En veiledning på dine rettigheter ved kjøp av bruktbil
Når du kjøper en bruktbil, er det viktig å vite hvilke rettigheter du har som kjøper. Hvis bilen viser seg å ha feil eller mangler, kan du ha rett til å reklamere. Men hvordan fungerer egentlig reklamasjonsretten ved bruktbilkjøp, og hvilke lover regulerer dette området? Det vil du få svar på i denne artikkelen.
Hva er reklamasjonsrett?
Reklamasjonsrett innebærer at kjøperen har rett til å klage på en vare som har feil eller mangler som gjør den uegnet til sitt formål. Denne rettigheten fremgår av forbrukerkjøpsloven § 27 og kjøpsloven § 32. For å kunne reklamere, må mangelen ha vært til stede på kjøpstidspunktet, selv om den ikke ble oppdaget før senere, jf. kjøpsloven § 21 og forbrukerkjøpsloven 18. I dette ligger det at selger som hovedregel ikke er ansvarlig for feil eller mangler som oppstår etter kjøpstidspunktet, slik som svikt som følger av ulykkeshendelser, mangelfullt vedlikehold osv., ved mindre forholdet kan tilskrives selger. Bevisbyrden for at feilen eller mangelen forelå før kjøpstidspunktet, og dermed kan tilskrives selger, påhviler kjøper ifølge forarbeidene s.94.
Retten til å reklamere gjelder ikke dersom du kun angrer eller er misfornøyd med kjøpet av bruktbilen. Reklamasjonen må inneholde en konkret beskrivelse av hva du mener er feil eller mangelfullt med bilen, samt hvilke kjøpsrettslige krav du ønsker å fremme. Eksempler på slike krav er avhjelp, heving, prisavslag og/eller erstatning. For å fremme et slikt krav må det påvises at det foreligger en faktisk mangel eller feil ved bruktbilen.
Hva er en mangel eller feil ved bruktbilkjøpet?
Som hovedregel foreligger det en mangel ved bruktbilen dersom den ikke oppfyller det som er avtalt mellom deg og selger, jf. forbrukerkjøpsloven § 16 (1) a) og kjøpsloven § 17 (1). Har dere for eksempel avtalt at bruktbilen skal ha sotede vinduer, men bruktbilen selger leverer har vanlige vinduer, foreligger det en mangel. Videre foreligger det en mangel dersom selger har gitt feilaktige eller misvisende opplysninger om bilens tilstand eller egenskaper, jf. forbrukerkjøpsloven § 16 og kjøpsloven §§ 18-19. Det kan for eksempel være hvis selger opplyser at bruktbilen har gått 100 000 km, men det etter kjøpet viser seg at bilen har gått 250 000 km. Hvis selgeren var klar over eller burde vært klar over at bilen hadde gått 250 000 km, i stedet for 100 000 km, har selger gitt feil opplysninger som kan føre til en mangel. Det samme gjelder dersom selger unnlater å gi kjøper informasjon som kunne ha påvirket kjøpet, jf. kjøpsloven § 19 (1) b) og forbrukerkjøpsloven § 16 (1) b).
Derimot regnes det ikke som en mangel dersom feil eller problemer skyldes normal slitasje, skader som du selv har påført bilen, eller ytre forhold, som for eksempel startproblemer i svært kaldt vær.
Her lan du lese mer om Skjulte feil og mangler ved bilkjøp
Reklamasjon etter kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven?
For å fastslå hvilke vilkår som gjelder for reklamasjonen din, må det avklares hvilken lov som kommer til anvendelse. Kjøpsloven gjelder dersom kjøpet av bruktbilen er gjort mellom to private personer eller mellom to næringsdrivende. Hvis dette ikke er tilfelle, vil forbrukerkjøpsloven gjelde. Forbrukerkjøpsloven gjelder når du har kjøpt bruktbilen fra en forhandler, og ikke selv «hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomheten», jf. forbrukerkjøpsloven § 1 (3). Dette innebærer at kjøpet er gjort med hensikt om å bruke bilen til privat bruk.
Å avgjøre om kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven gjelder, er viktig fordi forbrukerkjøpsloven gir sterkere forbrukerbeskyttelse ved kjøp av bruktbil enn kjøpsloven. Forskjellen mellom de to lovene vises blant annet tydelig i reglene om reklamasjon. Videre i artikkelen vil disse forskjellene bli nærmere belyst.
Reklamasjonsrett etter kjøpsloven
Ved kjøp mellom privatpersoner eller næringsdrivende reguleres reklamasjonsretten av kjøpsloven § 32. Bestemmelsen lyder som følgende:
«1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.
(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.»
Bestemmelsen inneholder to frister som må overholdes for at reklamasjonen er fremsatt rettidig. Den første fristen fremgår av første ledd og kalles ofte for den relative reklamasjonsfristen. Den andre fristen fremgår av annet ledd og kalles ofte for den absolutte reklamasjonsfristen.
Den relative reklamasjonsfristen innebærer at kjøper må ha reklamert innen «rimelig tid» etter han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget at det forelå en mangel ved bruktbilen. Hva som ligger i «rimelig tid» må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle, og det varierer derfor fra sak til sak. I vurderingen vil feilens art, hvor lett den var å oppdage, om du har fått profesjonell hjelp og hvor kompetent du er som kjøper, spille inn i hva som ligger i «rimelig tid». Ettersom reklamasjonsretten faller bort om den relative reklamasjonsfristen er overholdt, anbefaler vi alltid å reklamere så fort du oppdager feilen.
Den absolutte reklamasjonsfristen innebærer at du har to år fra du overtok bruktbilen til å gjøre gjeldende en mangel eller feil. Oppdager du feilen eller mangelen etter to år er gått, anses det ikke lenger som en feil eller mangel selgeren er ansvarlig for, og du kan ikke reklamere. Den absolutte reklamasjonsfristen er gitt slik at selger har en absolutt frist å forholde seg til, hvor han ikke lenger trenger å være bekymret for få rettslige krav mot seg. Er fristen utløpt, kan du altså ikke lenger gjøre gjeldende misligholdsbeføyelser overfor selger.
Er de to fristene derimot overholdt, kan du reklamere på bruktbilen og gjøre gjeldende en rekke misligholdsbeføyelser. Disse skal nærmere gjennomgås senere i artikkelen.
Reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven
Når du kjøper en bruktbil fra en forhandler, gjelder reklamasjonsreglene i forbrukerkjøpsloven § 27;
«Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at tingen ble levert. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger, er fristen for å reklamere fem år […]».
Slik som i kjøpsloven gjelder det også i forbrukerkjøpsloven en relativ reklamasjonsfrist og en absolutt reklamasjonsfrist.
Den relative reklamasjonsfristen fremgår av bestemmelsens første ledd, og fastslår likt som kjøpsloven at det må reklameres innen «rimelig tid» etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen ved bruktbilen. Den samme vurderingen av «rimelig tid» gjør seg også gjeldene her, men til forskjell fra kjøpsloven kan aldri den relative reklamasjonsfristen være kortere enn to måneder fra kjøper oppdaget mangelen. Kjøper er dermed etter forbrukerkjøpsloven gitt et sterkere vern ved reklamasjon enn det kjøpsloven gir.
Den absolutte reklamasjonsfristen fremgår av bestemmelsens annet ledd, og er i likhet med kjøpsloven i utgangspunktet to år fra bruktbilen er levert til kjøper. Til forskjell fra kjøpsloven, har forbrukerkjøpsloven en utvidet reklamasjonsfrist på fem år dersom varen ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger. Hvilke varer som er ment å vare vesentlig lenger, avhenger av en konkret vurdering av varen og dens tilstand. Også her gis kjøper etter forbrukerkjøpsloven, et bedre vern enn kjøper etter kjøpsloven.
Hva sier forbrukerkjøpsloven om reklamasjon? les mer om det her.
Unntak fra reklamasjonsfristen
Det finnes visse unntak fra reklamasjonsfristene som kan gi deg lengre tid til å reklamere. Det første unntaket gjelder dersom selger har gitt en garanti som strekker seg utover den absolutte reklamasjonsfristen. En garanti er en avtale mellom kjøper og selger som kan omfatte flere typer feil enn det som dekkes av lovens reklamasjonsregler, eller som gir kjøperen en lengre reklamasjonsperiode enn det loven krever, jf. forbrukerkjøpsloven § 18 a og kjøpsloven § 21 (2). For at garantien skal være til reell fordel, må den gi bedre rettigheter enn de som følger av loven. En garanti kan derfor aldri være gjeldende, dersom den gir deg dårligere rettigheter enn det kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven fastsetter.
Det andre unntaket gjelder dersom selger har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro, for eksempel ved å skjule en kjent feil eller gi feilaktige opplysninger om bilen. I slike tilfeller kan du reklamere selv etter at begge reklamasjonsfristene er utløpt, forutsatt at det ikke har gått urimelig lang tid. Dette er regulert i kjøpsloven § 33 og forbrukerkjøpsloven § 27 (4).
Hvilke rettigheter har du ved reklamasjon?
Hvis du har reklamert på feilen eller mangelen på bruktbilen til selger innen de to reklamasjonsfristene, har du mulighet til å fremme ulike misligholdsbeføyelser. De vanligste misligholdsbeføyelsene er retting eller omlevering, prisavslag, heving og/eller erstatning. Hvilke beføyelser du kan kreve, avhenger av alvorlighetsgraden av mangelen og om selger har anledning til å utbedre feilen eller mangelen på bruktbilen;
Avhjelp
Som hovedregel kan kjøper kreve at selger enten retter feilen eller omleverer bruktbilen. Samtidig har selger rett til å tilby retting eller omlevering, forutsatt at dette skjer innen rimelig tid, uten kostnader og uten vesentlig ulempe for kjøper, jf. kjøpsloven §§ 34-36 og forbrukerkjøpsloven §§ 29-30. I henhold til forbrukerkjøpsloven § 30 (4) har selger én mulighet til å forsøke å rette mangelen eller omlevere bilen. For kjøpsloven finnes det ingen slik begrensning, men gjentatte mislykkede forsøk kan etter hvert anses som en «vesentlig ulempe» for kjøper, og selger kan dermed miste retten til å rette eller omlevere.
Prisavslag
Hvis mangelen ikke rettes eller bilen ikke omleveres innen rimelig tid, eller dersom dette påfører deg vesentlig ulempe, kan du kreve prisavslag, jf. kjøpsloven § 38 og forbrukerkjøpsloven § 31. Prisavslaget skal være forholdsmessig, noe som innebærer at prisen reduseres tilsvarende mangelens betydning. Det totale prisavslaget kan imidlertid ikke overstige det beløpet du allerede har betalt for bilen.
Her kan du lese mer om Prisavslag
Heving av kjøpet
Hvis du ikke ønsker prisavslag, kan du heve kjøpet av bruktbilen, jf. kjøpsloven § 39 og forbrukerkjøpsloven § 32. Heving innebærer at du leverer tilbake bilen til selgeren og får refundert kjøpesummen, med mulig fradrag for den nytten du har hatt av bilen. Du kan heve kjøpet dersom mangelen er vesentlig etter kjøpsloven, eller dersom mangelen ikke er uvesentlig etter forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven gir derfor bedre beskyttelse enn kjøpsloven når det gjelder heving av bilkjøp.
Erstatning
Uavhengig av om du gjør gjeldende andre misligholdsbeføyelser, har du rett til å kreve erstatning for økonomisk tap forbundet med bilkjøpet, jf. kjøpsloven § 40 og forbrukerkjøpsloven § 33. For å ha krav på erstatning må fire vilkår være oppfylt:
- Det må foreligge et kontraktsbrudd.
- Det må være et ansvarsgrunnlag.
- Det må foreligge et økonomisk tap.
- Det må være en årsakssammenheng mellom kontraktsbruddet og det økonomiske tapet.
Fremgangsmåte på reklamasjon
Hvis du har kjøpt en bruktbil og oppdager en feil eller mangel, bør du følge disse stegene:
- Reklamer så snart som mulig etter at du har oppdaget feilen eller mangelen. Reklamasjonen må skje innen to eller fem år fra overtakelsen, avhengig av om kjøpet reguleres av kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven.
- Beskriv feilen eller mangelen i reklamasjonen og spesifiser hvilke krav du fremmer, som for eksempel retting, prisavslag, heving av kjøpet eller erstatning.
- Samle bevis som dokumenterer feilen eller mangelen. Dette kan inkludere bilder, kvitteringer, kontrakten med selger, e-poster, rapporter fra fagfolk eller vitneutsagn.
- Oppbevar all korrespondanse med selger, og før en oversikt over viktige datoer og hendelser knyttet til saken.
- Søk juridisk bistand dersom selger avviser reklamasjonen eller nekter å imøtekomme kravene dine.
Dersom du ikke får svar fra selger eller ikke kommer til enighet, kan du vurdere å ta saken videre til mekling gjennom Forbrukerrådet eller Forbrukertvistutvalget. Hvis meklingen ikke gir et tilfredsstillende resultat, kan saken bringes inn for domstolene. Vi i Verito står klare til å bistå deg gjennom hele prosessen, dersom du ønsker det.
Ta kontakt med oss
Har du spørsmål om reklamasjon på bruktbilkjøp eller andre utfordringer knyttet til ditt bruktbilkjøp? Ta gjerne kontakt med oss for en kostnadsfri og uforpliktende vurdering av saken din. Med solid erfaring og spesialkompetanse innen kjøpsrett kan vi hjelpe med rådgivning, forhandlinger, eller representasjon i rettssaker. Du kan nå oss på telefon 24 02 21 20, e-post post@verito.no, eller ved å fylle ut kontaktskjemaet på vår nettside.
Artikkelen er skrevet 29.12.2024.
Vanlige spørsmål
Reklamasjonsrett er kjøperens rett til å klage på en vare som har feil eller mangler. Ved kjøp fra privatperson gjelder kjøpsloven med to års reklamasjonsfrist, mens forbrukerkjøpsloven gjelder ved kjøp fra forhandler med opptil fem års reklamasjonsfrist. Selgeren må gi riktige og fullstendige opplysninger om bilen, inkludert eventuelle feil eller mangler. Du bør reklamere skriftlig til selgeren så raskt som mulig, og dokumentere feilen og all kommunikasjon. Ja, reklamasjonsansvaret kan begrenses gjennom en skriftlig avtale mellom selger og forhandler.
Hva er reklamasjonsrett?
Hva er forskjellen på reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson og forhandler?
Hva er selgerens opplysningsplikt?
Hvordan går jeg frem for å reklamere på en bruktbil?
Kan reklamasjonsansvaret begrenses?