Reklamasjon etter kjøp av bruktbil grunnet oljelekkasje 

Bilde med innhold Reklamasjon på bruktbil grunnet oljelekkasje

Innholdsfortegnelse

Har du kjøpt en bruktbil fra forhandler og oppdaget en oljelekkasje? Dette kan være frustrerende, men som forbruker har du visse rettigheter som kan avhjelpe situasjonen. I denne artikkelen, som hovedsakelig dreier seg om forbrukerkjøpslovens reklamasjonsregler, vil vi gå gjennom relevante rettigheter og plikter du som forbruker bør være klar over dersom du ønsker å reklamere etter å ha oppdaget en oljelekkasje etter kjøp av bruktbil.  

Hva er en reklamasjon? 

En reklamasjon er en klage du som forbruker kan fremsette dersom du oppdager feil eller mangler ved en vare du har kjøpt, og ønsker å gjøre misligholdsbeføyelser gjeldende overfor selgeren. Eksempler på slike misligholdsbeføyelser kan være krav om retting, prisavslag eller heving.  

En forutsetning for å gjøre slike krav gjeldende, er at det foreligger en kjøpsrettslig mangel. Ved å klikke deg videre til denne lenken du lese mer om selve mangelsvurderingen ved bruktbilkjøp, se særlig punkt 2. 

Når det gjelder kjøp av bruktbil, kan en oljelekkasje være en mangel som kan utløse din rett til å gjøre misligholdsbeføyelser gjeldende. Dersom du oppdager en oljelekkasje ved bruktbilen du har kjøpt og ønsker å gjøre dette gjeldende som en mangel, må du fremsette en reklamasjon for å ivareta dine rettigheter. Hvilke reklamasjonsregler som gjelder, avhenger av om det er kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven som kommer til anvendelse i ditt tilfelle. 

Lovvalg – Kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven? 

Regulerer kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven forholdet? 

Et naturlig utgangspunkt for ethvert rettslig spørsmål som angår kjøp av bruktbil, er hvilken lov som kommer til anvendelse. Dette har som nevnt avgjørende betydning for hvilke reklamasjonsregler som gjelder. 

Det følger av kjøpsloven § 1 at loven gjelder de kjøp som ikke er «forbrukerkjøp». Forbrukerkjøpsloven § 1 (2) angir at et kjøp regnes som forbrukerkjøp når selgeren opptrer i næringsvirksomhet, og kjøperen er å regne som forbruker. Dersom du har kjøpt en bruktbil fra en annen privatperson vil altså kjøpsloven komme til anvendelse. Har du derimot kjøpt en bruktbil av en bilforhandler, vil forbrukerkjøpsloven regulere forholdet. 

Forskjeller i kjøpslovens og forbrukerkjøpslovens reklamasjonsregler 

Reklamasjonsreglene i kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven fremgår av henholdsvis forbrukerkjøpsloven § 27 og kjøpsloven § 32. Forbrukerkjøpsloven er ment å gi forbrukere et særlig vern i avtaleforhold med næringsdrivende, ettersom forbrukere her ofte vil stå i en svakere stilling. Dette viser seg blant annet ved at forbrukerkjøpsloven oppstiller reklamasjonsregler som ikke er like strenge som tilsvarende regler i kjøpsloven. 

Denne motsetningen viser seg særlig på to måter. For det første oppstiller fkjl. § 27 en regel om at den relative reklamasjonsfristen i forbrukerkjøp aldri skal være kortere enn to måneder, mens kjl. § 32 kun oppstiller et krav om at kjøpere må reklamere «innen rimelig tid». For det annet åpner fkjl. § 27 for en utvidet absolutt reklamasjonsfrist i de tilfeller der kjøpsgjenstanden er ment å vare vesentlig lenger enn to år, noe kjl. § 32 ikke åpner for. 

Den videre fremstillingen vil særlig fokusere på forbrukerkjøpslovens reklamasjonsregler. Ønsker du å lese mer om reklamasjonsreglene i kjøpsloven, kan du klikke deg videre til denne artikkelen 

Forbrukerkjøpslovens reklamasjonsregler 

Overordnet om forbrukerkjøpsloven § 27 

Reklamasjonsreglene for forbrukerkjøp fremgår som nevnt av fkjl. § 27. Bestemmelsen omhandler hvordan en reklamasjon skal fremsettes, samt hvilke frister som gjelder for reklamasjon i forbrukerkjøp. Overholder du som forbruker ikke de reglene som fremgår av fkjl. § 27, er hovedregelen at du taper din rett til å gjøre mangelen gjeldende, jf. fkjl. § 27 (3).  

Reklamasjonens form og innhold – fkjl. § 27 (1) 

Forbrukerkjøpsloven § 27 (1) inneholder nokså ukompliserte krav til reklamasjonens form og innhold. Her heter det at forbrukeren må «gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen […]». Som forbruker må du altså på en eller annen måte gjøre selgeren oppmerksom på at du ønsker å reklamere.  

I forarbeidene til fkjl. § 27 har lovgiver uttalt at det kjøperen må sørge for å få frem ved en reklamasjon, er at «han eller hun ikke er fornøyd med varen» og at «det forholdet det klages over i noen grad konkretiseres gjennom en angivelse av hva feilen består i eller hvordan den viser seg», jf. Ot.prp.nr. 44 (2001-2002) s. 180. Det stilles altså ikke særlig strenge krav til reklamasjonens innhold. Det avgjørende er at selgeren må få et varsel om at du som forbruker kan komme til å gjøre et krav gjeldende som følge av noe du mener er en mangel ved bilen, jf. Ot.prp.nr. 44 (2001-2002) s. 180. 

Det gjelder heller ikke særlige krav til reklamasjonens form. Om dette uttales det i samme lovforarbeid at reklamasjon både kan skje skriftlig og muntlig. Det avgjørende er igjen at selgeren gjøres oppmerksom på at du mener det foreligger en mangel, og derfor ønsker å gjøre et krav gjeldende.  

Reklamasjonsfristene – Fkjl. § 27 (1) og (2) 

Et mer komplisert aspekt ved reklamasjon er hvilke frister du som forbruker må forholde deg til for å ivareta ditt krav. Fkjl. § 27 inneholder to reklamasjonsfrister. Disse omtales ofte som den relative- og den absolutte reklamasjonsfristen.  

Den relative reklamasjonsfristen 

Den relative reklamasjonsfristen følger av fkjl. § 27 (1). Her heter det i første punktum at forbrukeren må reklamere «innen rimelig tid» etter at mangelen enten ble, eller burde ha blitt oppdaget. Lovteksten gir ikke særlig veiledning i hvordan «innen rimelig tid» skal forstås. I forarbeidene har imidlertid lovgiver uttalt at spørsmålet om forbrukeren har reklamert innen rimelig tid beror på en konkret vurdering hvor ulike forhold, eksempelvis varens art, vil være av betydning, jf. Ot.prp.nr. 44 (2001-2002) s. 180. 

Denne relative reklamasjonsfristen skal imidlertid aldri være kortere enn to måneder fra mangelen ble oppdaget, jf. fkjl. § 27 (1) annet pkt. For deg som forbruker innebærer dette at du alltid vil ha minst to måneder på å reklamere overfor selgeren, regnet fra tidspunktet du oppdaget oljelekkasjen. «Rimelig tid»-fristen blir vanligvis først aktuell hvis det foreligger forhold som tilsier at reklamasjonsfristen bør være lenger enn to måneder, jf. Ot.prp.nr. 44 (2001-2002) s. 180 

Den absolutte reklamasjonsfristen 

Den absolutte reklamasjonsfristen kan utledes fra fkjl. § 27 (2). En reklamasjon må som hovedregel fremsettes senest to år etter at tingen, i dette tilfellet bilen, ble levert. Oppstår det en oljelekkasje ved bruktbilen du har kjøpt etter denne toårsfristen har utløp, kan du dermed som utgangspunkt ikke gjøre dette gjeldende som en mangel. 

Den absolutte reklamasjonsfristen på to år er imidlertid ikke uten unntak. Dersom bilen du har kjøpt «ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger», vil den absolutte reklamasjonsfristen være 5 år, jf. fkjl. § 27 (2) annet pkt. I forarbeidene er det uttalt at vurderingen av om en salgsgjenstand er ment å vare vesentlig lenger enn to år i prinsippet må bero på en vurdering der hva du som kjøper har berettiget grunn til å forvente av varens holdbarhet vil være av særlig betydning, jf. Ot.prp.nr. 44 (2001-2002) s. 181.  

Det er ikke uvanlig at en bruktbil kan være ment å vare vesentlig lenger enn to år. Samtidig er det viktig å være klar over at du som kjøper av en bruktbil i større grad må være forberedt på at det kan oppstå problemer ved bilen, uten at dette nødvendigvis utgjør en kjøpsrettslig mangel som det kan reklameres over. Ved salg av brukte varer, eksempelvis bruktbiler, må bilens tilstand på kjøpstidspunktet tas i betraktning, jf. Ot.prp.nr. 44 (2001-2002) s. 181. I alle tilfeller har det formodningen for seg å reklamere så snart du mistenker at det foreligger en mangel ved bilen, eksempelvis i form av en oljelekkasje. 

Hvordan reklamerer du på oljelekkasjen? 

  1. Dokumenter feilen

Dersom du mistenker at bilen du har kjøpt kan ha en kjøpsrettslig mangel som følge av en oljelekkasje, er det første du bør gjøre å dokumentere dette. Ta bilder og noter detaljer om feilen. Merk også når du oppdaget mangelen, ettersom dette kan ha betydning for når reklamasjonsfristene begynner å løpe. 

  1. Kontakt selger

Etter oljelekkasjen er dokumentert, er det lurt å ta kontakt med selgeren så snart som mulig. Gjør selgeren oppmerksom på at du har oppdaget en feil ved bilen, og at du ønsker å reklamere på dette. Som nevnt over kan dette gjøres både skriftlig og muntlig, men en skriftlig reklamasjon vil ofte være mer troverdig dersom det senere skulle oppstå tvist en tvistesituasjon der du og selger er uenige om du har reklamert på riktig måte.  

  1. Få en vurdering

Det kan være lurt å få en fagkyndig person til å vurdere omfanget av oljelekkasjen og hva som må gjøres for å utbedre den. Selv om du som kjøper av bruktbil noen ganger på egenhånd må bære kostnadene og ulempene ved mindre feil som oppstår etter kjøpet, kan en fagvurdering gi innsikt i om oljelekkasjen er av en slik art at det ikke er rimelig å regne utbedring som normalt vedlikehold du som forbruker må stå ansvarlig for.  

  1. Forhandle med selger

Etter du har reklamert overfor selger, er det hensiktsmessig å først forsøke å løse situasjonen dere imellom. Diskuter med selgeren om hvordan feilen kan utbedres, eksempelvis ved retting eller omlevering, prisavslag, eller i siste instans heving av kjøpet. Om dere kommer til enighet på egenhånd kan dette spare begge parter for både tid og utgifter. 

  1. Når selger nekter å utbedre feilen

Hvis du og selgeren ikke kommer til enighet, kan det være nødvendig å ta saken videre til et tvisteløsningsorgan. Eksempelvis kan Forliksrådet, Forbrukerklageutvalget eller domstolene bidra til å få en endelig løsning på saken. Disse tvisteløsningsorganene kan du lese mer om videre i artikkelen. 

Tvisteløsning 

Har du havnet i en situasjon der diskusjon med selgeren ikke fører frem, kan det være nødvendig å bringe saken inn for et tvisteløsningsorgan for å få gjennomslag for ditt krav. Mange har rettshjelpsforsikring inkludert i sine bilforsikringer som kan dekke deler av kostnadene ved juridisk bistand i slike tilfeller. 

Forliksrådet 

Forliksrådet kan bidra til tvisteløsning gjennom megling. Dette er en enkel og rimelig måte å løse tvister på som innebærer at du slipper å gå til domstolene. I Forliksrådet må begge parter møte opp, altså både kjøper og selger. Her blir din sak behandlet av lekdommere som ikke er jurister. 

Forbrukerklageutvalget 

Forbrukerklageutvalget er en annen tvisteløsningsmekanisme som kan behandle saker som står mellom forbrukere og næringsdrivende. For at utvalget skal behandle din tvist, må saken først ha vært forsøkt løst ved mekling hos Forbrukertilsynet. I motsetning til forliksrådet består Forbrukerklageutvalget av jurister. Det kan tas i betraktning at Forbrukerklageutvalget og Forbrukertilsynet har lengre saksbehandlingstid.  

Domstolene 

I tilfeller der tvisten ikke løses på lavere instanser, kan det være nødvendig å bringe saken inn for tingretten. Dette er mer kostbart og ofte mer tidkrevende enn de andre tvisteløsningsorganene, men det kan være nødvendig ved større tvister.  

Kontakt oss 

Å reklamere på et bilkjøp etter du har oppdaget en oljelekkasje kan være utfordrende, men med riktig informasjon og god bistand kan du sørge for at dine rettigheter ivaretas. Er du i en situasjon der du vurderer å reklamere på et kjøp av bruktbil som følge av oljelekkasje, kan det være lurt å få hjelp av advokater som har lang erfaring med dette. En advokat kan hjelpe deg både ved å gi råd om hvordan du bør gå frem, samt bistå deg i en eventuell tvisteløsningsprosess.  

Vi i advokatfirmaet Verito har lang erfaring med å hjelpe forbrukere med reklamasjon ved kjøp av brukte biler. Vi vurderer saken din uforpliktende og gratis, og gir deg en ærlig tilbakemelding på om du har en god sak eller ikke. 

Kontakt oss i dag for en kostnadsfri og uforpliktende samtale om din sak. Du kan ringe oss på 24 02 21 20, sende en e-post til post@verito.no eller fylle ut kontaktskjemaet på vår nettside. 

Utkast til artikkelen er utarbeidet ved generisk KI, og deretter ferdigskrevet og kvalitetssikret av jurister eller jusstudenter. 

Vanlige spørsmål 

Dersom det foreligger en kjøpsrettslig mangel og du har reklamert på korrekt måte, kan du ha krav på retting eller omlevering, prisavslag, heving av kjøpet og erstatning. Disse rettighetene fremgår av forbrukerkjøpsloven kapittel 6. 

Hvis selgeren ikke svarer, kan du ta saken videre til eksempelvis forliksrådet, Forbrukertilsynet eller Forbrukerklageutvalget. Disse instansene kan hjelpe deg med å få en løsning på saken. 

Ja, du kan ha rett til å få dekket advokatutgifter gjennom rettshjelpsforsikringen på bilen. Dette kan være aktuelt hvis du trenger juridisk bistand for å få løst saken. Det er viktig å sjekke vilkårene i forsikringsavtalen for å se hva som dekkes. 

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Nyhetssak om heving av bilkjøp ved feilinformasjon fra forhandler
Bil
Kristoffer Dalvang

Bilplaneten AS dømt i sak om manglende firehjulstrekk

En kjøper krevde heving av en bilhandel etter å ha oppdaget at den nyinnkjøpte bilen ikke hadde firehjulstrekk ved rygging. Bilen, solgt som en MG Marvel R 4WD Performance, ble markedsført som en firehjulsdrevet bil, men manglet denne funksjonen i revers. Kjøperen påpekte at dette skapte praktiske utfordringer, spesielt ved

Les mer »
Bilde skal vise bilkjøp fra forhandler
Bil
Jonas Visnes

Kan jeg heve bilkjøpet?

Kan jeg heve bilkjøpet? Dette er et spørsmål som ofte dukker opp ved problemer med nykjøpt bil. Denne artikkelen er ment å gi et innblikk i hvilke rettigheter du har som kjøper når det gjelder heving av bilkjøp, samt hva som skal til for å heve bilkjøpet i ulike situasjoner. 

Les mer »
Bil
Kristoffer Dalvang

Kjøper får medhold ved heving av elbilkjøp

Forbrukerklageutvalget har gitt medhold i en sak der kjøpere av en elbil krevde heving av kjøpet grunnet flere feil ved bilen. Bakgrunn Kjøperne av en ny elbil oppdaget snart at bilen hadde flere alvorlige mangler, inkludert problemer med varmeapparatet, begrenset rekkevidde og en defekt R-Link-funksjon. Elbilen, som ble kjøpt i

Les mer »
Bil
Kristoffer Dalvang

Heve bilkjøp? (slik går du frem) 

Å heve et bilkjøp kan være en omfattende prosess, hvor en rekke vilkår må være oppfylt. Denne artikkelen vil gjennomgå hva heving er, hvilke vilkår som gjelder for kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven, samt hvordan du kan gå frem for å heve er kjøp. Les våre beste råd, og unngå de vanlige

Les mer »