En konflikt om kjøp av bruktbåt mellom to private parter har nådd Forbrukerklageutvalget etter uenigheter om tekniske feil og oppfyllelse av avtaler. Saken, som startet med kjøp av en brukt motorbåt sommeren 2016, har utviklet seg til en juridisk klagesak.
Problemer med båten
Etter overtakelsen av båten oppdaget kjøperen flere feil, inkludert en ødelagt propell og motorproblemer. Til tross for at det ble inngått en avtale om deling av utbedringskostnader for propellen, oppstod ytterligere problemer da båten ble sjøsatt. Motoren nektet å starte, lagde ulyder og viste jevnlig tegn til overoppheting. Reparasjoner ble utført av et lokalt verksted, men problemene førte til krav om kompensasjon fra selgeren.
Avtale ikke overholdt
De to partene inngikk muntlig en forliksavtale om prisavslag, der selgeren skulle betale 10 000 kroner til kjøperen. Men til tross for flere skriftlige purringer, ble beløpet aldri betalt.
Forbrukerklageutvalgets vurdering
Etter å ha vurdert saken, konkluderte utvalget med at avtalen mellom partene var bindende. Siden selgeren skriftlig aksepterte kompensasjonen, er vedkommende pliktig til å oppfylle forliksavtalen.
Vedtak
Forbrukerklageutvalget har besluttet at selgeren må betale beløpet innen én måned fra vedtakets forkynnelse. Beslutningen ble gjort enstemmig.
Saken illustrerer viktigheten av klare avtaler og dokumentasjon ved kjøp mellom private parter. Konflikten viser også hvordan Forbrukerklageutvalget kan bidra til å løse tvister når dialog mellom parter bryter sammen.
Les noen av våre artikler om båtkjøp her:
Reklamere på båt: frister, heving og erstatning
Avhjelp ved mangler etter kjøp av båt
Kjøpsloven og båt: Hva er dine rettigheter ved feil eller mangler?