Hva gjør du hvis du har kjøpt en bil med heftelser?
Har du kjøpt en bil med heftelser, og er usikker på hva dette egentlig innebærer? Denne artikkelen skal redegjøre for hva en heftelse er, hvilke krav du har ved rettsmangler, samt hvordan du kan sjekke om det er heftelser på bilen.
Hva er en heftelse på bil?
Heftelser refererer til rettigheter som tredjepersoner har i en eiendel, i dette tilfellet en bil. Disse rettighetene kan være i form av pant, utlegg eller andre krav, som må oppfylles før eiendelen kan selges fri for heftelser. Det er to vanligste heftelsene er avtalepant og utleggspant.
Avtalepant
Avtalepant, som også er kjent som kontraktspant, innebærer en panterett stiftet ved privat avtale. Med panterett menes en «særrett til å søke dekning for et krav i ett eller flere bestemte formuesgoder», jf. panteloven § 1-1. Avtalepanten reguleres av kapittel 2-4 i panteloven fra 1980. Avtalepant oppstår ofte når eieren av bilen har tatt opp lån med bilen som sikkerhet. Hvis lånet ikke tilbakebetales, kan kreditorene ha rett til å kreve bilen solgt for å dekke gjelden.
Utleggspant
Utleggspant er panterett som blir stiftet ved beslutning av en offentlig myndighet. Ifølge tvangsfullbyrdelsesloven § 7-1 er utlegg noe som kan tas i ethvert formuesgode som tilhører saksøkte, og som etter dekningsloven kapittel 2 kan tas beslag i. Etter dekningsloven § 2-2 er hovedregelen at man kan ta beslag i ethvert formuesgode som tilhører skyldneren på beslagstidspunktet, og som kan selges, utleies eller på annen måte omgjøres i penger. Et eksempel kan være dersom en person har et lån i en bank, og banken gjentatte ganger har forsøkt å kreve inn pengene direkte fra personen. Banken kan i slikt tilfelle be om begjæring av utlegg til namsmannen, og mest sannsynlig få tilbake pengene fra personen ved tvangssalg av et formuesgode (for eksempel i bilen til personen).
Hvis bilen du har tenkt til å kjøpe har slike heftelser som gjennomgått, er det viktig å være oppmerksom på at du kan risikere at en tredjeperson/kreditor tar beslag i bilen for å dekke den tidligere eierens gjeld. Dette kan føre til at du mister bilen eller må betale gjelden selv for å beholde den. Derfor er det avgjørende å sjekke for heftelser før du gjennomfører et bilkjøp.
Rettsmangler
En rettsmangel foreligger når kjøperen ikke får den rådighet over bilen som er forutsatt i avtalen, fordi bilen er beheftet med en begrenset rett som rettighetshaveren (en tredjeperson) kan gjøre gjeldende overfor kjøperen. Rettsmangler er lovfester i kjøpsloven § 41 og forbrukerkjøpsloven § 16 første ledd bokstav d. Foreligger det en slik rettsmangel er det reglene om mangel som gjelder tilsvarende. At reglene om mangel gjelder tilsvarende innebærer at kjøperen kan gjøre gjeldene krav som følger av kjøpsloven §§ 30 til 40 og forbrukerkjøpsloven §§ 26 til 36. Dette gjelder krav slik som retten til å kreve prisavslag, retten til avhjelp, retten til heving og/eller retten til erstatning på økonomisk tap.
Krav til rettsmangler
Forutsetningen for å kunne gjøre gjeldene krav overfor selger er at det ikke er avtalt mellom selger og kjøper at bilen skal overtas med heftelsen. I standard kjøpskontrakter vil det vanligvis være et spørsmål om det er lån eller andre heftelser på bilen. Se for eksempel NAV sin standard kjøpekontrakt. Hvis selger ikke opplyser om en eventuell heftelse som følger med bilen, utgjør det en rettsmangel i kjøpsrettslig forstand. Kjøper kan da i teorien ha rett til å gjøre gjeldende krav som nevnt over overfor selger.
Selv om kjøper i teorien har rett til å gjøre krav gjeldende overfor selger, er det ikke alltid praktisk mulig. Bakgrunnen for at det ikke alltid er praktisk mulig er at hvis en rettighetshaver (tredjeperson/kreditor) først tar beslag i bilen er det fordi selger ikke kan betale for seg. Sannsynligheten for at selger da kan betale erstatning overfor kjøper for rettsmangelen, er liten. Det er derfor alltid viktig å sjekke nøye om bilen du kjøper har heftelser.
Hvis du likevel velger å kjøpe en bil med heftelser, bør bilens pris tilsvare heftelsens verdi. For eksempel hvis kreditors heftelse i bilen er på 100 000 kr og bilens verdi i utgangspunktet er 150 000 kr, vil 50 000 kr for bilen være proporsjonalt. Selv om kjøper får bilen for en billigere pris, må man være oppmerksom på at heftelsen på bilen følger den nye eieren av bilen og at kjøper dermed kan risikere å miste bilen til rettighetshaver (tredjeperson/kreditor).
Hvordan sjekker du for heftelser?
Før du kjøper en bil, bør du alltid sjekke om det er heftelser på bilen. Dette kan gjøres på flere måter:
- Sjekke i Brønnøysundregistrene: Brønnøysundregistrene er det nasjonale registeret for pant og andre sikkerhetsretter i Norge. Du kan søke opp bilen ved hjelp av registreringsnummeret og få opplysninger om eventuelle heftelser som er registrert på bilen. Dette er en sikker måte å få informasjon om bilens økonomiske status på.
- Be selgeren om en bekreftelse: Du kan også be selgeren om en skriftlig bekreftelse på at det ikke er heftelser på bilen. Dette kan være en del av kjøpskontrakten eller et separat dokument. Det er viktig å få dette skriftlig for å ha det som bevis hvis det senere oppstår problemer.
- Bruke tjenester som gir bilens historikk: Det finnes flere tjenester som tilbyr informasjon om bilens historikk, inkludert eventuelle heftelser. Disse tjenestene kan gi deg en detaljert rapport om bilens tidligere eiere, ulykker, servicehistorikk og økonomiske status.
Hva gjør du hvis du har kjøpt en bil med heftelser?
Hvis du har oppdaget at bilen du har kjøpt har heftelser, er det viktig å handle raskt for å beskytte dine rettigheter og unngå økonomiske tap. Følg disse trinnene:
-
Kontakt selgeren
Det første du bør gjøre er å ta kontakt med selgeren og informere dem om heftelsen. Krev at selgeren betaler gjelden eller at kjøpet heves etter reglene i kjøps- eller forbrukerkjøpsloven. Hvis selgeren er samarbeidsvillig, kan problemet ofte løses raskt og enkelt. Dokumenter all kommunikasjon med selgeren, inkludert e-poster, tekstmeldinger og telefonsamtaler.
-
Kontakt kreditoren
Hvis selgeren ikke er samarbeidsvillig, kan du prøve å kontakte kreditoren direkte. Informer dem om at du er den nye eieren av bilen og utforsk mulighetene for å få heftelsen slettet. Noen ganger kan kreditoren være villig til å forhandle med deg eller gi deg en betalingsutsettelse. Dokumenter all kommunikasjon med kreditoren og få eventuelle avtaler skriftlig.
-
Søk juridisk hjelp
Hvis saken ikke kan løses gjennom direkte kommunikasjon med selgeren eller kreditoren, kan det være nødvendig å søke juridisk hjelp. En advokat kan hjelpe deg med å vurdere dine rettigheter og muligheter, samt representere deg i eventuelle forhandlinger eller rettssaker. Husk at mange bilforsikringer inkluderer rettshjelpsforsikring, som kan dekke advokatutgifter i slike saker. Sjekk vilkårene i din forsikring for å se hva som dekkes.
-
Ta saken til retten
I noen tilfeller kan det være nødvendig å ta saken til retten for å få heve kjøpet eller få fjernet heftelsen. En advokat kan hjelpe deg med å forberede saken og representere deg i retten. Det er viktig å samle all relevant dokumentasjon, inkludert kjøpskontrakt, kommunikasjon med selgeren og bekreftelser fra Brønnøysundregistrene.
Hvis du vinner saken, kan retten pålegge selgeren å fjerne heftelsen eller gi deg kompensasjon for økonomiske tap. Rettsprosessen kan imidlertid være tidkrevende og kostbar, så det er viktig å vurdere risikoene og fordelene nøye før du tar saken til retten.
Forebyggende tiltak
For å unngå å kjøpe en bil med heftelser, bør du alltid sjekke heftelser før kjøpet og få en skriftlig bekreftelse fra selgeren på at bilen er fri for heftelser. Det kan også være lurt å kjøpe bil fra en autorisert forhandler som tilbyr garantier og forsikringer mot slike problemer. Autoriserte forhandlere har ofte strengere rutiner for å sjekke bilens historikk og økonomiske status.
Sørg for å lese og forstå kjøpskontrakten nøye før du signerer den. Kjøpskontrakten bør inneholde alle viktige opplysninger om bilen, inkludert eventuelle heftelser, og selgerens forpliktelser. Hvis noe er uklart eller du er usikker på noe, be om en forklaring eller juridisk rådgivning før du gjennomfører kjøpet.
Å være forsiktig og grundig ved bilkjøp kan spare deg for mye tid, penger og bekymringer i det lange løp. Ved å ta de nødvendige forholdsreglene kan du unngå ubehagelige overraskelser og sikre at bilkjøpet går så smidig som mulig.
Her kan du lese mer om Skjulte feil og mangler ved bilkjøp
Vanlige spørsmål
Hva er mine rettigheter hvis jeg oppdager heftelser etter kjøpet?
Som kjøper har du rett til å kreve at selgeren betaler heftelsen, gir deg et prisavslag eller hever kjøpet, avhengig av situasjonen. Det er viktig å reklamere så snart som mulig etter at du har oppdaget heftelsen og følge prosedyrene for reklamasjon.
Kan jeg få dekning av advokatutgifter ved tvister om heftelser?
Ja, mange har rett til å få dekket advokatutgifter gjennom rettshjelpsforsikringen som er en del av bilforsikringen. Sjekk vilkårene i din forsikring for å se hva som dekkes. Advokaten kan hjelpe deg med å vurdere dine rettigheter og muligheter, samt representere deg i eventuelle forhandlinger eller rettssaker.
Hvor kan jeg få hjelp hvis selgeren nekter å rette opp heftelsen?
Du kan kontakte Forbrukerrådet for hjelp eller vurdere å ta saken til retten. Forbrukerrådet kan bistå med å mekling mellom deg og selgeren, og gi råd om hvordan du best kan gå fram for å løse tvisten. En advokat kan også hjelpe deg med å utarbeide og sende et formelt krav til selgeren og representere deg i eventuelle rettssaker.
Kontakt oss
Hvis du har kjøpt en bil uviten om heftelsene på bilen, og en tredjeperson krever tvangssalg av bilen, kan det være nødvendig å ta kontakt med en advokat. Det er kostnadsfritt å ta kontakt med oss for en vurdering av saken. Vi er her for å hjelpe deg med dine rettigheter og sørge for at du får den bistanden du trenger. Vi anbefaler at du samler all relevant dokumentasjon og informasjon om saken før du tar kontakt, slik at vi kan gi deg best mulig råd og veiledning. Dette kan inkludere kjøpskontrakt, tilstandsrapporter, bilder av eventuelle skader, og all kommunikasjon med selgeren. Jo mer informasjon du kan gi oss, jo bedre kan vi hjelpe deg med å løse saken.
Du kan nå oss på e-post: post@verito.no eller telefonnummer 24 02 21 20.