Bilkjøper får medhold i klage
En bilkjøper har fått medhold i Forbrukerklageutvalget etter at det ble avdekket flere kritiske mangler ved en bruktbil kjøpt fra en forhandler. Kjøperen hadde kjøpt bilen, en Hyundai Santa Fe 2007-modell, med forventning om at den skulle være i god stand og driftssikker. Kjøpsavtalen inkluderte løfter om service, bytte av girolje, registerreim, sjekk av turbo og andre reparasjoner før overlevering.
Ved hjemkomsten etter overleveringen den 25. januar 2018, oppdaget kjøperen at det manglet en bryter til et sete og et bagasjeromstrekk. Forhandleren lovet å sende disse delene, men de ble aldri mottatt. Et måned etter overleveringen opplevde kjøperen startproblemer på grunn av defekte glødeplugger, som forhandleren avviste ansvar for, og senere oppstod nye problemer som ulyder fra motoren. Kjøperen reklamerte til forhandleren via e-post den 6. juni 2018, hvor det ble påpekt at feilene som dukket opp ikke var påregnelige så kort tid etter kjøpet.
Her kan du lese mer om Skjulte feil og mangler ved bilkjøp
Forhandleren avviste mangelsansvar og hevdet at bilen var av eldre årgang, og derfor krevde normalt vedlikehold. Til tross for dette, ble det påpekt at serviceløfter ikke var oppfylt, og at turboen, som skulle være sjekket, viste seg å ha store feil. Verkstedfakturaer indikerte også at turbo, diesel- og luftfilter, samt intercooler trengte utskifting, og at motoroljen var på et minimumsnivå, med motoren preget av dårlig vedlikehold.
Til tross for flere forsøk på å få forhandleren til å utbedre feilene, inkludert tilbud om å hente bilen for reparasjon mot en avgift på kr 1 500, avviste forhandleren å ta fullt ansvar, og kjøperen avslo forslaget. Kjøperen tok da saken videre til Forbrukerrådet og deretter til Forbrukerklageutvalget. Utvalget fant at bilen ikke samsvarte med det som var avtalt i kjøpskontrakten, og at manglene var så betydelige at de utgjorde en kjøpsrettslig mangel.
Her kan du lese mer om Heving ved skjulte feil og mangler på bil
Forbrukerklageutvalget konkluderte med at forhandleren ikke hadde tilbudt kostnadsfri utbedring uten opphold, slik loven krever, og at manglene ikke kunne kompenseres med et prisavslag. Kjøperen fikk derfor medhold i sitt hevingskrav, med en pålagt tilbakebetaling av kjøpesummen på kr 100 000, samt erstatning for utgifter til reparasjoner på kr 6 013. Dette inkluderer renter fra første reklamasjonsdato, 6. juni 2018.
Forbrukerklageutvalget påla dermed forhandleren å tilbakebetale kjøpesummen, samt å dekke verkstedsutgifter knyttet til manglene. Dette vedtaket setter en presedens for hvordan kjøpslovgivningen beskytter forbrukere mot mangelfulle produkter og gir rett til kompensasjon når avtaler ikke oppfylles.
her kan du lese om Reklamasjon på bruktbil
Om du ønsker å lese hele saken kan du det her