Kjøpsloven § 19 ved bilkjøp: En guide til kjøpers og selgers rettigheter og plikter ved bilkjøp som selges «som den er».
Kjøpsloven regulerer kjøp og salg av ting mellom privatpersoner og næringsdrivende i Norge. Loven har mange bestemmelser som skal sikre at bilhandelen skjer på en rettferdig måte, og som skal balansere risikoen mellom kjøper og selger ved problemer etter handelen. Men hva skjer hvis du kjøper en bil som selges «som den er»? Kan du klage på bilen hvis den har feil eller mangler? Hvilke krav kan du stille til selgeren? Og hva kan selgeren gjøre for å unngå ansvar? I denne artikkelen skal vi se nærmere på kjøpsloven § 19 ved bilkjøp om salg av biler med et «som den er»-forbehold.
Forholdet til forbrukerkjøpsloven
Med virkning fra 01.01.2024 ble det forbudt å ta “som den er” forbehold når salget skjer fra næringsdrivende til forbruker. Dersom handelen fant sted før lovendringen gjelder fortsatt forbeholdet, men om forbeholdet er tatt etter lovendringen er det i utgangspunktet ikke en tillatt kontraktsregulering. Forbeholdet vil derfor som utgangspunkt anses ugyldig.
Kjøpsloven § 19 – “som den er” forbehold i kjøpsloven § 19.
Kjøpsloven § 19 lyder slik;
“Ting solgt «som den er». Auksjonssalg§ 19.Ting solgt «som den er». Auksjonssalg.
(1) Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når
a. tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,
b. selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller
c. tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.
(2) Selges brukte ting på auksjon gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer”
Hva innebærer forbeholdet «som den er» i kjøpsloven §19 ved bilkjøp?
Et «som den er»-forbehold betyr at selgeren i stor grad fraskriver seg ansvaret for skjulte feil og mangler som oppdages etter kjøpet. Dette er vanlig ved kjøp og salg av brukte biler, båter, bobiler med videre. Ved å ta et slikt forbehold, slipper selgeren å bekymre seg for at kjøperen skal klage på bilen i ettertid.
Det er ingen fast form for hvordan et «som den er»-forbehold skal uttrykkes i avtalen, men det må fremgå klart at selgeren ikke påtar seg noe ansvar for bilens tilstand. Det kan for eksempel stå i annonsen eller kontrakten at bilen «selges som den er», «selges med alle feil» eller «selges uten garanti». Det er også mulig å avtale et «som den er»-forbehold muntlig, men det kan være vanskelig å bevise i en eventuell tvist. Det er den som hevder rett etter muntlig avtale som må bevise avtalens innhold og eksistens.
Hvilke konsekvenser forbeholdet «som den er» for kjøperen?
Et «som den er» forbehold innebærer at kjøperen får et svakere vern mot feil og mangler enn hva hun eller han ville hatt uten forbeholdet. Kjøperen har en plikt til å undersøke bilen før kjøpet, og kan ikke klage på feil eller mangler som var synlige eller burde vært oppdaget. Hvis det oppstår feil eller mangler i etterkant, må kjøperen i mange tilfeller bære tapet selv.
Det betyr imidlertid ikke at selgeren er fri for ansvar. Selv om bilen selges «som den er», kan det foreligge en mangel hvis bilen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å forvente ut fra avtalen. Det kan også være en mangel hvis selgeren har gitt uriktige eller mangelfulle opplysninger om bilen, eller har opptrådt i strid med god tro. I slike tilfeller kan kjøperen ha krav på retting, omlevering, prisavslag, heving eller erstatning.
Hva betyr det at bilen er i «vesentlig dårligere stand»?
Det er ikke alltid lett å avgjøre om en bilen er i «vesentlig dårligere stand» enn forventet. Det må gjøres en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle, der man ser på alle relevante forhold ved avtalen. Noen av de viktigste faktorene er:
- Kjøpesummens størrelse: Jo mer du betaler for bilen, jo høyere kan du stille krav til bilens kvalitet og funksjon. Hvis du kjøper en billig bruktbil, må du regne med at den har noen skavanker. Hvis du derimot kjøper en dyr nybil, kan du forvente at den er feilfri.
- Selgerens opplysninger: Det du får vite om bilen fra selgeren, enten muntlig eller skriftlig, påvirker dine forventninger til bilens tilstand. Hvis selgeren har sagt at bilen er «som ny», «i topp stand» eller lignende, kan du forvente at det stemmer. Hvis selgeren har opplyst om konkrete feil eller mangler, kan du ikke klage på disse i ettertid.
- Forholdene ellers: Det kan også være andre omstendigheter som spiller inn på dine forventninger til bilen, som bilens alder, bruk, slitasje, vedlikehold, markedssituasjon og lignende. Hvis du kjøper en gammel og slitt bil, må du regne med at den har flere feil enn en ny og velholdt bil.
Det er altså en høy terskel for å anse en feil som en mangel ved et «som den er»-forbehold. Det er ikke nok at bilen har en mindre feil eller avvik, det må være noe som vesentlig reduserer bilens verdi eller brukbarhet.
Kjøpsloven § 19 ved bilkjøp: gjelder reglene om opplysningsplikt?
Et annet tilfelle der bilen kan ha en mangel, selv om den er solgt «som den er», er hvis selgeren har gitt uriktige eller mangelfulle opplysninger om bilen. Dette kan skje ved at selgeren har sagt noe som ikke stemmer, eller har holdt tilbake noe som er viktig. Dette følger av kjøpsloven § 19 første ledd bokstav a og b. Vi skal se nærmere på disse to situasjonene.
Uriktige opplysninger
Hvis selgeren har gitt opplysninger om bilen som viser seg å være feil, kan det være en mangel etter kjøpsloven § 19 bokstav a. Det forutsetter at opplysningene har hatt betydning for kjøpet, det vil si at de har påvirket din beslutning om å kjøpe bilen eller betale en bestemt pris. Det er ikke nødvendig at du ikke ville ha kjøpt bilen i det hele tatt, det er nok at du ville ha kjøpt den på andre vilkår.
Det er forskjell på å gi uriktige opplysninger, og å gi rosende uttalelser om bilen. Det er ikke ulovlig å fremheve positive egenskaper ved bilen, men det går en grense. Hvis selgeren har sagt at bilen er «helt ny», «strøken» eller lignende, kan det være misvisende og uriktige opplysninger hvis bilen har mange feil.
Det er heller ikke noe krav om at selgeren må ha gitt uriktige opplysninger med vilje for at det skal være en mangel. Selgeren er også ansvarlig hvis han eller hun har sagt noe som ikke stemmer, uten å vite det.
Mangelfulle opplysninger
Hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger om vesentlige forhold ved bilen, kan det også være en mangel etter kjøpsloven § 19 bokstav b. Det forutsetter at selgeren måtte kjenne til eller burde ha kjent til opplysningene, at kjøperen hadde grunn til å regne med å få opplysningene, og at opplysningene har hatt betydning for kjøpet.
Med «vesentlige forhold» menes opplysninger som er viktige for bilen kvalitet, funksjon eller bruk. Det kan for eksempel være opplysninger om skader, feil, mangler, reparasjoner, garantier eller lignende. Hvis selgeren vet om slike forhold, men ikke forteller om dem til kjøperen, kan det være en mangel.
Det er også et krav om at selgeren kan klandres for den mangelfulle informasjonen. Det vil si at selgeren enten må ha kjent til eller burde ha kjent til opplysningene. Hvis selgeren ikke hadde noen grunn til å mistenke at det var noe galt med bilen, kan han eller hun ikke holdes ansvarlig for det.
Lurer du på mer om opplysningsplikt? Les vår artikkel om opplysningsplikt ved kjøp og salg av bil.
Hva kan du kreve hvis bilen har en mangel?
Hvis du har kjøpt en bil som har en mangel, selv om den er solgt «som den er», har du flere mulige krav mot selgeren. Disse er:
- Retting: Selgeren må reparere bilen på egen regning, slik at den blir i avtalt stand.
- Omlevering: Selgeren må levere en tilsvarende bil som ikke har mangel.
- Prisavslag: Du får en reduksjon i kjøpesummen som tilsvarer mangelens betydning.
- Heving: Du leverer tilbake bilen til selgeren, og får tilbake pengene du har betalt. Les mer om heving av private bilkjøp og å heve bruktbilkjøp.
- Erstatning: Du får dekket annet økonomisk tap som følge av mangelen, for eksempel utgifter til reparasjon, leiebil, tauebil eller lignende.
Hvilket krav du kan fremme, avhenger av hvor alvorlig mangelen er, og om selgeren kan rette eller omlevere bilen. Du må også gi beskjed til selgeren innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Du har en absolutt frist for reklamasjon på to år etter at du mottok bilen, med mindre om bilen er ment å vare vesentlig lenger. For nye biler er den absolutte reklamasjonsfristen fem år. Hva som gjelder i det enkelte tilfellet må vurderes konkret.
Les mer om hvordan du kan gå frem for å klage på bruktbilkjøp.
Kontakt oss
Hvis du har kjøpt en bilen som selges «som den er», og opplever at den har feil eller mangler, kan det være lurt å kontakte en advokat som kan hjelpe deg med å vurdere saken din. Tilsvarende om du har solgt en bil med slikt forbehold, og møter mangelskrav fra kjøper. Hos Advokatfirmaet Verito AS får du gratis og uforpliktende vurdering av saken din, og vi kan bistå deg med å fremme krav mot selgeren. Vi har lang erfaring med kjøpsrett, og vi kan også hjelpe deg med å få dekket advokatutgiftene dine gjennom rettshjelpsforsikringen din. Kontakt oss i dag på e-post: post@verito.no eller telefon: 24 02 21 20.
Lurer du på mer om hva vi kan bistå med? Les vår artikkel om advokatbistand ved bilkjøp.
Vanlige spørsmål om kjøpsloven § 19 ved bilkjøp
Hva betyr det at en bil selges «som den er»?
Det betyr at selgeren fraskriver seg ansvaret for skjulte feil og mangler som oppdages ved bilen etter kjøpet. Kjøperen bør undersøke bilen før kjøpet, og kan i utgangspunktet ikke klage på feil eller mangler som var synlige eller burde vært oppdaget.
Kan jeg klage på en bil som er solgt «som den er»?
Ja, du kan klage på en bil som er solgt «som den er» hvis bilen har en mangel. Det vil si at bilen er i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente, eller at selgeren har gitt uriktige eller mangelfulle opplysninger om bilen.
Hvor lang tid har jeg på å reklamare på bilkjøpet?
Det gjelder flere ulike reklamasjonsfrister ved bilkjøp. Uansett øvrige forhold gjelder det at reklamasjon må finne sted innen "rimelig tid". Kjøper som ønsker å reklamere bør reklamere uten ugrunnet opphold, da en ellers risikerer rettighetstap.
Hva er kjøpsloven § 19?
Kjøpsloven § 19 er en regel som regulerer rettigheter og forpliktelser ved bl.a. bilsalg når det er tatt "som den er" eller tilsvarende forbehold. Kjøpsloven er deklaratorisk, dvs. at en avtale går foran kjøpsloven. Rettighetene må derfor utledes av kjøpsavtalen og forstås i sammenheng med kjøpsloven § 19