Klage på bruktbilkjøp

Bilde av gammel bil med teksten: klage på brukbil

Innholdsfortegnelse

Ønsker du å klage på bruktbilkjøp? Vi gjennomgår klage og reklamasjon på brukt bil, uavhengig av om denne er kjøpt privat eller av forhandler. En praktisk guide for deg som har kjøpt en bruktbil med mangler.

Klage på bruktbilkjøp – foreligger det mangel ved kjøpet?

En klage på bruktbilkjøp kan fremsettes på et hvilket som helst grunnlag. Men for at en klage på bruktbilkjøp skal føre frem rettslig sett så må det foreligge et reklamasjonsgrunnlag. Vi snakker i slike tilfeller om en kjøpsrettslig mangel.

En kjøpsrettslig mangel ved en bruktbil er når bilen ikke er i samsvar med det som er avtalt mellom kjøper og selger, eller dersom bruktbilen ikke svarer til de forventningene man normalt kan ha til en slik bil. Du kan for eksempel ikke forvente at en bruktbil skal være like god som en ny bil, men den skal likevel være i en tilstand som du som kjøper har grunn til å forutsette ut fra bilens alder, kjørelengde, pris og annen relevant informasjon.

Hvis du har kjøpt bilen etter reglene i kjøpsloven, må du være klar over at du som kjøper har en undersøkelsesplikt når du kjøper en bruktbil. Denne undersøkelsesplikten fremgår av kjøpsloven §§ 20 og 31. Med andre ord betyr det at du har en plikt til å undersøke bilen nøye før du kjøper den, og at du ikke kan klage på forhold som du burde ha lagt merke til ved en slik undersøkelse. Det kan derfor være smart å ha med en fagperson eller en tilstandsrapport når du skal kjøpe en bruktbil. Hvis du har kjøpt en bruktbil etter forbrukerkjøpsloven, gjelder ingen slik generell undersøkelsesplikt.

Hvordan går du frem hvis du vil klage på bruktbilkjøp?

Hvis du har kjøpt en bruktbil og funnet skjulte feil eller mangler, kan det være aktuelt å klage på bruktbilkjøpet. For å klage på bruktbilkjøpet bør du følge disse stegene:

  • Finn ut hvilke rettigheter du har
  • Dokumentasjon av mangelen eller feilen
  • Reklamer til selger
  • Vurdere juridiske tiltak

Artikkelen vil i det følgende gjennomgå steg for steg hvordan du bør gå frem for å klage på kjøp av bruktbil.

Finn ut hvilke rettigheter du har

For å finne ut hvilke rettigheter du har ved kjøp av bruktbil, må det avgjøres om du er innenfor kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. Hvis du har kjøpt bruktbilen av en næringsdrivende, er det forbrukerkjøpsloven som er gjeldende ved kjøpet. Dersom du har kjøpt bruktbilen av en privatperson, eller kjøpet er foretatt mellom to næringsdrivende, er det kjøpsloven som regulerer kjøpet. Det er avgjørende å skille mellom de to lovene, ettersom forbrukerkjøpsloven gir et overordnet bedre vern ved kjøp av bruktbil. For eksempel har du ingen undersøkelsesplikt ved kjøp av bruktbil etter forbrukerkjøpsloven, og reklamasjonsfristen er lenger.

Både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven gir deg rettigheter dersom du oppdager skjulte feil eller mangler ved kjøpet av bruktbil. Disse rettighetene er rett til reklamasjon, heving av kjøp, retting, omlevering, prisavslag og erstatning. I kjøpsloven finner du rettighetene i kapittelet om mangler, fra §§ 30-40. Mens du i forbrukerkjøpsloven finner de viktigste rettighetene i kapittel 6, fra §§ 26-33. Selv om det fremgår de samme rettighetene ved skjulte feil og mangler ved bruktbilkjøp, er vilkårene i kjøpsloven strengere, enn vilkårene i forbrukerkjøpsloven. Dette kommer av at kjøper og selger er likestilte i kjøpsloven, mens forholdet ikke er likestilt i forbrukerkjøpsloven, og forbruker dermed får et bedre vern.

Dokumentasjon av mangelen eller feilen

For å klage på bruktbilkjøpet, er det avgjørende å ha tilstrekkelig dokumentasjon på feilen eller mangelen. Du bør derfor forsikre deg om at du har all den relevante dokumentasjonen for å klage på kjøpet. Dette kan for eksempel være kjøpekontrakten, salgsannonse, servicehistorikk, korrespondanse med selger, og eventuelle tekniske rapporter eller uttalelser fra mekanikere som beskriver feilene eller manglene. Ta bilder og videoer av problemene og skriv et detaljert dokument der du forklarer manglene eller feilen ved bruktbilen. Desto mer dokumentasjon du har, desto bedre er det for saken din.

Du bør også dokumentere når du oppdaget feilen eller mangelen, og når du kontaktet selger. Dette kan ha betydning for om du har reklamert innen fristen, som vi skal se nærmere på i det neste avsnittet.

Reklamer til selgeren av bruktbilen

Når du har skaffet deg all nødvendig dokumentasjon, bør du ta kontakt med selgeren så raskt så mulig. En reklamasjon må nemlig fremsettes innen en frist som fremkommer av kjøpsloven § 32 og forbrukerkjøpsloven § 27. Reklamerer du ikke innen fristen, kan du miste retten til å gjøre krav gjeldende.

Etter kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven må du reklamere innen «rimelig tid» etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Hva som menes med «rimelig tid», må vurderes fra sak til sak, men for tilfeller innenfor forbrukerkjøpsloven kan aldri reklamasjonsfristen være kortere enn 2 måneder fra du oppdaget mangelen, jf. forbrukerkjøpsloven § 27.

I tillegg til den relative reklamasjonsfristen, gjelder det også en absolutt reklamasjonsfrist. For kjøpsloven må reklamasjonen senest skje to år etter at du kjøpte brukbilen, jf. kjøpsloven § 32 (2). I forbrukerkjøpsloven gjelder den samme fristen, men dersom bruktbilen ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er fristen for å reklamere fem år, jf. forbrukerkjøpsloven § 27 (2).

En reklamasjon må skje skriftlig, og den må inneholde en klage der du beskriver feilen og mangelen, og hvilke rettigheter du vil påberope deg på bakgrunn av dette.

Lurer du mer på reklamasjon på bil? Les vår artikkel om reklamasjon på bil her.

Dine rettigheter ved reklamasjon er:

  • Retting eller omlevering: Ved en mangel har du først og fremst rett til at selger utbedrer mangelen eller leverer en tilsvarende bil uten mangel, jf. kjøpsloven § 34 og forbrukerkjøpsloven § 29. Dette gjelder så lenge kravet ikke er urimelig eller påfører selgeren uforholdsmessige store kostnader. Selgeren kan også selv foreslå å rette eller omlevere bruktbilen, jf. kjøpsloven § 36 og forbrukerkjøpsloven § 29 (3). Som hovedregel har forhandleren krav på å prøve å rette mangelen, selv om du ikke krever det. Hvis selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan du ikke kreve prisavslag eller heving. I forbrukerkjøpsloven er selgers rett til retting eller omlevering begrenset til ett forsøk, ved mindre det er rimelig at selgeren får et nytt forsøk, jf. forbrukerkjøpsloven § 30 (4).
  • Prisavslag: Hvis mangelen ikke utbedres innen rimelig tid, eller omlevering ikke er aktuelt, kan du kreve et prisavslag, jf. kjøpsloven §§ 37-38 og forbrukerkjøpsloven § 31. Prisavslaget skal være forholdsmessig og stå i forhold til mangelen på bruktbilen. Du har krav på et prisavslag som tilsvarer mangelens betydning for bilens verdi eller kostnad for utbedring.
  • Heving av kjøpet: Heving innebærer at avtalen opphører, og du får tilbakebetalt kjøpesummen mot å returnere bilen til selgeren. For å kunne heve kjøpet må mangelen regnes som “vesentlig” i kjøpsloven § 39 eller “ikke-uvesentlig” i forbrukerkjøpsloven § 32. Ordvalget er ikke tilfeldig, da terskelen «ikke-uvesentlig» er lavere å bevise enn terskelen «vesentlig». Forbrukerkjøpsloven gir dermed forbrukeren et bedre vern ved heving av mangler. Les mer om å heve bruktbilkjøp.
  • Erstatning: I noen tilfeller kan kjøperen ha rett til erstatning for økonomisk tap som skyldes mangelen ved bruktbilen. Denne retten følger av kjøpsloven § 40 og forbrukerkjøpsloven § 33. Dette kan være utgifter til leiebil eller andre kostnader som direkte kan knyttes til mangelen. En kjøpers rett til erstatning faller ikke bort som følge av at andre krav gjøres gjeldende, eller ved at disse ikke fører frem.

Selger tar ikke klage på bruktbilkjøpet til følge – vurder rettslige tiltak

Dersom du ikke kommer til enighet med selger etter å ha fulgt de overnevnte trinnene, kan det være nødvendig å få ekstern hjelp. Det kan være lurt å kontakte en advokat med erfaring innenfor salg og kjøp av bruktbiler for å rådføre deg om hvordan du bør gå frem. Vanligvis vil en advokat forsøke å forhandle med selger, for å finne en løsning som kan være tilfredsstillende for dere begge to. Dersom forhandlinger ikke fører frem, er det vanlig å bringe saken inn for Forbrukertilsynet for mekling. Mekling er en konfliktløsningsteknikk hvor en nøytral tredjepart bistår deg og selger i tvisten om bruktbilen for å komme til en løsning dere begge kan akseptere. Meklingen har ingen beslutningsmyndighet, men resultatet kan være en indikasjon på hva som er en rimelig løsning.

Hvis forhandlinger og mekling ikke fører frem kan du forfølge kravet i rettssystemet. Normalt vil du få valget mellom å bringe saken inn for forbrukerklageutvalget eller forliksrådet. Forbrukerklageutvalget er et domstols lignende organ, og vedtaket som fastsettes er rettslig bindende, ved mindre en av partene bringer saken videre til forliksrådet eller tingretten.

Hvis du ikke godtar beslutningen til forbrukerklageutvalget, eller heller velger å bringe saken rett til forliksrådet, kan saken bringes inn til forliksrådet. Forliksrådet er den laveste domstolen i det norske rettssystemet. I forliksrådet vil det bli avsagt en dom, som du kan velge å anke videre til domstolen dersom du ikke er tilfreds med beslutningen. Tingretten kan avsi en dom som kan ankes til lagmannsretten og eventuelt til Høyesterett.

Rettshjelpsdekning i bilforsikringen

Alle bilforsikringer inkluderer dekning for advokathjelp, også kjent som rettshjelp. Hvor mye som dekkes varierer fra selskap til selskap, men vanligvis vil forsikringen dekke opptil 100 000 kroner for advokatbistand dersom du som forsikringstaker blir involvert i en tvist relatert til bilen din. Fordi rettshjelpsdekning er regulert av loven, er vilkårene stort sett like på tvers av forsikringsselskaper og uavhengig av hvilken forsikring du har. Som oftest må du som kunde betale en egenandel på 4 000 kroner, og deretter dekker forsikringsselskapet 80 % av de løpende kostnadene, mens du selv må betale 20 %. Denne fordelingsnøkkelen gjelder frem til maksbeløpet som er angitt i forsikringsbeviset, som vanligvis er 100 000 kroner, men kan være høyere i noen tilfeller. Det finnes imidlertid også en begrensning på tvistesummen. Hvis kravet ditt er mindre enn 100 000 kroner, vil forsikringsselskapet redusere dekningen tilsvarende. For eksempel, hvis du har kjøpt en bil for 80 000 kroner og ønsker å heve kjøpet, vil tvistesummen være 80 000 kroner, og dette er beløpet forsikringsselskapet vil dekke.

Et grunnleggende vilkår for at forsikringsselskapet dekket utgifter

Kontakt oss ved klage på bruktbilkjøp eller andre reklamasjoner

Hvis du har kjøpt en bruktbil med feil eller mangler, og ønsker juridisk hjelp, kan du kontakte oss i Advokatfirmaet Verito AS. Vi har lang erfaring med å hjelpe kunder med bilrelaterte saker, og vi kan gi deg en gratis og uforpliktende vurdering av saken din. Du kan nå oss på e-post: post@verito.no, telefon: 922 65 960 eller ved å bruke skjemaet på vår nettside verito.no.

Lurer du på hvordan vi kan hjelpe deg? Les vår artikkel om advokatbistand ved bilkjøp.

Artikkelen er skrevet 14.08.2024

Vanlige spørsmål om klage på bruktbilkjøp

Ofte er klage og reklamasjon samsvarende. Dette fordi en klage på bilkjøpet normalt må forstås som en reklamasjon etter kjøpslovgivingen. For å unngå misforståelser kan imidlertid en klage på bilkjøpet med fordel presiseres til å være en reklamasjon.

Kjøpsloven gjelder for kjøp mellom privatpersoner eller mellom næringsdrivende, eller når en næringsdrivende kjøper noe fra en forbruker. Forbrukerkjøpsloven gjelder for kjøp mellom en forbruker og en næringsdrivende. Forbrukerkjøpsloven gir forbrukeren bedre beskyttelse enn kjøpsloven, blant annet ved at det er lettere å heve kjøpet, og at det er omvendt bevisbyrde for mangler som oppstår innen seks måneder etter kjøpet.

En reklamasjon er en skriftlig klage der du gjør selger oppmerksom på at det er en feil eller mangel ved bilen, og hvilke rettigheter du vil benytte deg av. En reklamasjon må sendes innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen, og innen de lovfestede reklamasjonsfristene.

Heving er en mangelsbeføyelse som innebærer at du kan avslutte avtalen og få tilbake pengene dine mot å levere tilbake bilen, hvis det er en vesentlig eller ikke-uvesentlig mangel ved bilen. Angrerett er en rettighet som gjelder for visse typer avtaler, som for eksempel fjernsalg eller dørsalg, der du kan angre på kjøpet innen 14 dager uten å oppgi noen grunn. Angreretten gjelder ikke for kjøp av bruktbil fra forhandler, med mindre det er avtalt særskilt.

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Bilde med teksten: heve kjøp av bil
Bil
Kristoffer Dalvang

Heve kjøp av bil

Lurer du på hva som skal til for å heve kjøp av bil? Les vår oversikt om heving av bilkjøp for innføring i vilkårene og fremgangsmåten. Heving av bilkjøp er et aktuelt tema for mange som opplever problemer med bilen de har kjøpt. Heving innebærer at kjøpet blir opphevet, og

Les mer »
Bilde med teksten "angrerett ved bilkjøp"
Bil
Kristoffer Dalvang

Angrerett bilkjøp: dine rettigheter

Angrerett ved bilkjøp: Har du ombestemt deg etter å ha kjøpt bil? Les om når du har angrerett, avbestillingsrett eller hevingsrett på bilkjøpet. Hva er angrerett på bilkjøp? Angrerett på bilkjøp betyr at du kan gå tilbake på avtalen og levere tilbake bilen innen en viss frist. Angreretten er regulert

Les mer »
Bilde med teksten "Mal for å heve bilkjøp" og "tips"
Bil
Kristoffer Dalvang

Mal for å heve bilkjøp

Leter du etter en mal for å heve bilkjøp? Fremgangsmåte for å erklære heving av bilkjøp kan du lese her. Ønsker du bistand kontakter du oss. Mal for å heve bilkjøp DEL 1 – Dokumentasjon av feil eller mangel Når du oppdager feil eller mangel bør du snarest forsøke å

Les mer »
Bilde av rusten bil og teksten "kjøpsloven § 19 ved bilkjøp"
Bil
Kristoffer Dalvang

Kjøpsloven § 19 ved bilkjøp

Kjøpsloven § 19 ved bilkjøp: En guide til kjøpers og selgers rettigheter og plikter ved bilkjøp som selges «som den er». Kjøpsloven regulerer kjøp og salg av ting mellom privatpersoner og næringsdrivende i Norge. Loven har mange bestemmelser som skal sikre at bilhandelen skjer på en rettferdig måte, og som

Les mer »
Bilde av advokat og teksten "bistand fra advokat ved bilkjøp"
Bil
Kristoffer Dalvang

Bistand fra advokat ved bilkjøp

Bistand fra advokat ved bilkjøp blir gjerne aktuelt der hvor det er gjort en betydelig investering eller det er et betydelig misforhold mellom kjøpsprisen og det selger opplever å ha mottatt. Det er sentralt å kjenne rettighetene du har hvis noe går galt. Hvis du oppdager feil eller mangler ved

Les mer »
Bilde av ødelagt bil og teksten "reklamasjon på bil"
Bil
Kristoffer Dalvang

Reklamasjon på bilkjøp

Reklamasjon på bilkjøp – dersom du oppdager en feil eller mangel ved bilen din, er det viktig å være klar over at det gjelder reklamasjonsfrister. Denne artikkelen vil ta for seg hva reklamasjon er, hvilke reklamasjonsfrister som gjelder for kjøp av bil og hva du som kjøper kan kreve av

Les mer »