Forbrukerklageutvalget har gitt medhold i en sak der kjøpere av en elbil krevde heving av kjøpet grunnet flere feil ved bilen.
Bakgrunn
Kjøperne av en ny elbil oppdaget snart at bilen hadde flere alvorlige mangler, inkludert problemer med varmeapparatet, begrenset rekkevidde og en defekt R-Link-funksjon. Elbilen, som ble kjøpt i 2015, skulle ifølge selgeren kunne kjøre strekningen Tønsberg-Oslo uten å lade underveis. Dette viste seg å være feil, og bilen måtte lade underveis, noe som skapte betydelige ulemper for kjøperne.
Feilene ved bilen
Kjøperne opplevde at varmeapparatet ikke fungerte tilfredsstillende, noe som var spesielt problematisk i vintermånedene. Til tross for flere forsøk på reparasjon, ble problemet ikke løst. I tillegg hadde bilen en betydelig kortere rekkevidde enn det som ble opplyst ved kjøpet, og R-Link-funksjonen, som skulle vise tilgjengelige ladestasjoner, var defekt.
Her kan du lese mer om feil og mangler på bil:
Heving ved skjulte feil og mangler på bil
Har du kjøpt bruktbil med feil?
Reklamasjon og tvist
Kjøperne reklamerte overfor selgeren, men fikk avslag på klagen. Selgeren hevdet at bilen ikke hadde noen feil og at rekkeviddeproblemet skyldtes feilaktig bruk av lading. Det ble også påstått at varmesystemet fungerte som det skulle, men dette ble tilbakevist av kjøperne.
Her kan du lese flere av våre artikler relatert til reklamasjon:
Hva sier forbrukerkjøpsloven om reklamasjon?
Hva er rimelig tid ved reklamasjon av bilkjøp
Medhold i Forbrukerklageutvalget
Etter vurdering av saken konkluderte Forbrukerklageutvalget med at kjøperne hadde rett i sin klage. Det ble påpekt at varmeapparatet ikke fungerte som forventet, og at rekkevidden på bilen ikke samsvarte med det som var opplyst ved kjøpet. Utvalget mente at feilene var alvorlige nok til å heve kjøpet.
Erstatning
Selgeren ble pålagt å tilbakebetale kjøpesummen på kr 224 280,- med tillegg av forsinkelsesrenter, samt å dekke kostnadene for demontering av ladeutstyr i garasjen. Kjøperne ble også tilkjent erstatning for utgifter til en teknisk rapport fra NAF.
Vedtaket er enstemmig og oppfyllelsesfristen for selgeren er én måned fra vedtakets forkynnelse.
Dette vedtaket viser viktigheten av at forbrukere står på sine rettigheter og søker hjelp når de opplever store mangler ved kjøp av varer.
her kan du lese mer om erstatning etter kjøpsloven
Dersom du ønsker å lese hele saken kan du gjøre det her