Mal for å heve bilkjøp

Bilde med teksten "Mal for å heve bilkjøp" og "tips"

Innholdsfortegnelse

Leter du etter en mal for å heve bilkjøp? Fremgangsmåte for å erklære heving av bilkjøp kan du lese her. Ønsker du bistand kontakter du oss.

Mal for å heve bilkjøp DEL 1 – Dokumentasjon av feil eller mangel

Når du oppdager feil eller mangel bør du snarest forsøke å dokumentere denne. Det er en todelt begrunnelse for dette. For det første trenger kanskje selger informasjon og dokumentasjon for å ta reklamasjon og ev. krav om heving til følge. Om selger ikke tar krav om heving til følge vil dokumentasjonen tjene som bevis i en ev. etterfølgende rettsprosess. Noen ganger kan feil og mangler være av en art som “kommer og går”. Dette kan ved nyere biler typisk være feil i bilens elektriske system. Muligheten for å dokumentere mangelen kan i noen tilfeller bli vanskeligere senere. Bilder, video, vitneuttalelse (skriftlig)  eller skriftlig verkstedsuttalelse eller rapport fra sakkyndig kan tjene som god dokumentasjon.

Har du ikke dokumentasjon bør du i stedet beskrive feilen/mangelen, og så komme tilbake til dokumentasjon senere. Les mer om dette under.

Mal for å heve bilkjøp DEL 2 – Reklamer i tide (med en gang)

Reklamer så snart du oppdager feil eller mangel. Det gjelder reklamasjonsfrister i saker etter kjøpslovgivningen, og dette heter i loven “innen rimelig tid”. Det er ingen eksakt frist dette, men konsekvensen av å ikke gi reklamasjon i tide er at du taper alle reklamasjonsrettigheter for den aktuelle feil eller mangel. I tillegg gjelder egen og noen ganger kortere frist ved krav om heving. Derfor bør du reklamere med en gang, og ikke vente. Om det er usikkerhetsmomenter ved reklamasjonen så kan du tilkjenne gi dette – og gi opplysning om at du kommer nærmere tilbake til saken. Dette omtales ofte som en nøytral reklamasjon. Om for eksempel den nye bruktbilen får motorstans og motorlampen starter å lyse uten at du kjenner den bakenforliggende årsaken kan en gi en reklamasjon med en gang, og komme tilbake til kravet når en vet hva årsaken er. Ikke bruk for lang tid dog, reklamasjonsretten kan og tapes om en ikke følger opp slik reklamasjon tidsnok.

Mal for å heve bilkjøp DEL 3 – Innholdet i reklamasjonen

Reklamasjonen bør skje skriftlig og dokumenterbart. E-post er som regel tilstrekkelig, men det er som utgangspunkt avsender som har risikoen for at reklamasjonen kommer frem. Du bør derfor besørge dokumentasjon på at e-post eller brev er kommet frem, f.eks. ved at en ber om bekreftelse på at reklamasjon er mottatt. I reklamasjonen beskriver du hva du mener er feil og en kjøpsrettslig mangel. I tillegg bør du fremme kravet du ønsker å gjøre gjeldene. Dersom kravet er heving så fremmer du dette. Du kan og fremme subsidiære krav som omlevering, retting, prisavslag og/eller erstatning. Det kan være fornuftig å sette en svarfrist, og at du anser “tvist” som oppstått om reklamasjonen ikke tas til følge. Dette fordi du fra dette tidspunkt ofte får rettshjelpsforsikring fra bilforsikringsselskapet. Dette tar unna mesteparten av utgiftene om du ønsker eller trenger bistand fra advokat ifm. bilkjøpet.

Legg ved dokumentasjon du har på mangelen og/eller en beskrivelse av problemet som er oppstått med bilen.

Det er ikke nødvendig med noe eget skjema for reklamasjon, men du kan bruke et om du ønsker. Du kan for eksempel ta utgangspunkt i Forbrukerrådets generelle klageskjema. Vedlagt link til Forbrukerrådet sitt generelle klageskjema.

Rett til å heve?

Det er stor forskjell på å reklamere på et bilkjøp og kreve heving av kjøpet sammenlignet med det å faktisk få rett til å heve kjøpet. Vilkårene for å heve et kjøp er avhengig av om en er i forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven. Det er naturligvis også avhengig av hva som er avtalt og mangelen alvorlighetsgrad. En faktisk gjennomføring av hevingserklæring fordrer at selger tar kravet til følge, eller at du får rett til dette av forliksrådet, domstolen eller forbrukerklageutvalget.

Om en ikke har rett til å heve kjøpet kan en likevel ha andre krav i behold. En bør derfor vurdere å fremme andre krav som prisavslag og/eller erstatning subsidiært. Subsidiært betyr i denne sammenheng at du gjør disse kravene gjeldende dersom domstolen ikke gir deg medhold i krav om heving.

Hvis du vil vite mer om hva som skal til for å kunne kreve heving av kjøp kan du lese våre artikler;

Veien videre etter at reklamasjon om å heve bil er sendt

Etter at reklamasjon er sendt er det opp til selger i første omgang å ta stilling til kravet. Om selger aksepterer kravet går dere videre med et hevingsoppgjør. Dersom selger ikke er helt enig, men enig i at det feks er en mangel selger svarer for, vil det normalt oppstå forhandlinger av noen slag. Om selger helt avviser kravet må kravet forfølges i rettsvesenet, dvs. forliksrådet, Forbrukerklageutvalget eller tingretten.

Ønsker du bistand til å heve kjøp av bil?

Om du ønsker bistand til å reklamere og/eller forfølge et allerede fremsatt krav om heving av bilkjøp er det bare å ta kontakt med oss for en uforpliktende vurdering. Vi har rikelig erfaring med bilsaker, kjøpslovgivningen og rettssystemet. Bruk skjema på denne siden, post@verito.no eller ring advokat Dalvang på tlf.: 922 65 960.

Hvis du lurer på mer om hva vi kan bistå med og hva kostnadene kan bli anbefaler vi at du leser våre artikler;

Vanlige spørsmål

 

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Bilde med teksten: heve kjøp av bil
Bil
Kristoffer Dalvang

Heve kjøp av bil

Lurer du på hva som skal til for å heve kjøp av bil? Les vår oversikt om heving av bilkjøp for innføring i vilkårene og fremgangsmåten. Heving av bilkjøp er et aktuelt tema for mange som opplever problemer med bilen de har kjøpt. Heving innebærer at kjøpet blir opphevet, og

Les mer »
Bilde med teksten "angrerett ved bilkjøp"
Bil
Kristoffer Dalvang

Angrerett bilkjøp: dine rettigheter

Angrerett ved bilkjøp: Har du ombestemt deg etter å ha kjøpt bil? Les om når du har angrerett, avbestillingsrett eller hevingsrett på bilkjøpet. Hva er angrerett på bilkjøp? Angrerett på bilkjøp betyr at du kan gå tilbake på avtalen og levere tilbake bilen innen en viss frist. Angreretten er regulert

Les mer »
Bilde av rusten bil og teksten "kjøpsloven § 19 ved bilkjøp"
Bil
Kristoffer Dalvang

Kjøpsloven § 19 ved bilkjøp

Kjøpsloven § 19 ved bilkjøp: En guide til kjøpers og selgers rettigheter og plikter ved bilkjøp som selges «som den er». Kjøpsloven regulerer kjøp og salg av ting mellom privatpersoner og næringsdrivende i Norge. Loven har mange bestemmelser som skal sikre at bilhandelen skjer på en rettferdig måte, og som

Les mer »
Bilde av advokat og teksten "bistand fra advokat ved bilkjøp"
Bil
Kristoffer Dalvang

Bistand fra advokat ved bilkjøp

Bistand fra advokat ved bilkjøp blir gjerne aktuelt der hvor det er gjort en betydelig investering eller det er et betydelig misforhold mellom kjøpsprisen og det selger opplever å ha mottatt. Det er sentralt å kjenne rettighetene du har hvis noe går galt. Hvis du oppdager feil eller mangler ved

Les mer »
Bilde av ødelagt bil og teksten "reklamasjon på bil"
Bil
Kristoffer Dalvang

Reklamasjon på bilkjøp

Reklamasjon på bilkjøp – dersom du oppdager en feil eller mangel ved bilen din, er det viktig å være klar over at det gjelder reklamasjonsfrister. Denne artikkelen vil ta for seg hva reklamasjon er, hvilke reklamasjonsfrister som gjelder for kjøp av bil og hva du som kjøper kan kreve av

Les mer »
Bilde av ødelagt bil. Tekst på bildet: "heve bilkjøp fra forhandler"
Bil
Kristoffer Dalvang

Heve bilkjøp fra forhandler

Lurer du på om du kan heve bilkjøp fra forhandler og få kjøpesummen tilbake? I denne artikkelen får du vite hva som er vilkårene for å heve bilkjøpet fra forhandler, og hvordan du kan gå frem for å løse saken. Hva er heving av bilkjøp? Heving av bilkjøp innebærer at

Les mer »