Lurer du på hva som skal til for å heve kjøp av bil? Les vår oversikt om heving av bilkjøp for innføring i vilkårene og fremgangsmåten.
Heving av bilkjøp er et aktuelt tema for mange som opplever problemer med bilen de har kjøpt. Heving innebærer at kjøpet blir opphevet, og at partene leverer tilbake det de har mottatt. Men hva er vilkårene for å heve et bilkjøp, og hvordan går man frem for å gjøre det? I denne artikkelen vil vi se nærmere på dette.
Hva innebærer det å heve kjøp av bil?
Heving av bilkjøp er en av de mulige rettsmidlene som kjøperen har ved mangler eller forsinkelse ved bilkjøpet. Heving innebærer at kjøpet blir opphevet, og at partene leverer tilbake det de har mottatt. Kjøperen får tilbake kjøpesummen, og selgeren får tilbake bilen. Heving er et inngripende rettsmiddel, som bare kan benyttes i ved de mer alvorlige manglene. Heving er regulert i kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven, avhengig av om kjøpet er mellom to næringsdrivende, mellom en forbruker og en næringsdrivende, eller mellom to forbrukere (privatpersoner).
Alternativer til heving av bilkjøp
Dersom en ikke ønsker å heve kjøpet, eller vilkårene for heving av bilkjøpet ikke er tilstede har vi flere alternativer i kjøpslovgivningen. I tillegg til krav om retting (reparasjon) for selgers regning har vi prisavslag og erstatning. I korthet innebærer prisavslag at deler av kjøpesummen betales tilbake for å kompensere for mangelens betydning for kjøper. Erstatning vil i praksis innebære at kjøper utbedrer mangelen for egen regning, og krever erstatning for kostnadene av selger. Vilkår gjelder for dette naturligvis, men det behandles ikke nærmere her.
Hva er vilkårene for å heve bilkjøp?
Vilkårene for å heve et bilkjøp varierer noe avhengig av om kjøpet er regulert av kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. Generelt kan man si at det må foreligge en mangel eller en forsinkelse ved bilen, og at denne må være vesentlig. I tillegg må selgeren ha misligholdt sin plikt til å avhjelpe eller omlevere bilen, eller ha opptrådt grovt uaktsomt eller forsettlig i forbindelse med de opplysninger som er gitt med bilen.
Mangel eller forsinkelse
En mangel ved bilen foreligger når bilen ikke er i samsvar med det som er avtalt mellom partene, eller det som følger av loven. Det kan for eksempel være at bilen har en feil eller en skade, at den har dårligere ytelser eller egenskaper enn forventet, eller at den ikke har den nødvendige dokumentasjonen eller utstyret. En forsinkelse ved bilen foreligger når selgeren ikke leverer bilen til avtalt tid, eller innen rimelig tid etter at kjøperen har krevd levering.
Vesentlig mangel eller forsinkelse
For at kjøperen skal kunne heve et bilkjøp, må mangelen eller forsinkelsen være vesentlig. Dette vil si at den må ha betydning for kjøperens bruk eller nytte av bilen, eller for hans økonomiske stilling. Det er en konkret vurdering om en mangel eller forsinkelse er vesentlig, som må baseres på blant annet bilens art, pris, alder og bruk, samt partenes forutsetninger og forventninger ved kjøpet. Det er ikke nok at kjøperen angrer på kjøpet, eller at han finner en bedre eller billigere bil et annet sted.
Vesentlig forsinkelse
Vesentlig forsinkelse kan berettige heving av bilkjøpet, enten direkte eller etter fastsettelse av en rimelig tilleggsfrist for selger. Hvilke regler som gjelder et konkret kjøp kommer som vanlig an på om en er i kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven.
Etter kjøpsloven kan en heve direkte såfremt forsinkelsen er vesentlig. Det innebærer at det foreligger en betydelig forsinkelse fra den avtalte levering.
Tilleggsfrist for levering ved forsinkelse
Dersom leveringstiden ikke er eksakt fastsatt, eller en er forbruker må en normalt gi selger en rimelig tilleggsfrist for levering. Hva som er rimelig tilleggsfrist må vurderes konkret fra sak til sak. Når det først er gitt tilleggsfrist har ikke kjøper rett til å heve kjøpet frem til fristen er passert. Etter fristutløp er en berettiget å heve bilkjøpet på bakgrunn av tilleggsfristen. Det vises til kjøpsloven §25 og forbrukerkjøpsloven §23.
Vesentlig mangel
Mangelen ved bilen må være vesentlig ved kjøp etter kjøpsloven, og ikke uvesentlig ved forbrukerkjøp. Terskelen er litt lavere ved forbrukerkjøp, men utover dette er vurderingen den samme. Å vurdere om en mangel ved bilen er vesentlig er en konkret og skjønnsmessig vurdering, hvor nær sagt alle forhold vil være av betydning. Det sentrale er likevel at avviket mellom kjøpsavtalen og den leverte bilen må være stort – eller «vesentlig» som er lovens ordvalg. En generell veiledning til hva som gjerne kan være vesentlige mangler er om bilen;
- Ikke kan brukes som transportmiddel, for eksempel på grunn av motorhavari eller manglende EU godkjenning.
- Mangler som ikke kan utbedres, og/eller som har sammenheng med tilbakeholdte eller uriktige opplysninger om bilen. For eksempel om bilen er markedsført med firehjulstrekk – og ikke har dette, eller bilen har vært i en stor kollisjon som senere er utbedret – uten at kjøper har fått den informasjonen.
- Andre mangler som innebærer reparasjonskostnader som begynner å nærme seg halvparten av bilens kjøpekostnaden.
Det kan og være summen av flere forhold som til sammen tilsier at mangelen ved kjøpet er vesentlig, og at kjøpet derfor kan heves.
Rett til avhjelp må være uttømt
Under forutsetning av at bilen er levert så må retten til avhjelp være uttømt for at kjøper skal kunne heve bilkjøpet. Årsaken til dette er at selger som det klare utgangspunkt har rett til å forsøke å reparere bilen eller tilby omlevering, før selger må akseptere heving.
At retten til avhjelp er uttømt betyr altså at selger ikke lenger har rett til å utbedre feilen ved bilen, enten ved reparasjon eller omlevering. Rett til avhjelp kan normalt anses uttømt når;
- Selger avviser ansvar og mener det ikke foreligger noen mangel ved kjøpet.
- Selger har forsøkt å reparere eller omlevere tilstrekkelig antall ganger.
- Selger bruker for lang tid på å avhjelpe mangelen ved reparasjon eller omlevering.
Nærmere om avhjelp
Avhjelp innebærer at selgeren reparerer eller utbedrer mangelen ved bilen, slik at den blir i samsvar med avtalen. Omlevering innebærer at selgeren leverer en ny eller tilsvarende bil til kjøperen, som erstatter den mangelfulle bilen. Selgeren har rett til å avhjelpe eller omlevere bilen, dersom dette kan skje uten urimelig kostnad eller ulempe for ham eller kjøperen. Kjøperen kan ikke heve kjøpet, dersom selgeren avhjelper eller omleverer bilen innen rimelig tid, og uten vesentlig ulempe for kjøperen.
Hvordan går man frem for å heve kjøp av bil?
Dersom kjøperen mener at han har grunnlag for å heve et bilkjøp, må han gå frem på følgende måte:
Reklamere
Kjøperen må reklamere til selgeren innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen eller forsinkelsen. Reklamasjonen må inneholde en beskrivelse av mangelen eller forsinkelsen, og et krav om heving av kjøpet. Reklamasjonen bør være skriftlig, for å ha bevis for at den er sendt og mottatt. Kjøperen må også kunne dokumentere at bilen har en mangel eller en forsinkelse, for eksempel ved å innhente en sakkyndig vurdering, eller ved å vise til garantier, servicehistorikk eller annen informasjon om bilen.
Opprettholde hevingskravet
Dersom selgeren bestrider hevingskravet, eller tilbyr å avhjelpe eller omlevere bilen, må kjøperen opprettholde hevingskravet. Dette vil si at han må fastholde at han vil heve kjøpet, og ikke akseptere selgerens tilbud. Kjøperen må også vurdere om selgerens tilbud er rimelig og fordelaktig, eller om det er bedre å heve kjøpet. Dersom kjøperen aksepterer selgerens tilbud, eller lar være å opprettholde hevingskravet, kan han miste retten til å heve kjøpet senere. Merk at dersom selger faktisk har rett til å avhjelpe mangelen, så har kjøper på sin side ikke rett til å heve kjøpet. Derfor er det viktig å være sikker på at retten til avhjelp er uttømt – eller at selger ikke har slik rett.
Forhandling om hevingsoppgjør
Dersom selger bestrider at det er adgang til hevingsoppgjør kan det noen ganger likevel være mulig å forhandle frem et tilfredsstillende resultat med selger. Om selger for eksempel er en bilforhandler så kan de tilby en alternativ bil rimelig etc., mot at kjøper frasier seg krav på erstatning, forsinkelsesrenter etc. Her må kjøper og selger se om det finnes alternativer som er like gode som et hevingsoppgjør etter kjøpslovgivningen.
Få dom på heving av bilkjøp
Dersom ingen enighet oppnås må kjøper bringe saken til domstolene for å få et rettskrav på sin rett til å gjennomføre heving. I utgangspunktet foreligger det som regel tre alternative muligheter, og alle har sine fordeler og ulemper. De tre alternativene er forliksrådet, forbrukerklageutvalget og tingretten. Kort og upresist kan en om dette si at forliksrådet er raskest, men også mest vilkårlig. Forbrukerklageutvalget har ofte lang saksbehandlingstid, men har god kompetanse på tid. Dessverre er saksbehandlingen bare skriftlig. Tingretten gir av disse tre den klart mest betryggende saksbehandlingen, men innehar større økonomisk risiko enn de andre alternativene. Du bør vurdere disse alternativene i samråd med en advokat med kompetanse på kjøpsrett, så velger dere det alternativet som passer saken og lommeboken best.
Hevingsoppgjør – når heving av bilkjøp kommer i stand
Tilbakelevere bilen
Dersom kjøperen og selgeren blir enige om å heve kjøpet, eller kjøperen får medhold i sitt hevingskrav, må kjøperen tilbakelevere bilen til selgeren. Kjøperen må sørge for at bilen er i samme stand som da han mottok den, bortsett fra den normale slitasjen og den mangelen eller forsinkelsen som er grunnlaget for hevingen. Kjøperen må også levere tilbake nøkler, papirer, utstyr og annet som hører til bilen.
Nyttefradrag
Selger kan i forbindelse med et hevingsoppgjør kreve et såkalt nyttefradrag, som er en kompensasjon for den bruk og nytte som kjøper eventuelt har hatt av bilen. Det foreligger ingen konkret metode for å fastslå denne verdien. Av rettspraksis rundt temaet ser vi ofte at retten fastsetter en kompensasjon pr. kjørte kilometer, og denne kan gjerne ligge fra 1,5 til 3-4 kroner pr. kjørte kilometer.
Rett til forsinkelsesrenter
Kjøper har på sin side rett til forsinkelsesrenter på kjøpesummen. Tidspunktet forsinkelsesrenter regnes fra er avhengig av om det er et forbrukerkjøp eller et kjøp etter kjøpsloven, samt om selger har krevd nyttefradrag eller ikke.
Få tilbake kjøpesummen
Når kjøperen har tilbakelevert bilen, har han krav på å få tilbake kjøpesummen fra selgeren. Kjøpesummen skal tilbakebetales uten unødig opphold, og senest innen 14 dager etter at selgeren har mottatt bilen. For å opprettholde balansen i hevingsoppgjør kan en på samme måte som ved kjøpet avtale at tilbakebetaling av kjøpesummen og tilbakelevering av bilen skjer samtidig.
Erstatning i tillegg til hevingsoppgjør
Kjøperen kan også ha krav på erstatning for det økonomiske tapet han har lidt som følge av mangelen eller forsinkelsen. Dette kommer da i tillegg til hevingsoppgjøret. De mest praktiske utgiftspostene er;
- Utgifter til feilsøking og eller forsøk på reparasjon av bilen
- Utgifter til parkering eller oppbevaring av bilen
- Veiavgift og forsikring (dersom bilen ikke har blitt brukt)
- Advokatutgifter
Ønsker du bistand fra advokat til å heve kjøp av bil?
Vi bistår både kjøpere og selgere som havner i uenighet med motparten etter en bilhandel har funnet sted. Vi har svært god kompetanse på kjøpsrett, enten det er kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven som gjelder i det aktuelle tilfellet. I tillegg har vi erfaringen som trengs for å behandle kravene, i forliksrådet, forbrukerrådet eller tingretten. Vi vil og sette deg i kontakt med sakkyndige som kan hjelpe til med å utrede saken og bilen – slik at vi får dokumentasjon på mangelen. Oppretter vi sak har du og rett på rettshjelpsdekning fra ditt bilforsikringsselskap, som medfører at forsikringsselskapet tar mesteparten av saksutgiftene.
Kontakt oss for en uforpliktende vurdering av saken, og hva vi kan bistå deg med.
Bruk skjemaet på denne siden eller send e-post til post@verito.no
Lurer du på mer om hva vi kan bistå med? Led vår artikkel om advokatbistand ved bilkjøp
Vanlige spørsmål om å heve bilkjøp
Kan jeg heve et bilkjøp hvis bilen har en bagatellmessig mangel?
Nei, du kan ikke heve et bilkjøp hvis bilen har en bagatellmessig mangel, det vil si en mangel som er ubetydelig for din bruk eller nytte av bilen. Du kan imidlertid kreve at selgeren avhjelper mangelen, eller at du får et prisavslag som tilsvarer mangelen.
Kan jeg heve et bilkjøp hvis jeg har kjøpt bilen som den er?
Ja, du kan heve et bilkjøp selv om du har kjøpt bilen som den er. Det forutsetter imidlertid at selgeren har holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om bilen, eller at bilen er i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med. Du kan alternativt kreve at selgeren avhjelper mangelen, eller at du får et prisavslag som tilsvarer mangelen.
Kan jeg heve et bilkjøp hvis jeg har kjøpt bilen på auksjon eller på nettet?
Ja, du kan heve et bilkjøp hvis du har kjøpt bilen på auksjon eller på nettet, dersom de samme vilkårene for heving er oppfylt som ved et vanlig bilkjøp. Terskelen for å få gjennomført heving er likevel høyere enn ved vanlige "som den er" kjøp.
Kan jeg heve et bilkjøp hvis jeg har byttet inn min gamle bil?
Ja, du kan heve et bilkjøp hvis du har byttet inn din gamle bil, dersom de samme vilkårene for heving er oppfylt som ved et vanlig bilkjøp. Du må imidlertid være oppmerksom på at du da også må levere tilbake den nye bilen, og at du kan ha krav på å få tilbake din gamle bil, eller en tilsvarende bil, fra selgeren.
Kan jeg heve et bilkjøp hvis jeg har kjøpt bilen av en privatperson?
Ja, du kan heve et bilkjøp hvis du har kjøpt bilen av en privatperson, dersom de samme vilkårene for heving er oppfylt som ved et vanlig bilkjøp. Du må imidlertid være oppmerksom på at du da er underlagt kjøpsloven, og ikke forbrukerkjøpsloven, som gir deg dårligere vern som kjøper. Du må for eksempel reklamere innen to år etter at du overtok bilen.