bør gå frem, samt bistå deg i en eventuell tvisteløsningsprosess.
Vi i Advokatfirmaet Verito har lang erfaring med å hjelpe kunder heving av bilkjøp. Vi vurderer saken din gratis og uforpliktende, og gir deg en ærlig tilbakemelding på om du har en god sak eller ikke.
Kontakt oss i dag for en kostnadsfri og uforpliktende samtale om din sak. Du kan ringe oss på 24 02 21 20, sende en e-post til post@verito.no eller fylle ut kontaktskjemaet på vår nettside.
Utkast til artikkelen er utarbeidet ved generisk KI, og deretter ferdigskrevet og kvalitetssikret av jurister eller jusstudenter.
Vanlige spørsmål
Hva er en vesentlig mangel?
En vesentlig mangel i kjøpslovens forstand foreligger når bilen har en mangel, og denne mangelen medfører et vesentlig kontraktsbrudd. En mangel kan eksempelvis være at egenskaper ved bilen ikke samsvarer med det partene har avtalt. At mangelen må medføre et vesentlig kontraktsbrudd, innebærer at mangelen må være alvorlig. Om en mangel er vesentlig vurderes ut fra en helhetsvurdering hvor en rekke momenter kan være av betydning.
Hvor lang tid har jeg på meg til å heve kjøpet?
Du bør heve kjøpet innen rimelig tid etter at du oppdaget mangelen. Hva som anses som rimelig tid, vil variere fra sak til sak. Generelt sett bør du handle raskt og ikke vente for lenge med å ta kontakt med selgeren. Jo lengre tid som går, desto vanskeligere kan det bli å bevise at mangelen var til stede ved kjøpstidspunktet, og at den gir grunnlag for heving.
Kan jeg heve kjøpet hvis bilen har småfeil?
Heving er den mest alvorlige misligholdsbeføyelsen du som kjøper kan gjøre gjeldende, og det skal derfor en del til før heving er aktuelt. Ettersom terskelen for heving er høy, vil småfeil vanligvis ikke medføre hevingsrett for kjøperen. Du kan imidlertid ha krav på at selgeren utbedrer eventuelle mangler ved å tilby avhjelp. Du kan også ha krav på prisavslag. Det er likevel lurt å være klar over at hevingsvurderingen og terskelen for heving er ulik, avhengig av om det er kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven som regulerer ditt forhold. Uansett er det hensiktsmessig å forsøke å sette seg inn i regelverket for å undersøke om feilene på din bil kan berettige et hevingskrav.
Hva skjer hvis selgeren nekter å heve kjøpet?
Dersom selgeren nekter å heve kjøpet, kan du ta saken videre til eksempelvis forliksrådet, Forbrukerrådet eller domstolene for å få en avgjørelse. Det er viktig å ha god dokumentasjon og å kunne vise til hvorfor du mener at vilkårene for heving er oppfylt. Å få en rettslig avgjørelse kan være en tidkrevende og kostbar prosess, men det kan være nødvendig for å få gjennomslag for dine rettigheter som kjøper.
Har jeg rett til å få dekket advokatutgifter?
Ja, du kan ha rett til å få dekket advokatutgifter gjennom rettshjelpsforsikringen på bilen. Det er derfor viktig å sjekke vilkårene i din forsikringsavtale, og å kontakte forsikringsselskapet for å få informasjon om hvilke utgifter som kan dekkes. Rettshjelpsforsikringen kan være en viktig ressurs dersom saken din må tas til retten.