Opplysningsplikt ved salg av båt

Opplysningsplik ved salg av båt.

Innholdsfortegnelse

Når du skal selge eller kjøpe en brukt båt, er det viktig å være klar over at det gjelder en opplysningsplikt ved salg av båt og dens tilstand. Opplysningsplikten ved salg av båt er et tema som ofte kan skape konflikt mellom partene, og som kan ende i rettssak. I denne artikkelen vil vi forklare hva opplysningsplikten innebærer og hvilke plikter og rettigheter du har som selger eller kjøper hvis det viser seg at båten har en mangel.

Hva er opplysningsplikt ved salg av båt?

Opplysningsplikten ved salg av båt er et juridisk begrep som betyr at selger har en plikt til å gi kjøper korrekte og relevante opplysninger om båten og bruken av den. Det er ingen spesielle formkrav til hvordan opplysningene skal gis, men selgeren har normalt bevisbyrden for at opplysningene er gitt. Hvis selger gir feilaktige eller mangelfulle opplysninger, kan det være grunnlag for å hevde at båten har en mangel, og at kjøper har krav på erstatning, prisavslag, omlevering eller heving av kjøpet. Opplysningsplikten gjelder både for forbrukerkjøp og private kjøp.

Hvilke lover gjelder for opplysningsplikten ved salg av båt?

Det er to lover som regulerer opplysningsplikten ved salg av båt: forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven gjelder når selger er en næringsdrivende som selger båten i forbindelse med sin næringsvirksomhet, og kjøper er en forbruker som ikke handler som ledd i næringsvirksomheten. Kjøpsloven gjelder når begge parter er næringsdrivende, eller når begge parter er private. Begge lovene har bestemmelser om opplysningsplikten i kapittel 4, og vil vi se nærmere på bestemmelsene i neste avsnitt.

Hva fremgår om opplysningsplikten i forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven?

Opplysningsplikten i forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven kan deles inn i to hovedkategorier: plikten til å gi riktige opplysninger, og plikten til å ikke holde tilbake opplysninger. Begge lovene har lignende formuleringer for disse pliktene. Vi vil følgelig gjengi lovens ordlyd, og forklare hva de innebærer i praksis.

Plikten til å gi riktige opplysninger

Forbrukerkjøpsloven § 16 første ledd bokstav c) sier at det foreligger en mangel dersom båten «ikke svarer til opplysningene som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på samme eller tilsvarende måte som ble fremsatt, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet».

Kjøpsloven § 18 første ledd sier at det foreligger en mangel dersom båten «ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet». Denne bestemmelsen gjelder generelt for kjøp av båt.

Kjøpsloven § 19 første ledd bokstav a) sier at det foreligger en mangel dersom båten «ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet». Denne bestemmelsen gjelder kjøp av båt med såkalt «som den er» forbehold.

Både i kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven må selger ha gitt en konkret og objektiv opplysning om båten. Det kan for eksempel være opplysninger om båtens alder, størrelse, motor, utstyr, historikk, tilstand eller vedlikehold. Det er ikke tilstrekkelig at selger har brukt skrytende eller subjektive beskrivelse, som for eksempel «flott», «nydelig» eller «velholdt», med mindre disse kan tolkes som faktiske tilstandsbeskrivelser. Se blant annet LB-2012-135789 og LG-2021-149503 hvor bruktbåter som ble beskrevet som «i meget god stand» og «meget velholdt» var for lite konkrete opplysninger til å gi grunnlag for å konstanter mangel ut fra avtalesituasjonen. Det er heller ikke nok at selger har gitt en generell opplysning om båttypen eller modellen, med mindre det er noe spesielt ved den aktuelle båten som avviker fra det normale.

Plikten til å ikke holde tilbake opplysninger:

Forbrukerkjøpsloven § 16 første ledd bokstav c) sier at det foreligger en mangel ved båten dersom «selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet».

Kjøpsloven § 19 første ledd bokstav b) sier at det foreligger en mangel ved båten dersom «selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysninger om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenn til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet». Denne bestemmelsen gjelder kun ved kjøp av en båt med «som den er» forbehold.

Kjøpsloven § 18, som regulerer opplysningsplikten for kjøp av båt uten «som den er forbehold», har ikke spesifikt en regel som pålegger selger ansvar for å ikke gi opplysninger. I praksis vil imidlertid § 17 annet ledd innebære en plikt for selgeren til å gi opplysninger om uheldige egenskaper eller feil ved båten. Regelen kan dermed utledes av lovens system og § 17 annet ledd.

Felles for bestemmelsene er at selgeren må ha unnlatt å opplyse om noe som han eller hun visste eller burde vite om båten, og som var relevant for kjøper å vite. Det kan for eksempel være at båten har hatt en skade, en reparasjon, en feil, en mangel, en begrensning eller en risiko som påvirker båtens verdi, bruk eller sikkerhet. Det er ikke tilstrekkelig at selger har unnlatt å opplyse om noe som er åpenbart eller synlig for kjøper, eller som kjøper burde undersøke selv. Det er heller ikke nok at selger har unnlatt å opplyse om noe som er vanlig eller forventet ved båtens alder, type eller modell, med mindre det er noe spesielt ved den aktuelle båten som avviker fra det normale.

Hva kan du gjøre hvis du oppdager en mangel ved båten som skyldes selgers brudd på opplysningsplikten?

Dersom du som kjøper oppdager en mangel ved båten som skyldes at selger har brutt opplysningsplikten, har du flere muligheter til å gjøre noe med det. Imidlertid er det viktig å være oppmerksom på at du har en plikt til å reklamere. Det vil si å gi selger beskjed om mangelen, innen rimelig tid etter du oppdaget eller burde ha oppdaget den. Hvis du ikke reklamerer i tide, kan du miste retten til å gjøre noe med mangelen. Hva som er rimelig tid, avhenger av omstendighetene i hver enkelt sak, men det anbefales å reklamere så snart så mulig. Les gjerne vår artikkel om reklamasjonsfrister på båtkjøp her.

Når du har reklamert, kan du velge mellom ulike misligholdsbeføyelser, avhengig av hvor alvorlig mangelen er, og hva som er praktisk mulig. Disse misligholdsbeføyelsene er regulert i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 og kjøpsloven kapittel 5, og de er som følger:

  • Retting: Det fremgår av kjøpsloven § 34 (1) og forbrukerkjøpsloven § 29 at du kan kreve at selger retter mangelen. Det innebærer at selgeren utbedrer eller reparerer båten på sin egen bekostning, slik at den blir i samsvar med det som var avtalen. Du kan kreve retting dersom det ikke medfører urimelig kostnad eller ulempe for selger, og hvis det ikke er grunn til å tro at selger vil misligholde kravet om retting. Retting må skje innen rimelig tid, og du kan ikke kreve retting hvis du selv har gjort noe med båten som forverrer mangelen. Les vår artikkel om avhjelp ved mangler etter kjøp av båt her.
  • Omlevering: Det følger av kjøpsloven § 34 (2) og forbrukerkjøpsloven § 29 at du kan kreve at selger leverer en annen båt som er i samsvar med det som var avtalt. Det innebærer at selger bytter ut båten med en tilsvarende eller bedre båt på sin egen bekostning. Du kan bare kreve omlevering hvis båten ikke er satt i bruk, og hvis det ikke medfører urimelige kostnader eller ulempe for selger. Omlevering må skje innen rimelig tid, og du kan ikke kreve omlevering hvis du selv har gjort noe med båten som forverrer mangelen.
  • Prisavslag: Kjøpsloven § 38 og forbrukerkjøpsloven § 31 inneholder reglene om kjøpers krav til prisavslag. Som kjøper kan du kreve forholdsmessig prisavslag, det vil si at du betaler mindre for båten enn det som er avtalt, tilsvarende mangelens betydning. Du kan følgelig kreve prisavslag hvis mangelen ikke blir rettet eller omlevert innen rimelig tid, eller hvis du ikke har krav på retting eller omlevering. Prisavslaget kan ikke overstige det du har betalt for båten.
  • Heving: Etter reglene i kjøpsloven § 39 og forbrukerkjøpsloven § 32 kan kjøpet heves. Det vil si at du leverer tilbake båten til selger, og får tilbake det du har betalt, eventuelt med fradrag for den nytte du har hatt av båten. Du kan heve kjøpet hvis mangelen er vesentlig, og hvis selger ikke har rettet eller omlevert båten innen rimelig tid, eller hvis du ikke har krav på retting eller omlevering. Heving kan ikke skje hvis mangelen er uvesentlig, eller hvis du har gjort noe med båten som forverrer mangelen. Lev vår artikkel om heving av båtkjøp.
  • Erstatning: Det fremgår av kjøpsloven § 40 og forbrukerkjøpsloven § 33 at du kan kreve erstatning for det økonomiske tapet du har lidt som følge av mangelen. Det kan for eksempel være utgifter til reparasjon, leie av annen båt, redusert verdi eller annen skade. Du kan kreve erstatning i tillegg til eller i stedet for de andre misligholdsbeføyelsene. Dette gjelder med mindre selger godtgjør at mangelen skyldes hindringer utenfor selgers kontroll, som selger ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.

Kontakt oss for hjelp med opplysningsplikt ved salg av båt

Hvis du har spørsmål eller problemer knyttet til opplysningsplikt ved salg av båt, kan du kontakte oss for en uforpliktende og gratis vurdering av din sak. Vi har lang erfaring og spesialkompetanse innenfor blant annet kjøpsrett, og vi kan bistå deg med rådgivning, forhandlinger eller rettssak. Ta kontakt med oss i dag på telefon, e-post til post@verito.no eller via vårt kontaktskjema på denne nettsiden. Eller les mer om hva vi som advokater kan bistå med ved båtkjøp her.

Vanlige spørsmål om opplysningsplikt ved salg av båt

Opplysningsplikten i forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven er i hovedsak lik, men det er noen forskjeller i formuleringene og i kravene til vesentlighet. Forbrukerkjøpsloven gjelder når selger er en næringsdrivende og kjøper er en forbruker, mens kjøpsloven gjelder når begge parter er næringsdrivende eller private. Forbrukerkjøpsloven stiller et strengere krav til årsakssammenheng mellom opplysningen og kjøpet, og et videre vern mot unnlatelser fra selgers side, enn kjøpsloven.

Hvis du oppdager en mangel ved båten som skyldes selgers brudd på opplysningsplikten, må du først reklamere til selger innen rimelig tid. Deretter kan du velge mellom ulike misligholdsbeføyelser, som retting, omlevering, prisavslag, heving eller erstatning, avhengig av hvor alvorlig mangelen er, og hva som er praktisk mulig. Hvis du trenger hjelp med å vurdere eller håndtere din sak, kan du kontakte oss for en gratis og uforpliktende samtale.

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Bilde med teksten "Advokat ved kjøp av båt"
Båt
Kristoffer Dalvang

Advokat ved kjøp av båt

Bistand fra advokat ved kjøp av båt? Hva gjør du om du oppdager at den nye båten din avviker fra det som opprinnelig var avtalt med selger, og selger nekter å innrømme feilen eller tilby en løsning? I denne artikkelen belyser vi hvordan en advokat kan bistå deg med å

Les mer »
Bilde av båt og teksten: avhjelp ved salg av båt":
Båt
Kristoffer Dalvang

Avhjelp ved mangler etter kjøp av båt

Kjøper kan ha rett på avhjelp ved mangler etter kjøp av båt. Avhjelp er betegnelsen kjøpslovgivingen gir på kjøpers krav på retting og/eller omlevering. I denne artikkelen gjennomgår vi rettighetene til avhjelp, hva avhjelp innebærer og hvilke vilkår som må være oppfylt. Hva er avhjelp? Avhjelp er en fellesbetegnelse på

Les mer »
Reklamasjonsfrist ved kjøp av båt
Båt
Kristoffer Dalvang

Reklamasjonsfrist ved kjøp av båt

Det er viktig å være klar over at det gjelder flere ulike typer for reklamasjonsfrist ved kjøp av båt, slik at du ikke mister retten til å reklamere på feil og mangler. En reklamasjon er en klage etter kjøpslovene over feil og mangler ved båten, og hvor kjøper kan ha

Les mer »
Bilde med tekst: heve kjøp av båt
Båt
Kristoffer Dalvang

Heve kjøp av båt

Ønsker du å heve kjøp av båt? Du kan ha rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake dersom det foreligger kjøpsrettslig mangel. Vi går gjennom hvilke regler som gjelder , og hva du må gjøre for å heve båtkjøpet etter kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven.  Hvilken lov gjelder for båtkjøpet?

Les mer »