For å heve bruktbilkjøp kreves vesentlig mangel eller ikke uvesentlig mangel – avhengig av om bilen er kjøpt privat eller av forhandler. Hva bør du gjøre hvis du har kjøpt en bruktbil med vesentlige mangler? Du kan ha rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake. I denne artikkelen vil i forklare hva som kreves for å heve et bruktbilkjøp, og hvordan du kan gå frem for å løse saken.
Hva er heving av et bruktbilkjøp?
Heving av et bruktbilkjøp innebærer at partenes forpliktelser til å oppfylle avtalen bortfaller, og at ytelsene som allerede er gitt, tilbakeføres. I praksis betyr det at du returnerer bruktbilen til selgeren, og selgeren tilbakebetaler deg kjøpesummen. Formålet med heving er å gjenopprette situasjonen slik den var før avtalen ble inngått, så langt det er praktisk mulig. Denne retten fremgår av kjøpsloven § 39 og forbrukerkjøpsloven § 32.
Heving er en av flere misligholdsbeføyelser du kan påberope deg, hvis bruktbilen din har en mangel. En mangel kan for eksempel være at bruktbilen har alvorlige feil eller skader, at den ikke fungerer som avtalt, eller at den ikke oppfyller kravene som ble lovet ved kjøpet, jf. kjøpsloven § 17 og forbrukerkjøpsloven § 16. Ettersom heving er en av de mest alvorlige reaksjonene, stiller loven krav til at andre misligholdsbeføyelser, slik som retting, omlevering og prisavslag, skal forsøkes før et eventuelt krav om heving, jf. kjøpsloven § 37 og forbrukerkjøpsloven § 29 (3).
Når kan du heve et bruktbilkjøp?
For å kunne heve et bruktbilkjøp, må du oppfylle visse vilkår, jf. kjøpsloven § 39 og forbrukerkjøpsloven § 32. Vilkårene varierer noe, avhengig av om det er reglene i kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven som gjelder for ditt kjøp. Har du kjøpt bruktbilen fra en næringsdrivende, ofte en forhandler, er det reglene i forbrukerkjøpsloven som gjelder. Hvis du derimot har kjøpt bruktbilen fra en privatperson, eller kjøpet er mellom to næringsdrivende, er det kjøpsloven som kommer til anvendelse på ditt kjøp. Artikkelen vil i det følgende gå nærmere inn på hvilke vilkår som gjelder for kjøp av bruktbil etter kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven.
Kjøp fra forhandler
Hvis du har kjøpt bruktbilen fra en forhandler, er det forbrukerkjøpsloven § 32 som gjelder for heving. Bestemmelsen lyder som følger;
«I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, med mindre selgeren beviser at mangelen er uvesentlig»
Av bestemmelsen følger det en rekke vilkår og omstendigheter som må være oppfylt for at det skal være grunnlag for å heve kjøpet av bruktbilen fra en forhandler. Det må;
- For det første foreligge en mangel, og denne mangelen må ikke være uvesentlig.
- For det andre må selgers adgang til retting, omlevering eller prisavslag være uttømt.
- Og for det tredje må du ha reklamert på riktig måte, innenfor reklamasjonsfristen.
Det første vilkåret er at det må foreligge en mangel ved bruktbilen, og at denne mangelen ikke må være uvesentlig. I dette ligger det at mangelen må være så alvorlig eller viktig at det ikke er rimelig at du må beholde bruktbilen. Eksempler på mangler som ikke ville vært uvesentlig er mangler som påvirker bilens verdi, bruksegenskaper eller sikkerhet i betydelig grad. Ved vurderingen av om en mangel er uvesentlig blir det blant annet lagt vekt på følgende momenter;
- Størrelsen på avviket mellom den leverte bilen og kjøpsavtalen,
- Mangelens betydning for kjøper,
- Handlingsalternativer (avhjelp, prisavslag)
- Hvor hardt heving rammer selger kontra f.eks. prisavslag.
Ny lovendring som kom 01.01.2024 har endret bevisbyrden for mangler, slik at det nå antas at mangler som dukker opp innen to år etter levering, eksisterte da bruktbilen ble levert. For å unngå ansvar for disse manglene, må selgeren bevise at bruktbilen ikke hadde en mangel ved levering.
I tillegg til at mangelen ikke må være «uvesentlig» gjelder det to frist som må overholdes for å kunne heve. Disse to reklamasjonsfristene fremgår av forbrukerkjøpsloven § 27, som lyder slik:
Ǥ 27.Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at tingen ble levert. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger, er fristen for å reklamere fem år […]»
Første ledd inneholder den relative reklamasjonsfristen, som fastslår at du må reklamere innenfor rimelig tid etter at du oppdaget mangelen. Hva som anses som rimelig tid, må vurderes konkret i hvert tilfelle, men fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunktet du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen, jf. forbrukerkjøpsloven § 27 (1) 2.pkt.
Den absolutte reklamasjonsfristen følger av bestemmelsens annet ledd. Reklamasjonen må skje innen to år etter du kjøpte brukbilen, ved mindre den er ment å vare vesentlig lenger ved vanlig bruk. I slikt tilfelle er reklamasjonsfristen fem år fra du kjøpte bruktbilen.
Dersom det foreligger en mangel som ikke er «uvesentlig» og du har reklamert innenfor fristen i forbrukerkjøpsloven § 27, kan du likevel ikke kreve heving før selger har fått en mulighet til å rette opp mangelen eller omlevere bruktbilen. Denne rettigheten fremgår av forbrukerkjøpsloven § 29 (3). Dersom selgeren ikke klarer å rette opp mangelen etter uten vesentlig ulempe for deg eller innen rimelig tid, kan heving av kjøpet bli aktuelt. Til forskjell fra kjøpsloven, har selger kun ett forsøk på å rette opp mangelen eller omlevere bruktbilen, før kjøper kan gjøre gjeldende krav om heving, jf. forbrukerkjøpsloven § 30 (4). Denne retten gjelder så lenge det ikke er rimelig å gi selger et nytt forsøk.
Dersom alle vilkårene som er nevnt ovenfor er oppfylt, kan du ha rett til å heve kjøpet av bruktbilen. Hvordan du bør gå frem for å heve bruktbilkjøpet, kommer vi tilbake til senere i artikkelen.
Kjøp fra privatperson
Rett til å heve bruktbilkjøp?
Hvis du har kjøpt bruktbilen av en privatperson, eller kjøpet er mellom to næringsdrivende, er det kjøpsloven § 39 som kommer til anvendelse. Bestemmelsen lyder som følger;
Ǥ 39.Heving.
(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.
(2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.»
Utgangspunktet for å kunne heve kjøpet følger av bestemmelsens først ledd, som sier at mangelen må medføre «vesentlig» kontraktsbrudd. Vesentlighetsvurderingen er en skjønnspreget vurdering hvor det er en rekke momenter som må vektlegges. Vurderingen er derfor ofte en kompleks vurdering. Eksempler på momenter er;
- Mangelens betydning for kjøperen
- Hvem partene er
- Hvor stor avviket mellom kjøpsavtalen og bruktbilen er
- Hvor byrdefull heving er for selger
- Mulighet for alternative misligholdsbeføyelser
Momentene som er listet opp over gir en føring for hvor «vesentlig» mangelen ved bruktbilen er. Hvis mangelen anses som vesentlig gir dette deg rett til å heve kjøpet av bruktbilen. Dersom mangelen ikke skulle være tilstrekkelig vesentlig kan du ikke heve kjøpet, men du kan fortsatt ha rett til å gjøre andre misligholdsbeføyelser gjeldende, slik som prisavslag og/eller erstatning.
Det er viktig å merke seg at det fremgår en særegen tidsfrist i annet ledd av bestemmelsen. For å ikke miste retten til å heve må du ha gitt selgeren beskjed om heving innen «rimelig tid» etter at du ble eller burde blitt kjent med mangelen. Dette er en tidsfrist som kommer i tillegg til reklamasjonsfristen som fremgår av kjøpsloven § 32.
Reklamasjonsfrister
I tillegg til at mangelen må være «vesentlig» må du ha reklamert rettidig for å ikke miste retten til heving, slik det følger av kjøpsloven § 32;
Ǥ 32.Reklamasjon.
(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.
(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.»
For reklamasjon gjelder det to fristen; en relativ frist og en absolutt frist. Den relative reklamasjonsfristen fremgår av bestemmelsens første ledd og fastslår at mangelen må reklameres på innen rimelig tid etter at du oppdaget den. Hva som anses som rimelig tid må vurderes konkret for hvert enkelt tilfelle. I vurderingen tas det blant annet hensyn til selgerens behov for hurtig reklamasjon på den ene siden, og kjøperens behov for en viss tid til å områ seg på den andre siden. Lovens forarbeider uttaler at vurderingen også skal ta hensyn til hvem som er kjøper, hva slags ting det gjelder og hvilken sakkunnskap kjøperen besitter.
Den absolutte reklamasjonsfristen er den endelige fristen du som kjøper har på å reklamere. Etter annet ledd har du rett til å reklamere på en mangel innen to år fra du kjøpte brukbilen. Hvis du overstiger denne to år perioden, har du ikke lenger rett til å reklamere på bruktbilen, og dermed kan du heller ikke heve kjøpet.
Selgers rett til avhjelp – omlevering eller reparasjon
I tillegg til at mangelen må være «vesentlig» og at du må ha reklamert i tide, følger det av kjøpsloven §§ 36-37 at selger skal ha fått muligheten til å rette opp mangelen eller omlevere bruktbilen før kjøper kan kreve heving. Dersom selgeren ikke klarer å rette opp mangelen uten vesentlig ulempe for deg eller innen rimelig tid, kan heving av kjøpet bli aktuelt.
Hvis alle vilkårene som er gjennomgått over er oppfylt, kan du ha rett til å heve kjøpet av bruktbilen din. Hvordan du går frem for å gjøre dette, gjennomgås i neste avsnitt.
Hvordan går du frem for å heve bruktbilkjøp?
Hvis du mener at du har grunnlag for å heve et bruktbilkjøp, bør du følge disse trinnene:
- Reklamer skriftlig: Send en skriftlig reklamasjon til selgeren der du forklarer manglene og krever heving av kjøpet. Inkluder dokumentasjonen du har samlet, som bilder, kvitteringer, verkstedrapporter og annen kommunikasjon med selgeren.
- Gi selgeren mulighet til å rette opp mangelen: Tilby selgeren muligheten til å rette opp mangelen innen en rimelig tid. Hvis selgeren ikke klarer det eller nekter, kan du fortsette med å kreve heving av kjøpet.
- Ta saken til forliksrådet: Dersom du ikke klarer å løse saken i minnelighet med selgeren, kan du ta saken til forliksrådet. Forliksrådet er Norges laveste domstol, og er et rimelig alternativ. Derimot er det høy risiko for at uriktige domsavsigelser, og ofte er partene ikke enige i beslutningen som blir tatt her. Saken kan da bringes inn for forbrukertilsynet og videre til forbrukerklageutvalget, eller det kan tas videre til retten.
- Ta saken til forbrukertilsynet og forbrukerklageutvalget: Forbrukertilsynet bidrar til å løse tvister mellom privatpersoner eller mellom en privatperson og en næringsdrivende. Saken må alltid først mekles i forbrukertilsynet, før den eventuelt kan bringes inn for forbrukerklageutvalget. Sistnevnte er kompetent til å avsi gode vedtak om heving av bruktbilkjøp, men saksbehandlingstiden er som regel svært lang.
- Ta saken til retten: Siste alternativ dersom du ikke vil godta beslutningen som er vedtatt i de andre instansene, er å ta saken til retten. Dette er et kostbart alternativ, men fordelen er at domstolene er svært godt egnet til å løse saker om heving av bruktbilkjøp. De fleste håper likevel at saken løses i en av de nevnte instansene over.
- Forsikringen dekker advokatutgiftene: Alle bilforsikringer har en rettshjelpsdekning som dekker sakskostnadene til advokat, gebyr til retten og eventuelle utgifter til en bilteknisk sakkyndig. Du betaler kun en egenandel, som vanligvis er 20 prosent av kostnadene, men maksimalt 4000 kroner.
Ønsker du å lese mer om heving av bilkjøp? Les våre artikler om heving av bilkjøp fra forhandler og heving av private bilkjøp.
Kontakt oss for en gratis vurdering av saken din
Hvis du har kjøpt en bruktbil som du mener har vesentlige mangler, og ønsker å heve kjøpet, kan det være lurt å kontakte en advokat som har erfaring med slike saker. En advokat kan hjelpe deg med å vurdere om du har et godt grunnlag for å heve kjøpet, og bistå deg med å fremme kravet ditt overfor selgeren. En advokat kan også representere deg i de ulike instansene eller retten, hvis det blir nødvendig.
Vi i Advokatfirmaet Verito AS har lang erfaring med å hjelpe kunder som har kjøpt bruktbil med mangler. Vi tilbyr en gratis og uforpliktende vurdering av saken din, og kan gi deg råd om hvordan du bør gå frem. Du kan kontakte oss på e-post: post@verito.no eller telefon: 24 02 21 20.
Lurer du på mer om hva vi kan bistå med? Les vår artikkel om å få bistand av en biladvokat.
Vanlige spørsmål om å heve bruktbilkjøp
Hva er forskjellen på heving og prisavslag?
Heving betyr at du leverer tilbake bilen og får pengene tilbake. Prisavslag betyr at du beholder bilen, men får en del av kjøpesummen tilbake. Hvilket krav du kan fremme, avhenger av hvor alvorlige manglene er, og om selgeren kan rette dem opp.
Hva er forskjellen på heving og omlevering?
Heving betyr at du leverer tilbake bilen og får pengene tilbake. Omlevering betyr at selgeren leverer en tilsvarende bil som er fri for mangler. Omlevering er et sjeldent krav, og forutsetter at det finnes en tilsvarende bil tilgjengelig, og at det ikke er urimelig for selgeren.
Hva er forskjellen på heving og erstatning?
Heving betyr at du leverer tilbake bilen og får pengene tilbake. Erstatning betyr at du får dekket de økonomiske tapene du har hatt som følge av mangelen, for eksempel utgifter til reparasjon, leiebil eller verditap. Erstatning kan kreves i tillegg til heving, prisavslag eller omlevering.
Hva er forskjellen på å kjøpe bil fra forhandler og privatperson?
Når du kjøper bil fra en forhandler, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Denne loven gir deg som forbruker et sterkere vern enn kjøpsloven, som gjelder ved kjøp mellom private. For eksempel har du lengre reklamasjonsfrist, lavere terskel for å heve kjøpet, og mulighet til å klage til Forbrukertvistutvalget hvis du kjøper bil fra en forhandler.
Hva er en mangel ved en bruktbil?
En mangel ved en bruktbil er et avvik fra det som er avtalt mellom deg og selgeren, eller det som du har grunn til å forvente ut fra bilens alder, pris og stand. En mangel kan også foreligge hvis selgeren har gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger om bilen, eller har holdt tilbake viktig informasjon. En mangel kan være en feil, et problem, en skade eller et annet forhold som reduserer bilens verdi, bruksegenskaper eller sikkerhet.
Kilder
Artikkelen er for ordens skyld skrevet 20.08.2024