Forbrukerklageutvalget gir kunden rett i saken mot bilforhandler
En forbruker har fått medhold i en klagesak mot en bilforhandler etter gjentatte problemer med vibrasjoner ved nedbremsing av en brukt bobil. Forbrukeren kjøpte i 2014 en brukt bobil med en garanti på seks måneder. Kort tid etter kjøpet oppdaget forbrukeren vibrasjoner ved nedbremsing og reklamerte over dette flere ganger til bilforhandleren.
Har du angrerett ved kjøp av campingvogn?
Til tross for at forhandleren utførte flere reparasjoner, gjenoppstod problemet hver gang etter noen hundre kilometer. Forbrukeren krevde til slutt heving av kjøpet og tilbakebetaling av kjøpesummen på 240 000 kroner, noe bilforhandleren avviste.
Forbrukerklageutvalget konkluderte med at bobilen hadde en mangel, og at bilforhandleren hadde benyttet sine to rettmessige avhjelpsforsøk uten å lykkes. Utvalget fant ingen bevis for at vibrasjonene skyldtes brukerfeil, og vurderte at mangelen ikke var uvesentlig.
Heving ved skjulte feil og mangler på bil
Heving ved problemer med bobil
Bilforhandleren er derfor pålagt å tilbakebetale kjøpesummen til forbrukeren, samt renter fra datoen for første reklamasjon. Forbrukeren må stille bobilen til forhandlerens disposisjon ved tilbakelevering. Oppfyllelsesfristen er én måned fra vedtakets forkynnelse.
Bistand fra advokat etter kjøp av bobil eller campingvogn
Om du ønsker å lese hele saken kan du gjøre det her.