Avhjelp ved mangler etter kjøp av båt

Bilde av båt og teksten: avhjelp ved salg av båt":

Innholdsfortegnelse

Kjøper kan ha rett på avhjelp ved mangler etter kjøp av båt. Avhjelp er betegnelsen kjøpslovgivingen gir på kjøpers krav på retting og/eller omlevering. I denne artikkelen gjennomgår vi rettighetene til avhjelp, hva avhjelp innebærer og hvilke vilkår som må være oppfylt.

Hva er avhjelp?

Avhjelp er en fellesbetegnelse på omlevering og retting av en mangel. Det vil si at selger reparerer båten eller erstatter båten med en ny en, slik at du får en mangelfri båt i samsvar med avtalen. For at det ved et båtkjøp skal foreligge mangel må det foreligge et avvik mellom båten og kjøpsavtalen, kjøpslovgivningens minststekrav tingen eller brudd på opplysningsplikten. til Omlevering og retting er de vanligste beføyelsene ved mangler, og de er regulert i kjøpsloven §§ 34-36 og i forbrukerkjøpsloven § 29-30. Utgangspunktet for at du skal ha rett til omlevering og retting er at det foreligger en mangel, og at du har reklamert innen reklamasjonsfristen.

Avhjelp skal skje uten kostnad for kjøperen, noe som innebærer at selgeren skal dekke alle utgifter knyttet til avhjelpen, inkludert nødvendige sideutgifter som transportkostnader, leie av erstatningsbåt m.m.. Kjøperen må imidlertid bidra rimelig, for eksempel ved å sende den defekte båten til selgeren og eventuelt legge ut for disse transportkostnadene. Kjøperens plikt til å medvirke er begrenset til tilfeller hvor det ikke medfører vesentlig ulempe for ham. Ved vurdering av risikoen for vesentlig ulempe, skal man ta hensyn til størrelsen på de aktuelle utleggene. En vesentlig ulempe kan for eksempel være hvis kjøperen er helt avhengig av båten, og det i påvente av at avhjelpen utføres ikke er mulig å skaffe en båt som kan erstatte den.

I henhold til kjøpsloven har selgeren som utgangspunkt rett til flere forsøk på å utføre avhjelp. Flere mislykkede forsøk på avhjelp vil imidlertid etter hvert kunne anses som en vesentlig ulempe. I forbrukerkjøpsloven er antallet avhjelpsforsøk begrenset til ett. Dette innebærer at hvis selgeren etter ett avhjelpsforsøk ikke har rettet feilen, vil forbrukeren kunne heve kjøpet. Dette gjelder imidlertid ikke ubetinget, da forbrukerkjøpsloven § 30 om gjennomføring av avhjelp sier at forbrukeren kan avvise ytterligere avhjelp (etter ett avhjelpsforsøk) med mindre det er “rimelig” at selgeren får et nytt forsøk. Denne bestemmelsen ble innført/endret 01.01.2024, og rekkevidden av denne reguleringen er ennå ikke klargjort i rettssystemet. Utgangspunktet er derfor at en forbruker kan ha rett til å heve kjøpet om avhjelp er forsøkt én gang, men dette er ikke sikkert.

Hovedsakelig er det kjøperen som kan kreve avhjelp, men selgeren har også en rett til å utføre retting eller omlevering på egen bekostning uten at kjøperen trenger å kreve det. Det er visse vilkår som må være oppfylt for at avhjelp kan benyttes, og artikkelen vil følgelig ta for seg disse.

Hva er vilkårene for at selger kan tilby avhjelp ved salg av båt?

For at selger kan benytte seg av retten til avhjelp må de tre vilkårene i forbrukerkjøpsloven §§ 29 tredje ledd og kjøpsloven § 36 første ledd være oppfylt. Vilkårene er at avhjelpen må skje uten vesentlig ulempe for kjøperen, innen rimelig tid og uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Hvis ett av disse vilkårene ikke er oppfylt, kan kjøper nekte å motta avhjelp, og i stedet kreve andre beføyelser som prisavslag, erstatning eller heving. Hva som ligger i disse vilkårene vil bero på en konkret vurdering fra sak til sak, men det vil blant annet tas hensyn til kjøpers behov for båten, selgers interesse i å foreta avhjelp, om selger har gjort mislykkede avhjelpsforsøk, om kjøper må legge ut til transport eller lignende, og om avhjelpen faktisk retter opp mangelen ved båten.

En viktig forskjell mellom forbrukerkjøpsloven § 29 tredje ledd og kjøpsloven § 36 er at selgerens tilbud om avhjelp i forbrukerkjøpsloven ikke kan frata deg valget etter forbrukerkjøpsloven § 29 første ledd mellom omlevering eller retting når du har varslet hva du krever.

Hva er vilkårene for at kjøper kan benytte seg av avhjelp ved mangler etter kjøp av båt?

For at kjøper skal kunne kreve avhjelp av båten, må en rekke vilkår være oppfylt. Vilkårene for avhjelp i kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven er noe ulike. Forbrukerkjøpsloven § 29 første ledd gir deg rett til å kreve avhjelp så lenge avhjelpen ikke er «umulig å gjennomføre eller vil påføre selgeren uforholdsmessig store kostnader». Ved avgjørelsen av om kostnadene er uforholdsmessige, skal det blant annet legges vekt på verdien av en mangelfri båt, mangelens betydning og om den andre beføyelsen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Retten til avhjelp i kjøpsloven § 34 skiller derimot mellom omlevering og retting. Av bestemmelsens første ledd fremgår det at du kan kreve retting av mangelen på båten «dersom det kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad og ulempe». Bestemmelsens andre ledd sier at du kan kreve omlevering når mangelen på båten er «vesentlig». Hva som ligger i disse vilkårene vil bero på en konkret vurdering, der man blant annet tar hensyn til mangelens art og omfang, selgers mulighet til å skaffe tilsvarende båt, om avhjelpen vil medføre vesentlig forsinkelse, og mangelens faktiske betydning for kjøperen.

Hva er forskjellen mellom avhjelp av båt i forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven?

Et forbrukerkjøp vil typisk være dersom du som privatperson kjøper en båt av en person som opptrer i næringsvirksomhet. Et næringskjøp vil på den andre siden være kjøp av båt der begge parter opptrer i næringsvirksomheten, eller begge parter er private. Et forbrukerkjøp vil reguleres av forbrukerkjøpsloven, og vil gi et bedre vern enn næringskjøp som reguleres av kjøpsloven. De viktigste forskjellene mellom forbrukerkjøp og næringskjøp når det gjelder avhjelp er:

  • Forbrukeren kan etter forbrukerkjøpsloven § 29 første ledd velge mellom å kreve retting eller omlevering, med mindre det er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Næringskjøperen kan etter kjøpsloven § 34 andre ledd bare kreve omlevering hvis mangelen er vesentlig, og selgeren kan etter kjøpsloven § 36 første ledd velge å foreta omlevering i stedet for retting.
  • Forbrukeren kan etter forbrukerkjøpsloven § 30 fjerde ledd heve kjøpet etter et mislykket avhjelpsforsøk, med mindre det er åpenbart urimelig. Næringskjøperen kan etter kjøpsloven § 34 andre ledd bare heve kjøpet hvis mangelen er vesentlig, og det er ikke fastsatt antall avhjelpsforsøk som gir rett til heving.
  • Forbrukeren har krav på erstatning for ethvert økonomisk tap som følge av mangelen, med mindre selgeren godtgjør at mangelen skyldes hindringer utenfor hans kontroll. Næringskjøperen har bare krav på erstatning for direkte tap som følge av mangelen, med mindre selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller forsettlig.

Om avhjelp ikke fungerer eller komme på tale

Dersom selger ikke tilbyr avhjelp, eller avhjelp på bakgrunn av forhold som selger taler for ikke kommer på tale så åpner dette for andre misligholdsbeføyelser. Dette kav være prisavslag, erstatning eller heving av båtkjøp.

Kontakt oss

Hvis du har kjøpt en båt som har en mangel, og du lurer på hvilke rettigheter du har til avhjelp, kan du kontakte oss for en gratis og uforpliktende samtale. Vi har lang erfaring med å bistå kjøpere i saker om mangler etter båtkjøp, og vi kan hjelpe deg med å vurdere om du har krav på avhjelp, prisavslag, erstatning eller heving. Vi kan også forhandle med selger på dine vegne, eller føre saken for domstolene hvis det blir nødvendig. Du kan nå oss på telefon 922 65 960, sende oss en e-post på post@verito.no eller kontakte oss via vårt kontaktskjema på denne nettsiden.

Du kan og lese mer om hva vi som advokater kan bistå med ved problemer etter båtkjøp HER.

Ofte stilte spørsmål

Prisavslag innebærer at kjøper får en forholdsmessig reduksjon i kjøpesummen som svarer til mangelen. Prisavslag kan kreves i stedet for avhjelp, eller hvis avhjelp ikke blir foretatt innen rimelig tid, eller hvis avhjelpen ikke fører til at mangelen blir rettet.

Heving innebærer at kjøpet av båten blir opphevet, slik at partene ikke lenger er bundet av avtalen. Kjøper må da levere tilbake båten til selger, og selger må tilbakebetale kjøpesummen til kjøper. Heving kan kreves i stedet for avhjelp, eller hvis avhjelp ikke blir foretatt innen rimelig tid, eller hvis avhjelpen ikke fører til at mangelen blir rettet, eller hvis mangelen er vesentlig.

Erstatning innebærer at selger må dekke kjøpers økonomiske tap som følge av mangelen. Erstatning kan kreves i tillegg til avhjelp, eller hvis avhjelp ikke blir foretatt innen rimelig tid, eller hvis avhjelpen ikke fører til at mangelen blir rettet, eller hvis mangelen er vesentlig.

Reklamasjon er at kjøper gir selger beskjed om at det foreligger en mangel ved båten, og hva han vil kreve som følge av mangelen. Reklamasjon er viktig fordi det er en forutsetning for å kunne gjøre gjeldende misligholdsbeføyelser som avhjelp, prisavslag, erstatning eller heving. Reklamasjon må skje innen rimelig tid etter at kjøper oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen, og senest innen to år etter at han overtok varen, eller fem år hvis varen er ment å vare vesentlig lenger.

Kilder:

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Bilde med teksten "Advokat ved kjøp av båt"
Båt
Kristoffer Dalvang

Advokat ved kjøp av båt

Bistand fra advokat ved kjøp av båt? Hva gjør du om du oppdager at den nye båten din avviker fra det som opprinnelig var avtalt med selger, og selger nekter å innrømme feilen eller tilby en løsning? I denne artikkelen belyser vi hvordan en advokat kan bistå deg med å

Les mer »
Opplysningsplik ved salg av båt.
Båt
Kristoffer Dalvang

Opplysningsplikt ved salg av båt

Når du skal selge eller kjøpe en brukt båt, er det viktig å være klar over at det gjelder en opplysningsplikt ved salg av båt og dens tilstand. Opplysningsplikten ved salg av båt er et tema som ofte kan skape konflikt mellom partene, og som kan ende i rettssak. I

Les mer »
Reklamasjonsfrist ved kjøp av båt
Båt
Kristoffer Dalvang

Reklamasjonsfrist ved kjøp av båt

Det er viktig å være klar over at det gjelder flere ulike typer for reklamasjonsfrist ved kjøp av båt, slik at du ikke mister retten til å reklamere på feil og mangler. En reklamasjon er en klage etter kjøpslovene over feil og mangler ved båten, og hvor kjøper kan ha

Les mer »
Bilde med tekst: heve kjøp av båt
Båt
Kristoffer Dalvang

Heve kjøp av båt

Ønsker du å heve kjøp av båt? Du kan ha rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake dersom det foreligger kjøpsrettslig mangel. Vi går gjennom hvilke regler som gjelder , og hva du må gjøre for å heve båtkjøpet etter kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven.  Hvilken lov gjelder for båtkjøpet?

Les mer »