Forstå dine rettigheter og plikter
Har du kjøpt en motorsykkel, men oppdager at den har feil eller mangler? Da kan du ha rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake. Denne artikkelen vil i det følgende se nærmere på hva som skal til for å heve kjøpet av en motorsykkel, hvilke rettigheter du har som kjøper, og hvilke juridiske bestemmelser som gjelder.
Hva betyr det å heve et kjøp?
Heving av motorsykkelkjøp innebærer at avtalen oppheves, og at begge parter tilbakefører det de har mottatt. Dette betyr i praksis at du leverer motorsykkelen tilbake til selgeren, og selgeren refunderer kjøpesummen til deg. Hensikten med heving er å gjenopprette situasjonen slik den var før avtalen, så langt det er mulig. Denne retten er regulert i kjøpsloven § 39 og forbrukerkjøpsloven § 32.
Heving kan være aktuelt dersom motorsykkelen har en mangel. Dette kan for eksempel være alvorlige feil eller skader, at motorsykkelen ikke fungerer som avtalt, eller at den ikke oppfyller kravene som ble avtalt ved kjøpet, jf. kjøpsloven § 17 og forbrukerkjøpsloven § 16. Siden heving er en alvorlig reaksjon, krever loven at andre løsninger, som retting, omlevering eller prisavslag, skal være forsøkt før et krav om heving kan fremmes, jf. kjøpsloven § 37 og forbrukerkjøpsloven § 29 tredje ledd.
I hvilke tilfeller kan du heve kjøp av motorsykkel?
For å kunne heve kjøp av motorsykkel må visse vilkår være oppfylt, jf. kjøpsloven § 39 og forbrukerkjøpsloven § 32. Hvilke vilkår som gjelder, avhenger av om kjøpet reguleres av kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. Hvis du har kjøpt motorsykkel fra en næringsdrivende, som for eksempel en forhandler, gjelder forbrukerkjøpsloven. Dersom kjøpet er mellom to privatpersoner eller mellom to næringsdrivende, er det kjøpsloven som regulerer avtalen. Denne artikkelen vil videre forklare de aktuelle vilkårene for å heve kjøp av motorsykkel under begge lovverk.
Kjøp av motorsykkel etter kjøpsloven
Har du kjøpt en motorsykkel fra en privatperson, eller kjøpet er foretatt mellom to næringsdrivende, er det reglene om heving etter kjøpsloven § 39 som kommer til anvendelse. Bestemmelsen er som følgende;
Ǥ 39.Heving.
(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.
(2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.»
Utgangspunktet for heving etter kjøpsloven § 39 er at mangelen må medføre et «vesentlig» kontraktsbrudd. Hva som er et «vesentlig» kontraktsbrudd er en skjønnspreget og kompleks vurdering, hvor en rekke momenter må vurderes opp mot hverandre som for eksempel;
- Mangelens betydning for kjøperen
- Hvem partene er
- Hvor stor avviket mellom kjøpsavtalen og motorsykkelen er
- Hvor byrdefull heving er for selger
- Mulighet for alternative misligholdsbeføyelser
De nevnte momentene danner grunnlaget for vurderingen av hvor «vesentlig» mangelen ved motorsykkelen er. Dersom mangelen anses som vesentlig, har du rett til å heve kjøpet. Hvis mangelen derimot ikke er tilstrekkelig vesentlig, kan du ikke heve kjøpet, men du kan fortsatt ha krav på andre mindre inngripende misligholdsbeføyelser, som prisavslag og/eller erstatning.
Det er også viktig å være oppmerksom på at det stilles krav om å varsle selgeren innen en bestemt tidsfrist. I henhold til annet ledd i bestemmelsen må du gi beskjed om heving innen «rimelig tid» etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Denne fristen kommer i tillegg til den generelle reklamasjonsfristen som følger av kjøpsloven § 32.
I tillegg til at mangelen må være «vesentlig» må du ha reklamert rettidig for å ikke miste retten til heving, slik det følger av kjøpsloven § 32;
Ǥ 32.Reklamasjon.
(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.
(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.»
For reklamasjon gjelder det to frister: en relativ og en absolutt frist.
Den relative reklamasjonsfristen, som fremgår av bestemmelsens første ledd, krever at du reklamerer på mangelen innen «rimelig tid» etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget den. Hva som regnes som rimelig tid, vurderes konkret i hvert tilfelle. Ved denne vurderingen veies selgerens behov for rask beskjed opp mot kjøperens behov for tid til å områ seg. Lovens forarbeider presiserer også at det skal tas hensyn til hvem kjøperen er, hva slags gjenstand det gjelder, og kjøperens sakkunnskap.
Den absolutte reklamasjonsfristen er den ytterste tidsfristen for å reklamere. Ifølge bestemmelsens annet ledd må du reklamere innen to år fra kjøpet av motorsykkelen. Hvis denne fristen overskrides, mister du retten til å reklamere på mangelen, og dermed muligheten til å kreve heving.
I tillegg til at mangelen må være «vesentlig» og at du må ha reklamert innenfor fristene, følger det av kjøpsloven §§ 36-37 at selger skal gis en mulighet til å rette opp mangelen eller tilby omlevering før heving kan kreves. Hvis selger ikke klarer å utbedre mangelen uten vesentlig ulempe for deg eller innen rimelig tid, kan heving bli aktuelt.
Dersom alle disse vilkårene er oppfylt, kan du ha rett til å heve kjøpet av motorsykkelen. Hvordan du går frem for å gjennomføre heving, vil bli gjennomgått nøyere senere i artikkelen.
Kjøp av motorsykkel etter forbrukerkjøpsloven
Hvis du har kjøpt en motorsykkel fra en forhandler, er det hevingsreglene i forbrukerkjøpsloven § 32 som kommer til anvendelse. Bestemmelsen lyder som følger;
«I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, med mindre selgeren beviser at mangelen er uvesentlig»
Av bestemmelsen følger det en rekke vilkår og omstendigheter som må være oppfylt for at det skal være grunnlag for å heve kjøpet av motorsykkelen fra en forhandler. Det må;
- For det første foreligge en mangel, og denne mangelen må ikke være uvesentlig.
- For det andre må selgers adgang til retting, omlevering eller prisavslag være uttømt.
- Og for det tredje må du ha reklamert på riktig måte, innenfor reklamasjonsfristen.
Det første vilkåret for å kunne heve kjøpet er at det foreligger en mangel ved motorsykkelen, og at denne mangelen ikke er uvesentlig. Dette innebærer at mangelen må være av en slik alvorlighetsgrad at det ikke er rimelig å forvente at du skal beholde motorsykkelen. Eksempler på mangler som ikke anses som uvesentlige, inkluderer de som i betydelig grad påvirker motorsykkelens verdi, funksjonalitet eller sikkerhet.
Ved vurderingen av om en mangel er uvesentlig, legges det blant annet vekt på følgende momenter:
- Omfanget av avviket mellom den leverte motorsykkelen og det som er avtalt i kjøpsavtalen.
- Mangelens betydning for kjøperen.
- Muligheten for andre løsninger, som avhjelp eller prisavslag.
- Hvordan heving av kjøpet vil påvirke selger sammenlignet med for eksempel et prisavslag.
En ny lovendring, som trådte i kraft 1. januar 2024, har endret bevisbyrden for mangler. Det antas nå at mangler som oppstår innen to år etter levering, eksisterte på leveringstidspunktet. For å fraskrive seg ansvar må selger kunne bevise at motorsykkelen ikke hadde en mangel ved levering.
I tillegg til at mangelen ikke må være «uvesentlig», må to reklamasjonsfrister overholdes for å kunne heve kjøpet. Disse fristene er regulert i forbrukerkjøpsloven § 27, som lyder som følger:
Ǥ 27.Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at tingen ble levert. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger, er fristen for å reklamere fem år […]»
Første ledd i forbrukerkjøpsloven § 27 regulerer den relative reklamasjonsfristen. Det betyr at du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget mangelen. Hva som anses som rimelig tid, må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle. I forbrukerkjøp kan likevel ikke fristen være kortere enn to måneder fra det tidspunktet du oppdaget mangelen, jf. forbrukerkjøpsloven § 27 første ledd andre punktum.
Den absolutte reklamasjonsfristen følger av bestemmelsens andre ledd. Reklamasjon må skje innen to år etter at du kjøpte motorsykkelen, med mindre motorsykkelen er ment å vare vesentlig lenger ved normal bruk. I slike tilfeller er den absolutte fristen fem år fra du overtar motorsykkelen.
Selv om det foreligger en mangel som ikke er uvesentlig og du har reklamert innen de angitte fristene i forbrukerkjøpsloven § 27, kan du ikke umiddelbart kreve heving. Selger må først få mulighet til å rette mangelen eller levere en tilsvarende motorsykkel. Denne rettigheten fremgår av forbrukerkjøpsloven § 29 (3). Hvis selger ikke klarer å rette mangelen uten vesentlig ulempe for deg eller innen rimelig tid, kan du vurdere heving av kjøpet.
I motsetning til kjøpsloven har selger etter forbrukerkjøpsloven bare én anledning til å rette mangelen eller levere en ny motorsykkel før du kan fremme krav om heving, jf. forbrukerkjøpsloven § 30 (4). Selger har ikke rett til et nytt forsøk hvis det ikke er rimelig under de gitte omstendighetene.
Hvis alle de ovennevnte vilkårene er oppfylt, kan du ha rett til å heve kjøpet av motorsykkelen. Fremgangsmåten for hvordan du går frem ved heving av kjøpet, vil bli nøyere gjennomgått i neste avsnitt.
Les mer om hva sier forbrukerkjøpsloven om reklamasjon?
Hvordan gå frem for å heve kjøpet av motorsykkelen
Hvis du ønsker å heve kjøpet av en motorsykkel, er det viktig å følge riktig prosedyre:
- Dokumenter feilen: Ta bilder, video og samle annen dokumentasjon som viser feilen ved motorsykkelen.
- Kontakt selgeren: Informer selgeren om feilen og presiser hva du ønsker som løsning. Dette kan være reparasjon, omlevering eller prisavslag.
- Send skriftlig reklamasjon: Hvis selgeren ikke løser problemet, må du sende en skriftlig reklamasjon der du krever heving av kjøpet. Husk å reklamere innenfor de to reklamasjonsfristene.
- Søk juridisk bistand: Hvis saken ikke løses, kan det være lurt å søke juridisk bistand for å vurdere dine muligheter og eventuelt ta saken videre til Forbrukerrådet eller domstolene.
Rettshjelpsdekning
De fleste motorsykkelforsikringer inkluderer rettshjelpsdekning. Dette er en forsikring som kan bidra til å dekke en del av kostnadene for juridisk bistand ved tvister knyttet til kjøpet av motorsykkelen. Vanligvis dekker forsikringen 80 % av advokatutgiftene, mens du selv må betale 20 %, samt en fastsatt egenandel. Forsikringene kan variere noe i omfang, så det er lurt å gå gjennom vilkårene i din forsikring for å få en oversikt over hvilke rettigheter som gjelder for deg.
Rettshjelpsforsikring kan være en verdifull ressurs dersom det oppstår konflikter med selgeren. Dette kan for eksempel gjelde hvis motorsykkelen har skjulte feil eller mangler som ikke ble opplyst ved kjøpet. I slike tilfeller kan juridisk bistand være nødvendig for å løse saken på en rettferdig måte.
Kontakt oss for en gratis vurdering av din sak
Hvis du har kjøpt en motorsykkel som du mener har en mangler og ønsker å heve kjøpet, kan det være en fordel å kontakte en advokat med erfaring innen dette området. En advokat kan vurdere om du har et godt grunnlag for å heve kjøpet, bistå deg med å fremme kravet overfor selger, og representere deg i ulike instanser eller i retten dersom det blir nødvendig.
Hos Advokatfirmaet Verito AS har vi omfattende erfaring med å hjelpe kunder som har oppdaget mangler ved kjøp av motorsykkel. Vi tilbyr en gratis og uforpliktende vurdering av saken din, samt rådgivning om hvordan du bør gå frem. Ta gjerne kontakt med oss på e-post: post@verito.no eller telefon: 24 02 21 20.
Artikkelen er skrevet 07.01.2025.
Vanlige spørsmål
Hva er heving?
Heving innebærer at avtalen oppheves, og at begge parter tilbakefører det de har mottatt. Dette betyr i praksis at du leverer tilbake varen til selgeren, og selgeren refunderer kjøpesummen til deg
Kan jeg reklamere på en brukt motorsykkel?
Ja, du kan reklamere på en brukt motorsykkel, men du må gjøre det innen rimelig tid og innenfor de frister som er satt i loven. Det er avgjørende å handle raskt når du oppdager en mangel.
Hva er forskjellen på reklamasjon og garanti?
Reklamasjon er en rettighet du har etter loven, mens garanti er noe selgeren eller produsenten gir frivillig. En garanti kan gi deg rettigheter utover det som følger av loven, men det er viktig å lese vilkårene nøye.
Hva er forskjellen på heving i forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven?
Forskjellen ligger i terskelen på når du kan heve kjøpet. Det skal mer til for at du kan heve et kjøp etter kjøpsloven, enn det gjør etter forbrukerkjøpsloven, ifølge forskjellen i ordlyden, forarbeidene og rettspraksis.
Kan jeg kreve heving av kjøpet?
Heving av kjøpet kan være aktuelt hvis mangelen er vesentlig eller ikke uvesentlig, og ikke kan utbedres innen rimelig tid. Dette må vurderes i hvert enkelt tilfelle, og det kan være lurt å søke juridisk rådgivning for å vurdere dine muligheter.