Forbrukertilsynet gir medhold i sak om båtmotor – viktig avklaring for kjøp mellom private

Forbrukertilsynet gir medhold i sak om båtmotor – viktig avklaring for kjøp mellom private

Innholdsfortegnelse

En fersk avgjørelse fra Forbrukertilsynet (FU-sak 19/734) gir kjøper medhold i en tvist om kjøp av en brukt båtmotor. Saken illustrerer sentrale prinsipper i kjøpsretten ved private kjøp, og gir nyttig innsikt for både kjøpere og selgere i bruktmarkedet.

Bakgrunn

I januar 2018 kjøpte en privatperson en Yamaha 20 hk 2004-modell båtmotor for kr 11 500,- gjennom en markedsplattform. Motoren ble beskrevet som «uten kjente feil og mangler» og med «noen små bruksriper». Ved første gangs bruk stanset motoren brått med en skrapelyd, og en fagkyndig vurdering viste at motoren ikke var lønnsom å reparere.

Etter mekling hos Forbrukerrådet ble partene enige om at motoren skulle returneres til selger for eventuell reparasjon, og at kjøpesummen skulle refunderes dersom dette ikke lot seg gjøre. Motoren ble sendt tilbake, men kjøper hørte ikke noe fra selger på flere måneder og ba derfor om at saken ble gjenopptatt.

Reklamere på båt: frister, heving og erstatning

Avhjelp ved mangler etter kjøp av båt

Kjøpsloven og båt: Hva er dine rettigheter ved feil eller mangler?

Forbrukertilsynets vurdering

Tilsynet la til grunn at motoren hadde en vesentlig mangel, og at selgeren ikke hadde oppfylt sine forpliktelser etter avtalen som ble inngått under meklingen. Kjøper ble derfor gitt medhold i krav om heving av kjøpet og tilbakebetaling av kjøpesummen med renter.

Betydning

Saken understreker at kjøpslovens regler om mangler og mislighold gjelder også i kjøp mellom private. Selgers beskrivelse og håndtering av feil spiller en sentral rolle i vurderingen av om det foreligger en rettslig relevant mangel.

Videre viser avgjørelsen at avtaler inngått under mekling i Forbrukerrådet er bindende. Dersom en part ikke følger opp slike avtaler, kan det få rettslige konsekvenser.

Les hele avgjørelsen her

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Nyhetssak om heving av bilkjøp ved feilinformasjon fra forhandler
Bil
Maiken Kristiansen

Bilplaneten AS dømt i sak om manglende firehjulstrekk

En kjøper krevde heving av en bilhandel etter å ha oppdaget at den nyinnkjøpte bilen ikke hadde firehjulstrekk ved rygging. Bilen, solgt som en MG Marvel R 4WD Performance, ble markedsført som en firehjulsdrevet bil, men manglet denne funksjonen i revers. Kjøperen påpekte at dette skapte praktiske utfordringer, spesielt ved

Les mer »
Bil
Maiken Kristiansen

Kjøper får medhold ved heving av elbilkjøp

Forbrukerklageutvalget har gitt medhold i en sak der kjøpere av en elbil krevde heving av kjøpet grunnet flere feil ved bilen. Bakgrunn Kjøperne av en ny elbil oppdaget snart at bilen hadde flere alvorlige mangler, inkludert problemer med varmeapparatet, begrenset rekkevidde og en defekt R-Link-funksjon. Elbilen, som ble kjøpt i

Les mer »
Bilde med tekst: Kunde får medhold i tvist om bobilkjøp
Bobil & campingvogn
Maiken Kristiansen

Kunde får medhold i tvist om bobilkjøp 

Forbrukerklageutvalget gir kunden rett i saken mot bilforhandler  En forbruker har fått medhold i en klagesak mot en bilforhandler etter gjentatte problemer med vibrasjoner ved nedbremsing av en brukt bobil. Forbrukeren kjøpte i 2014 en brukt bobil med en garanti på seks måneder. Kort tid etter kjøpet oppdaget forbrukeren vibrasjoner

Les mer »
Bilde med tekst: Forbrukerklageutvalget gir medhold i bruktbilklage
Bil
Maiken Kristiansen

Forbrukerklageutvalget gir medhold i bruktbilklage

Kjøp av bruktbil endte i klage En kjøper av en bruktbil fikk medhold i sin klage til Forbrukerklageutvalget etter å ha oppdaget alvorlige skader på bilen kort tid etter kjøpet. Kjøperen, som hadde betalt 159 900 kroner for bilen, krevde heving av kjøpet og erstatning. Heving ved skjulte feil og

Les mer »