Heve bilkjøp? (slik går du frem) 

Innholdsfortegnelse

Å heve et bilkjøp kan være en omfattende prosess, hvor en rekke vilkår må være oppfylt. Denne artikkelen vil gjennomgå hva heving er, hvilke vilkår som gjelder for kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven, samt hvordan du kan gå frem for å heve er kjøp. Les våre beste råd, og unngå de vanlige feilene.   

Hva betyr det å heve et bilkjøp? 

Å heve et bilkjøp innebærer at kjøpsavtalen annulleres, og både selger og kjøper stilles som om kjøpet aldri hadde funnet sted. Dette betyr i praksis at bilen leveres tilbake til selger, mens kjøper får refundert kjøpesummen. Denne rettigheten fremgår av forbrukerkjøpsloven § 32 og kjøpsloven § 39. Heving av et bilkjøp er det mest inngripende kravet en kjøper kan gjøre gjeldende overfor en selger. Derav er vilkårene strenge og terskelen høy både i forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven. Artikkelen skal i det følgende se nærmere på hvilke vilkår som gjelder for de to lovene, samt trekke frem de ulikhetene som fremgår av bestemmelsene.  

Hvilke vilkår må være oppfylt for å heve et bilkjøp? 

For å heve et bilkjøp må visse grunnleggende vilkår være oppfylt, jf. kjøpsloven § 39 og forbrukerkjøpsloven § 32. Det er i utgangspunktet de samme grunnleggende vilkårene som gjelder for begge lovene:  

  1. For det første må det foreligge en mangel, og mangelen må være «vesentlig» etter kjøpsloven eller ikke «uvesentlig» etter forbrukerkjøpsloven. 
  1. For det andre må selgers adgang til å rette eller omlevere være uttømt. 
  1. For det tredje må du ha reklamert i tide, og på riktig måte. 

Heve et bilkjøp etter forbrukerkjøpsloven § 32 

Forbrukerkjøpsloven § 32 regulerer heving av bilkjøp. Bestemmelsen lyder som følgende. 

«I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, med mindre selgeren beviser at mangelen er uvesentlig.» 

Mangel 

Som nevnt over må det for det første foreligge en mangel. Forbrukerkjøpsloven § 16 regulerer hvilke forhold som regnes som en mangel. Ifølge bestemmelsen er den klare hovedregelen at det foreligger en mangel dersom bilen ikke samsvarer med det som ble avtalt mellom kjøper og selger. Er for eksempel bilen grønn i stedet for svart, som var avtalt, er det et forhold som fraviker avtalen. En mangel kan også foreligge dersom selger har forsømt å gi opplysninger om forhold med bilen som kan ha virket inn på kjøpet, eller bilen ikke samsvarer med det selger har markedsført bilen med.  

Hvis det foreligger en mangel, kan kjøper heve kjøpet, med mindre selger beviser at mangelen er «uvesentlig», jf. forbrukerkjøpsloven § 32. Terskelen er som nevnt høy for å heve et kjøp, men retten til å heve etter forbrukerkjøpsloven er likevel betraktelig lavere enn terskelen etter kjøpsloven § 39. Artikkelen kommer i det følgende tilbake til denne forskjellen. 

Terskelen for å heve et bilkjøp avgjøres fra hvert enkelt tilfelle, og tar utgangspunkt i den avtalen som foreligger, tingens art og forholdende omkring kjøpet. I vurderingen av om mangelen er «uvesentlig» er det en rekke momenter som må vurderes, som f.eks. mangelens betydning for kjøperen, om heving vil ramme selgeren spesielt hardt og om mangelen kan kompenseres gjennom andre mildere misligholdsbeføyelser.  

Hvis selger ikke kan bevise at mangelen er «uvesentlig», kan kjøper heve kjøpet forutsatt at selger har hatt mulighet til å rette eller omlevere bilen og kjøpe har reklamert rettidig. 

Retting og omlevering 

For det andre må selgers rett til å forsøke å rette eller omlevere bilen være uttømt, jf. forbrukerkjøpsloven § 29 tredje ledd. Hovedregelen etter tredje ledd er at kjøper ikke kan heve kjøpet dersom selger gjennom retting eller omlevering kan levere en mangelfri bil. Skulle det imidlertid fortsatt være en mangel etter ett – 1 – forsøk på retting eller omlevering, kan du nekte ytterligere forsøk, med mindre det er «rimelig» å gi selgeren en ny sjanse, jf. forbrukerkjøpsloven § 30 fjerde ledd. Reglen om kun ett forsøk ble innført ved lovendring 1.januar 2024, og terskelen for at selger får mulighet til å rette utover dette er dermed noe uklar. Trolig skal det likevel ikke mye til for at det er «rimelig» at selger får nok en mulighet.  

Selger har også rett til å avslå både retting og omlevering dersom dette er umulig eller innebærer uforholdsmessige kostnader, slik det fremgår av forbrukerkjøpsloven § 29 første ledd. 

Hvis selger har fått mulighet til å rette eller omlevere, men det ikke har lyktes, kan kjøper heve kjøpet dersom han har reklamert innenfor fristene i forbrukerkjøpsloven § 27. 

Reklamasjonsfristene  

For å kunne heve kjøpet eller gjøre andre misligholdsbeføyelser gjeldende, må du reklamere på mangelen innenfor reklamasjonsfristene som er fastsatt i forbrukerkjøpsloven § 27. Bestemmelsens første ledd krever at du reklamerer innen «rimelig tid» etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Hva som ligger i «rimelig tid» varierer fra tilfelle til tilfellet, men det beror ofte på en avveining mellom selger behov for en rask reklamasjon og kjøpers rett til å få en viss tid til å områ seg.  Likevel kan fristen for å reklamere aldri være kortere enn to måneder fra kjøper oppdaget mangelen, jf. forbrukerkjøpsloven § 27 første ledd annet punktum. 

Den absolutte reklamasjonsfristen er normalt to år, med mindre bilen ved vanlig bruk er forventet å vare vesentligst lenger enn to år. I så fall er reklamasjonsfristen fem år fra bilen ble levert. Det anbefales alltid å reklamere så raskt som mulig etter at mangelen er oppdaget, da manglende reklamasjon innen fristen kan føre til at du mister retten til heving og andre krav. 

Hvis kjøper i tillegg har reklamert i tide, er de tre vilkårene for å heve oppfylt og kjøper kan heve kjøpet. Hvordan å heve kjøpet er nøye gjennomgått senere i artikkelen. 

Heve et bilkjøp etter kjøpsloven § 39 

I kjøpsloven er det § 39 som regulere heving av bilkjøp. Bestemmelsen første ledd lyder som følgende: 

«(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.» 

Mangel 

For det første må det foreligge en mangel, for at kjøper skal kunne heve bilkjøpet. Utgangspunktet for mangelsvurderingen fremgår av kjøpsloven § 17, hvor det fremgår at det foreligger en mangel dersom bilen avviker fra det som ble avtalt mellom kjøper og selger. Det avgjørende er altså hva som er avtalt, og dersom bilen ikke oppfyller avtalen, foreligger det en mangel. I tillegg kan en mangel oppstå hvis bilen avviker fra kravene som er opplistet i kjøpsloven § 17 (2), forutsatt at noe annet ikke er avtalt. Videre fremgår det av kjøpsloven § 18 (1) at bilen har en mangel dersom den ikke samsvarer med opplysninger som selger har gitt om bilens egenskaper eller bruk, og disse opplysningene kan antas å ha påvirket kjøpet. 

Ved bilkjøp som er gjort med «som den er»-forbehold eller lignende forbehold, gjelder reglene i kjøpsloven § 19. Selv om et slikt forbehold er tatt, kan det likevel foreligge mangler, men det vil være vanskeligere å påberope seg disse sammenlignet med mangler etter kjøpsloven § 17. For at det skal anses som en mangel etter kjøpsloven § 19, må du enten kunne vise at bilen er i vesentlig dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente ut fra kjøpesummen og øvrige forhold. Alternativt må du kunne dokumentere at selger har gitt feilaktige eller mangelfulle opplysninger om bilen som sannsynligvis har påvirket kjøpet. 

I tillegg til at det må foreligge en mangel, må mangelen være vesentlig. Som nevnt tidligere er terskelen høy for å heve et kjøp, og ennå høyere for bilkjøp etter kjøpsloven enn ved forbrukerkjøp. Bakgrunnen er at partene er likestilte i kjøp etter kjøpsloven, til forskjell fra forbrukerkjøp. Vurderingen av en «vesentlig» mangel beror på en helhetsvurdering hvor momenter som hvor stort avvik det er mellom avtalen og bilens faktiske tilstand, hvor alvorlig mangelen er for kjøper og hvor byrdefullt det er for selger å heve kjøpet, er avgjørende.  

Hvis det foreligger en vesentlig mangel etter kjøpsloven, kan kjøper heve kjøpet, forutsatt at selger har uttømt muligheten sin til å rette eller omlevere bilen. 

Retting eller omlevering av bilen 

For det andre har selger en rett til å forsøke å rette eller omlevere bilen før kjøper krever heving. Denne retten følger av kjøpsloven §§ 34-36. Kjøpers rett til retting og omlevering gjelder så lenge det ikke volder selger urimelig kostnader eller ulempe, jf. kjøpsloven § 34. Mens selgers rett til retting og omlevering kan benyttes så lenge det ikke er til vesentlig ulempe for kjøperen, og uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg av selger, jf. kjøpsloven § 36 

Dersom selgeren ikke klarer å rette opp mangelen uten vesentlig ulempe for kjøper eller innen rimelig tid, kan kjøpers heving av kjøpet bli aktuelt. Forutsatt at kjøper har reklamert innen fristene som følger av kjøpsloven § 32. 

Reklamasjonsfristene 

For det tredje må kjøper ha reklamert rettidig for å kunne heve kjøpet. Det fremgår to reklamasjonsfrister fra kjøpsloven § 32. Bestemmelsens første ledd innebærer at kjøper må reklamere innen «rimelig tid» etter at kjøper oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Hva som regnes som «rimelig tid» avhenger av en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle, der hensynet til selgerens behov for rask tilbakemelding balanseres mot kjøperens behov for tid til å vurdere situasjonen. 

I tillegg til den relative fristen, fastslår kjøpsloven § 32 andre ledd den absolutte reklamasjonsfristen. Den absolutte reklamasjonsfristen er to år etter kjøper har fått varen levert. Dette betyr at retten til å reklamere bortfaller etter to år, med mindre annet er avtalt. Vi anbefaler alltid å reklamere så raskt som mulig, da retten til heving kan bortfalle hvis reklamasjonen kommer for sent. 

Har kjøper reklamert i tide, i tillegg til de øvrige vilkårene, kan kjøper heve kjøpet av bilen.

Her kan du lese mer om hva som er rimelig tid ved reklamasjon av bilkjøp

Hvordan går du frem for å heve bilkjøpet? 

Dersom du mener at vilkårene for å heve bilkjøpet er oppfylt, kan du følge disse stegene: 

  1. Dokumenter mangelen: Ta bilder, skriv ned detaljerte beskrivelser, og spar på all kommunikasjon med selgeren og verkstedet. Det er også lurt å føre en logg over alle hendelser, inkludert datoer og klokkeslett for når problemene oppstår og når du har kontaktet selgeren eller verkstedet. Dokumentasjonen vil være avgjørende for å bevise at det er en vesentlig mangel ved bilen og at du har reklamert innen rimelig tid. 
  1. Reklamer skriftlig: Send en skriftlig reklamasjon til selgeren hvor du beskriver mangelen og krever heving av kjøpet. Husk å inkludere all relevant dokumentasjon. En skriftlig reklamasjon er viktig fordi det gir et konkret bevis på at du har informert selgeren om problemet og dine krav. 
  1. Samarbeid med selgeren: Gi selgeren en rimelig mulighet til å rette mangelen. Dersom selgeren ikke klarer å rette mangelen innen rimelig tid, kan du opprettholde kravet om heving. Det kan være lurt å ha en åpen dialog med selgeren og forsøke å finne en løsning som begge parter kan akseptere. 
  1. Søk juridisk bistand: Dersom selgeren nekter å heve kjøpet, kan det være nødvendig å søke juridisk bistand for å få saken vurdert og eventuelt bringe den inn for Forbrukerrådet eller domstolene. En advokat kan hjelpe deg med å vurdere saken din og gi råd om hvordan du bør gå frem for å få hevet kjøpet. 

Ta kontakt med oss 

Hvis du har spørsmål angående heving av bilkjøp eller trenger hjelp med å heve et bilkjøp, er det kostnadsfritt å ta kontakt med oss for en vurdering av din sak. Du kan nå Advokatfirmaet Verito AS på e-post: post@verito.no og telefonnummer 24 02 21 20. Vi tilbyr gratis rådgivning og bistår deg gjennom hele prosessen for å sikre at dine rettigheter blir ivaretatt. 

Artikkelen er skrevet 21.01.2024. 

Utkast til artikkelen er utarbeidet ved generisk KI, og deretter ferdig skrevet og kvalitet sikret av jurister eller jusstudenter  

Vanlige spørsmål 

Å heve et bilkjøp innebærer at kjøpsavtalen annulleres, og både selger og kjøper stilles som om kjøpet aldri hadde funnet sted. Dette betyr at bilen leveres tilbake til selger, mens kjøper får refundert kjøpesummen. 

For å heve et kjøp må tre kumulative vilkår være oppfylt. Det må for det første foreligge en mangel, som enten er «vesentlig» eller ikke «uvesentlig», avhengig av om kravet fremmes med grunnlag i kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. For det andre må selgers rett til retting og omlevering være uttømt. For det tredje må kjøper ha reklamert rettidig. 

Ta bilder, skriv ned detaljerte beskrivelser, og spar på all kommunikasjon med selgeren og verkstedet. Det er også lurt å føre en logg over alle hendelser, inkludert datoer og klokkeslett for når problemene oppstår og når du har kontaktet selgeren eller verkstedet.  

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Bil
Kristoffer Dalvang

Kjøper får medhold ved heving av elbilkjøp

Forbrukerklageutvalget har gitt medhold i en sak der kjøpere av en elbil krevde heving av kjøpet grunnet flere feil ved bilen. Bakgrunn Kjøperne av en ny elbil oppdaget snart at bilen hadde flere alvorlige mangler, inkludert problemer med varmeapparatet, begrenset rekkevidde og en defekt R-Link-funksjon. Elbilen, som ble kjøpt i

Les mer »
Bil
Kristoffer Dalvang

Hva sier kjøpsloven om privat kjøp av bil

En guide til kjøpsloven ved privat bilkjøp  Denne artikkelen er en guide til hva kjøpsloven sier om privat kjøp av bil. Her vil du, enten du er kjøper eller selger, få innsikt i flere av de mest sentrale rettighetene og pliktene som gjør seg gjeldende i slike situasjoner, samt hvordan

Les mer »
Bilde med tekst: Heve bilkjøp privat (guide)
Bil
Kristoffer Dalvang

Slik hever du bil privat (guide) 

En veiledning for å heve bilkjøp privat  Å heve et bilkjøp kan være en utfordrende prosess, spesielt når kjøpet er gjort mellom to private parter. I denne artikkelen vil vi gå gjennom de nødvendige stegene for å heve et bilkjøp, hvilke lover og regler som gjelder, og hvilke rettigheter du

Les mer »
Bilde med tekst: Hva er rimelig tid ved reklamasjon av bilkjøp
Bil
Kristoffer Dalvang

Hva er rimelig tid ved reklamasjon av bilkjøp

Når du kjøper en bil, enten den er ny eller brukt, er det avgjørende å kjenne til hvilke rettigheter du har som kjøper dersom det skulle oppstå feil eller mangler. En av de viktigste aspektene ved forbrukerrettigheter er muligheten til å reklamere på bilen. Men hva menes egentlig med “rimelig

Les mer »
Bilde med tekst: Forbrukerklageutvalget gir medhold i bruktbilklage
Bil
Kristoffer Dalvang

Forbrukerklageutvalget gir medhold i bruktbilklage

Kjøp av bruktbil endte i klage En kjøper av en bruktbil fikk medhold i sin klage til Forbrukerklageutvalget etter å ha oppdaget alvorlige skader på bilen kort tid etter kjøpet. Kjøperen, som hadde betalt 159 900 kroner for bilen, krevde heving av kjøpet og erstatning. Heving ved skjulte feil og

Les mer »