Heve kjøp av båt

Bilde med tekst: heve kjøp av båt

Innholdsfortegnelse

Ønsker du å heve kjøp av båt? Du kan ha rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake dersom det foreligger kjøpsrettslig mangel. Vi går gjennom hvilke regler som gjelder , og hva du må gjøre for å heve båtkjøpet etter kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. 

Hvilken lov gjelder for båtkjøpet?

Det første trinnet er å identifisere hvilket lovverk som regulerer båtkjøpet ditt. Det skilles mellom forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven. Hvilken lov som kommer til anvendelse avhenger av om du har kjøpt båten av en næringsdrivende eller en privatperson, og om du selv er forbruker eller næringsdrivende. Dette har betydning for mange ulike forhold, herunder bl,.a. hvor strenge kravene er for å heve kjøpet, selgers rett til å rette mangelen og hvor lang reklamasjonsfrist du har.

  • Hvis du er forbruker, og har kjøpt båten av en næringsdrivende, gjelder forbrukerkjøpsloven. Med forbruker menes en person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomheten. Forbrukerkjøpsloven gir deg gode rettigheter som kjøper, og du kan heve kjøpet, med mindre mangelen er uvesentlig.
  • Hvis du er privatperson som har kjøpt båten av en annen privatperson, gjelder kjøpsloven. Denne loven er mindre fordelaktig for deg som kjøper, og du kan bare heve kjøpet hvis mangelen medfører et vesentlig kontraktsbrudd.
  • Hvis du er næringsdrivende, og har kjøpt båten av en annen næringsdrivende, gjelder også kjøpsloven. I slike tilfeller må du være ekstra oppmerksom på om det er tatt noen forbehold eller avtalt noe spesielt om båtens tilstand eller hevingsrett.

Hva er en mangel ved båten?

For at du skal kunne heve kjøp av båt, må det foreligge en mangel ved båten. Hva som er en mangel fremgår av forbrukerkjøpsloven § 16 og kjøpsloven § 17. Generelt regnes en det for å være en mangel dersom båten ikke er i den tilstanden som dere har avtalt, eller som du hadde grunn til å forvente. Det kan for eksempel være at båten har skjulte feil, skader, mangler eller andre problemer som selgeren ikke har opplyst om.

For å vurdere om det er en mangel ved båten, må de se på hva som er avtalt mellom deg og selgeren. Det kan være en skriftlig kjøpekontrakt, en salgsannonse, en e-post eller en muntlig avtale. Det viktig å være oppmerksom på hva selgeren har sagt eller skrevet om båtens tilstand, egenskaper, alder, bruk, vedlikehold og historikk. Hvis selgeren har gitt uriktige eller villedende opplysninger om båten, eller holdt tilbake vesentlig informasjon, kan det være en mangel. Det følger av forbrukerkjøpsloven § 16 første ledd bokstav b og c, og lignende legges til grunn i kjøpsloven § 17.

Det er ikke alltid lett å avgjøre om det foreligger en mangel ved båten eller ikke. Det kan derfor være lurt å ta kontakt med våre advokater i Advokatfirmaet Verito AS som kan hjelpe deg med å vurdere saken din. Det kan også være nyttig å dokumentere båten tilstand med bilder, videoer, kvitteringer, rapporter eller vitner.

Hvor stor må mangelen være for å heve kjøp av båt?

Det er ikke tilstrekkelig at det bare er en mangel ved båten for å heve kjøpet. Mangelen må også være så stor at den gir grunn til å fravike avtalen. Hvor stor mangelen må være, avhenger av om vi er innenfor forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven.

Forbrukerkjøpsloven eller Kjøpsloven

  • Hvis du har kjøpt båten etter forbrukerkjøpsloven, kan du heve kjøpet med mindre selgeren kan bevise at mangelen er uvesentlig. Dette følger av forbrukerkjøpsloven § 32. At mangelen ikke må være uvesentlig betyr at mangelen må ha betydning for deg som kjøper, og ikke bare være en bagatell. For eksempel kan du heve kjøpet hvis båten har en motorfeil som gjør at den ikke kan brukes, eller hvis båten har store skader som reduserer verdien vesentlig.
  • Hvis du har kjøpt båten etter kjøpsloven, kan du bare heve kjøpet hvis mangelen medfører vesentlig kontraktsbrudd. Dette fremgår av kjøpsloven § 39 første ledd. Det betyr i praksis at du bare kan heve kjøpet hvis mangelen er så alvorlig at den går til kjernen av avtalen, og at det vil være urimelig å kreve at du skal holde deg til avtalen. For eksempel kan du heve kjøpet hvis båten ikke flyter, eller hvis båten er en helt annen modell enn den du bestilt.

Helhetlig vurdering

Å vurdere om en mangel er tilstrekkelig til å heve båtkjøpet er en kompleks vurdering hvor nær sagt alle momenter kan ha betydning. Motorhavari på en ny båt vil ofte kunne berettige en heving, og det samme kan gjelde skrogskade som medfører at båten ikke er sjøsikker. Imidlertid må dette veien opp mot alternativene, som kan være avhjelp, prisavslag og/eller erstatning. Generelt vil det derfor kunne være fornuftig å engasjere en advokat med kompetanse på båt og kjøpsrett for å bistå med vurderingene og prosessen. Vi kan hjelpe deg med dette, herunder vurdere båtens verdi med og uten mangelen, og se på hvilke betydning mangelen har for båtens bruk og nytte. Alvorlige feil som hindrer bruk av båten vil ofte være et tungtveiende moment for å kunne heve båtkjøpet.

Heve av kjøp av båt solgt med «som den er» forbehold

Dersom en båt selges med forbeholdet «som den er», betyr det i praksis at selgeren fraskriver seg ansvaret for eventuelle skjulte feil eller mangler som skulle dukke opp i etterkant av kjøpet. Et slikt forbehold blir regulert i kjøpsloven § 19. Det er svært vanlig ved kjøp av brukte båter å legge inn et slikt forbehold, ettersom det kan være vanskelig å vurdere hvilken tilstand båten faktisk er i. Det finnes ingen spesifikke krav til hvordan et «som den er»-forbehold skal formuleres i avtalen, men det er enighet om at det må fremgå tydelig. For eksempel kan det i en båtannonse stå at båten «selges som den er» eller det kan være angitt at «selger fraskriver seg ansvaret for skjulte feil og mangler som måtte oppstå etter overtakelse». Dette må være tilstrekkelig for å gjøre forbeholdet gjeldende i avtalen.

Forbeholdet innebærer at selgeren overfører det meste av ansvaret for skjulte feil og mangler til kjøperen. Derfor er det viktig at kjøperen undersøker varen grundig før kjøpet. Selv om mye av ansvaret etter «som den er» forbeholdet er flyttet over på kjøperen, har du som kjøper fortsatt en rekke rettigheter dersom selgeren har gitt feilaktige opplysninger eller tilbakeholdt informasjon om båten. I slike tilfeller kan du fortsatt kreve retting, omlevering, heving, prisavslag eller erstatning etter kjøpsloven. Les mer om opplysningsplikt ved salg av båt.

Ikke lenger lovlig med “som den er” forbehold ovenfor forbruker

For båtkjøp etter 01.01.2024 er det ikke lenger lovlig for næringsdrivende å ta forbehold om “som den er” ovenfor forbrukere. I praksis innebærer dette at det ikke er tillatt med slike forbehold lenger. Dersom slikt forbehold likevel er tatt er det i strid med forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven er preseptorisk som betyr at den ikke kan “…fravikes ved avtale til skade for forbruker…”, jf. forbrukerkjøpsloven § 3.

Dersom kjøpet er foretatt før 01.01.2024 vil forbeholdet være gyldig, og det vil være tidligere § 17 i forbrukerkjøpsloven som regulerer forholdet. I korte trekk er det adgang til å utøve misligholdsbeføyelser dersom båten er i vesentlig dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet hadde grunn til å forvente, samt ved uriktige eller tilbakeholdte opplysninger som har virket inn på kjøpet.

Hvordan går du frem for å heve kjøp av båt?

Dersom du har funnet ut at det er en mangel ved båten, og at mangelen er tilstrekkelig vesentlig til å heve kjøpet, må du gå frem på riktig måte for å gjøre kravet ditt gjeldende. Det er viktig at du overholder fristene og formkravene som gjelder for båtkjøpet ditt.

Reklamasjon og reklamasjonsfrist

  • Hvis du har kjøpt båten etter forbrukerkjøpsloven, fremgår det av § 27 at du må reklamere til selgeren innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Uavhengig av «rimelig tid» vilkåret, har du minst to måneder på deg til å reklamere. Du må videre som utgangspunkt reklamere senest innen to år etter at tingen ble levert. Dersom tingen på den andre siden er ment å vare vesentlig lenger enn to års fristen, er det en absolutt frist på 5 år for å reklamere. Når du reklamerer må du gi selgeren beskjed om at du mener det er en mangel ved båten. Du trenger ikke gi en detaljert beskrivelse av mangelen eller begrunne kravet ditt, men du må som et minimum angi symptomene/problemene ved båten.
  • Hvis du har kjøpt båten etter kjøpsloven, gjelder de samme reglene som i forbrukerkjøpsloven, om at du må reklamere til selgeren innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Dette fremgår av kjøpsloven § 32. Du har ikke i kjøpsloven en minstetid på to måneder, altså bør du reklamere så fort du oppdager mangelen. Den absolutte fristen for reklamasjon er i kjøpsloven satt til to år etter den dagen du overtok båten, og du mister retten til å påberope en mangel etter disse to årene. Når du reklamerer, må du gi selgeren en uttrykkelig melding om at du hever kjøpet på grunn av mangelen. Du må også gi tilstrekkelig beskrivelse av mangelen og grunnlaget for hevingen.
  • Du kan lese mer om reklamasjonsfrister ved kjøp av båt her.

Selgeren må få en rimelig frist for å utbedre mangelen (om det er mulig)

Når du har reklamert til selgeren, må du også gi selgeren en rimelig frist til å utbedre mangelen eller levere en ny båt, hvis du har kjøpt båten etter forbrukerkjøpsloven. Hvis selgeren ikke gjør dette innen fristen, kan du heve kjøpet. Hvis du har kjøpt båten etter kjøpsloven, kan du heve kjøpet med en gang etter at du har reklamert, hvis mangelen er vesentlig. Imidlertid er ofte ikke dette helt klart. I praksis vil det derfor være aktuelt å utforske avhjelpsmulighetene også her – før en erklærer heving. Dette er imidlertid komplekse vurderinger en jevnt over anbefaler bruk av juridisk kompetanse for å avklare.

Hvis selgeren ikke godtar hevingen, eller nekter å betale tilbake pengene, kan du ta saken videre til Forbrukerrådet, Forbrukertvistutvalget eller domstolene, avhengig av hvilken lov som gjelder for båtkjøpet ditt. Det kan være lurt å ta kontakt med en av våre advokater i Verito som kan hjelpe deg med å fremme saken din på en god måte.

Heve kjøp av båt vs. selgers rett til avhjelp

Hva er avhjelp?

Avhjelp betyr i korte trekk at selgeren enten reparerer tingen eller erstatter den med en ny, slik at kjøperen mottar en feilfri vare som samsvarer med avtalen. Dette fremgår av kjøpsloven § 36 og forbrukerkjøpsloven § 29 tredje ledd. Av lovene fremgår det at avhjelp er en fellesbetegnelse for retting og omlevering. Når det foreligger en mangel, har selgeren rett til å utføre retting eller omlevering på egen bekostning uten at kjøperen trenger å kreve det. Selgeren kan imidlertid bare benytte seg av denne retten hvis det ikke medfører vesentlig ulempe eller risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg.

Avhjelp skal skje uten kostnad for kjøperen, hvilket betyr at selgeren skal dekke alle utgifter knyttet til avhjelpen, inkludert transportkostnader. Kjøperen må imidlertid bidra rimelig, for eksempel ved å sende den mangelfulle varen til selgeren og eventuelt legge ut for disse transportkostnadene. Kjøperen kan også måtte legge ut for leie av en midlertidig erstatningsvare. Kjøperens plikt til å medvirke er begrenset til situasjoner hvor dette ikke medfører vesentlig ulempe for ham. Ved vurdering av risikoen for vesentlig ulempe, skal det tas hensyn til størrelsen på utleggende det er tale om. En vesentlig ulempe kan for eksempel være at kjøperen er helt avhengig av båten, og at det i påvente av at avhjelpen utføres ikke er mulig å skaffe en båt som kan erstatte den.

Hvor mange ganger eller over hvor lang tid kan selger kreve å utføre avhjelp?

I kjøpsloven har selgeren som utgangspunkt rett til flere forsøk på avhjelp. Flere feilede forsøk på å retten vil derimot etter hvert kunne anses som en vesentlig ulempe. I forbrukerkjøpsloven er avhjelpsforsøkene på den andre siden i utgangspunktet satt til ett – 1- forsøk. Dette innebærer at dersom selger etter ett avhjelpsforsøk ennå ikke har rettet feilen, vil forbrukeren kunne heve kjøpet. Dette gjelder imidlertid ikke ubetinget, da det i forbrukerkjøpsloven § 30 om gjennomføring av avhjelp heter at forbrukeren kan avvise ytterligere avhjelp (etter ett avhjelpsforsøk) med mindre det er “rimelig” at selgeren får ett nytt forsøk. Denne bestemmelsen ble innført/endret 01.01.2024 – og rekkevidden av denne reguleringen er ikke enda avgjort i rettssystemet. Utgangspunktet blir etter dette at en forbruker kan ha rett til å heve kjøpet om avhjelp er forsøkt én gang, men at det ikker er sikkert.

Prisavslag og erstatning som alternativ hvis vilkårene for å heve av kjøp av båt ikke er oppfylt

Hvis vilkårene for heving av båtkjøp ikke er oppfylt, kan det likevel være aktuelt med andre misligholdsbeføyelser. I slike tilfeller kan prisavslag og erstatning være alternativer for å gjenopprette balansen i avtaleforholdet.

  • Det fremgår av kjøpsloven § 38 og forbrukerkjøpsloven § 31 at dersom båten har en mangel så kan du kreve prisavslag. Prisavslag vil gi deg en reduksjon i prisen for å kompensere for mangelen ved båten. Ved prisavslag vil forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom båtens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstidspunktet.
  • Det fremgår av kjøpsloven § 40 og forbrukerkjøpsloven § 33 at du kan kreve erstatning for det økonomiske tapet du lider som følge av mangel på båten. For å kunne kreve erstatning må fire vilkår være oppfylt. Det må foreligge et kontraktsbrudd, et ansvarsgrunnlag, et økonomisk tap og årsakssammenheng mellom det økonomiske tapet og kontraktsbruddet.

Advokatutgifter til tvist om å heve kjøp av båt dekkes ofte av forsikring

Dersom båten er forsikret vil det regelmessig være en rettshjelpsforsikring inkludert i forsikringsdekningen. Dette innebærer at bistand med å forfølge misligholdsbeføyelser som heving av båtkjøp, prisavslag eller erstatning vil dekkes av forsikringsselskapet i henhold til forsikringsbevisets bestemmelser. De ulike selskapene har ulike vilkår, men jevnt over innebærer dette en egenandel på kr 4.000, – + 20% av de løpende kostnadene i saken. Det innebærer at advokatbistand kan bli relativt rimelig holdt opp mot verdien som ligger i båtkjøpet og det som var feil med det. Dersom båten ikke har forsikring, kan tvisten i noen tilfeller i stedet dekkes av innbo- eller villaforsikring. Vi utreder og søker om dekning for våre klienter som en del av oppdraget. Les mer om hva vi som advokater kan bistå med ved båtkjøp.

Selger aksepterer ikke krav om heving av båtkjøpet

Dersom selger ikke aksepterer krav om heving av kjøpet må en få domsavgjørelse på retten til å heve båtkjøpet. Dette oppnås ved å få vedtak eller dom på kravet. Dersom en har kjøpt båt har en to-tre alternative instanser som kan avsi dom eller vedtak med virkning som dom. Det er forbrukerklageutvalget, forliksrådet og tingretten. Hver av instansene har fordeler og ulemper. I all hovedsak er forliksrådet raskt og effektivt, men med høyere mulighet for uriktig dom – eller at en ikke får dom i det hele tatt. Forbrukerklageutvalget har god kompetanse på kjøpsrett, men har dessverre svært lang saksbehnadlingtid som gjerne overstiger ett år. Tingretten har både god kompetanse og er rimelig effektivt. Men grundigheten til tingretten betyr da også at det er betydelig mer arbeid for advokatene, som medfører økte kostnader. Vi hjelper deg med å finne riktig prosess for deg og din sak, og bistår deg uansett hvilken prosessform vi lander på.

Du kan lese mer om forliksrådet på politet sine hjemmesider og om Forbrukerklageutvalget på Forbrukertilsynet sine hjemmesider.

Kontakt oss for hjelp med båtkjøp

Hvis du har kjøpt en båt som du er misfornøyd med, og du lurer på om du kan heve kjøpet, kan vi i Advokatfirmaet Verito AS hjelpe deg. Vi har lang erfaring med å bistå kunder i saker om båtkjøp, og vi kan gi deg råd om dine rettigheter og muligheter. Våre advokater kan også hjelpe deg med å reklamere til selgeren, forhandle med selgeren, eller ta saken videre til rettslige instanser hvis det blir nødvendig. Vi tilbyr en gratis og uforpliktende vurdering av saken din, og vi har gode priser og betingelser. Kontakt oss i dag for en hyggelig og profesjonell samtale om båtkjøpet ditt.

Kilder

Ofte stilte spørsmål om å heve kjøp av båt

Det kommer an på om det er en mangel ved båten eller ikke. Hvis båten er solgt "som den er", betyr det at selgeren har fraskrevet seg noe av ansvaret for båtens tilstand, men ikke alt. Båten kan fortsatt ha en mangel hvis den ikke svarer til de opplysningene som selgeren har gitt, eller hvis selgeren har holdt tilbake vesentlig informasjon. Båten kan også ha en mangel hvis den er i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra kjøpesummen og forholdene ellers.

Det første du bør gjøre er å dokumentere mangelen så godt som mulig, for eksempel med bilder, videoer, kvitteringer, rapporter eller vitner. Det neste du bør gjøre er å reklamere til selgeren så raskt som mulig, og gi beskjed om at du mener det er en mangel ved båten, og at du ønsker å reklamere på og ev. heve kjøpet. Du bør også gi selgeren en rimelig frist til å utbedre mangelen eller levere en ny båt, hvis du har kjøpt båten etter forbrukerkjøpsloven. Hvis du er usikker på om det er en mangel ved båten, eller om du kan heve kjøpet, kan det være lurt å ta kontakt med en advokat som kan hjelpe deg med å vurdere saken din.

No Content

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Bilde med teksten "Advokat ved kjøp av båt"
Båt
Kristoffer Dalvang

Advokat ved kjøp av båt

Bistand fra advokat ved kjøp av båt? Hva gjør du om du oppdager at den nye båten din avviker fra det som opprinnelig var avtalt med selger, og selger nekter å innrømme feilen eller tilby en løsning? I denne artikkelen belyser vi hvordan en advokat kan bistå deg med å

Les mer »
Bilde av båt og teksten: avhjelp ved salg av båt":
Båt
Kristoffer Dalvang

Avhjelp ved mangler etter kjøp av båt

Kjøper kan ha rett på avhjelp ved mangler etter kjøp av båt. Avhjelp er betegnelsen kjøpslovgivingen gir på kjøpers krav på retting og/eller omlevering. I denne artikkelen gjennomgår vi rettighetene til avhjelp, hva avhjelp innebærer og hvilke vilkår som må være oppfylt. Hva er avhjelp? Avhjelp er en fellesbetegnelse på

Les mer »
Opplysningsplik ved salg av båt.
Båt
Kristoffer Dalvang

Opplysningsplikt ved salg av båt

Når du skal selge eller kjøpe en brukt båt, er det viktig å være klar over at det gjelder en opplysningsplikt ved salg av båt og dens tilstand. Opplysningsplikten ved salg av båt er et tema som ofte kan skape konflikt mellom partene, og som kan ende i rettssak. I

Les mer »
Reklamasjonsfrist ved kjøp av båt
Båt
Kristoffer Dalvang

Reklamasjonsfrist ved kjøp av båt

Det er viktig å være klar over at det gjelder flere ulike typer for reklamasjonsfrist ved kjøp av båt, slik at du ikke mister retten til å reklamere på feil og mangler. En reklamasjon er en klage etter kjøpslovene over feil og mangler ved båten, og hvor kjøper kan ha

Les mer »