Prisavslag

Bilde med teksten "prisavslag"

Innholdsfortegnelse

Prisavslag er en av flere mulige misligholdsbeføyelser dersom det foreligger en mangel ved varen du har kjøpt. Artikkelen vil se nærmere på hva som ligger i begrepet prisavslag, hvilke lover som gjelder for prisavslag, hva som fremgår av disse lovene og hvordan prisavslag utmåles.

Hva er prisavslag?

Prisavslag er en misligholdsbeføyelse som innebærer at kjøper får et forholdsmessig avslag i prisen på grunn av en mangel. Prisavslaget skal tilsvare mangelens forholdsmessige verdi opp mot markedsverdien. Det vil med andre ord bety at prisavslagets funksjon er å kompensere for den økonomiske betydningen av mangelen. Det er ikke noe krav om at det må foreligge subjektiv skyld for å kunne kreve prisavslag. Det er tilstrekkelig at det objektivt sett foreligger en mangel, altså at noe avviker fra det som i utgangspunktet var avtalt mellom deg og selger. Begrunnelsen for prisavslag er at det skal være balanse i kontraktsforholdet – det vil si at du ikke skal betale full pris for en vare som er mangelfull.

Hvilke lover gjelder for prisavslag?

Det er to lover som regulerer prisavslag: kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven gjelder når en næringsdrivende selger til en forbruker. Med næringsdrivende menes en som selger en vare som en del av sin næringsvirksomhet. forbruker er en person som kjøper varen til personlig bruk, og som utgangspunkt ikke handler som ledd i næringsvirksomhet. Et eksempel kan være dersom en privatperson kjøper en bil fra en bilforhandler. Kjøpsloven gjelder de tilfellene hvor begge parter er næringsdrivende eller begge parter er private. Altså gjelder loven de tilfellene hvor partene likestilles. For eksempel hvis en privatperson kjøper en båt fra en annen privatperson, eller en bedrift kjøper en bil fra en annen bedrift.

Hva fremgår om prisavslag i forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven?

Retten til prisavslag fremgår av kjøpsloven §§ 37 og 38 og forbrukerkjøpsloven § 31;

Kjøpsloven

Ǥ 37.Prisavslag eller heving etter manglende avhjelp.

(1) Dersom retting eller omlevering ikke kommer på tale eller ikke blir foretatt innen rimelig tid etter at kjøperen har klaget over mangelen, kan kjøperen kreve prisavslag eller heve kjøpet etter §§ 38 eller 39. Dette gjelder ikke dersom kjøperen avslår avhjelp som han plikter å motta.

(2) Kjøperen kan ikke kreve prisavslag ved kjøp av brukte ting på auksjon»

Ǥ 38.Prisavslag.

Har tingen mangel, kan kjøperen kreve prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktmessig stand på leveringstiden.»

Forbrukerkjøpsloven

Ǥ 31.Prisavslag

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, eller det er klart at dette ikke vil skje, kan forbrukeren kreve et prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.»

Vilkår for å kreve prisavslag

Følgende vilkår for prisavslag kan utledes av bestemmelsene over;

  1. Det må foreligge en kjøpsrettslig mangel
  2. Selgers adgang til retting og omlevering må være uttømt
  3. Du må ha reklamert rettidig

For at du skal ha rett til å kreve prisavslag må vilkårene være oppfylt. Artikkelen vil følgelig se nærmere på hver av disse vilkårene.

Det må foreligge en kjøpsrettslig mangel

Det første vilkåret for å kunne kreve prisavslag er at varen må ha en mangel. Hva som anses som en mangel følger av forbrukerkjøpsloven § 16 og kjøpsloven §§ 17-19. Utgangspunktet i begge lovene er at det foreligger en mangel dersom varen ikke samsvarer med det som følger av avtalen mellom deg og selger. Dette inkluderer blant annet at varen ikke har de egenskapene som er lovet, beskrevet i reklame eller på annen måte kommunisert til kjøper. Det kan også være en mangel dersom selgeren har skjult feil, skader, mangler eller andre problemer med varen.

 

For å avgjøre om varen har en mangel, må man vurdere hva som er avtalt mellom deg og selgeren. Dette kan inkludere en skriftlig kjøpekontrakt, en salgsannonse, e-poster eller en muntlig avtale. Det er viktig å legge merke til hva selgeren har sagt eller skrevet om varens tilstand, egenskaper, alder, bruk, vedlikehold og historikk. Hvis selgeren har gitt uriktige eller villedende opplysninger, eller utelatt vesentlig informasjon, kan dette også betraktes som en mangel. Dette er regulert i forbrukerkjøpsloven § 16 første ledd bokstav b og c, og tilsvarende bestemmelser finnes i kjøpsloven §§ 17-19.

 

Selgers adgang til retting og omlevering må være uttømt

Som det fremgår av forbrukerkjøpsloven § 31 og kjøpsloven § 37 har selgeren en rett til å forsøke å rette eller omlevere varen før eventuelle andre beføyelser, slik som prisavslag. Retten til retting og omlevering, ofte kalt avhjelp, følger av forbrukerkjøpsloven §§ 29-30 og kjøpsloven §§ 34-36. Bestemmelsene gir kjøper en rett til å kreve avhjelp, men det gir også selger en rett til å utføre avhjelp for egen kostand, så lenge dette skjer uten vesentlig ulempe eller risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg.

 

Avhjelp skal skje uten kostnad for kjøper, noe som innebærer at selgeren må dekke alle utgifter knyttet til avhjelpen, inkludert transportutgifter. Kjøperen må imidlertid medvirke på en rimelig måte, for eksempel ved å sende den mangelfulle varen til selgeren og eventuelt betale for transportkostnadene på forhånd. Kjøperen kan også måtte dekke utgifter til leie av en midlertidig erstatningsvare. Kjøperens plikt til å medvirke gjelder kun når det ikke medfører vesentlig ulempe for ham. Ved vurdering av risikoen for vesentlig ulempe skal det tas hensyn til størrelsen på utgiftene det er tale om. En vesentlig ulempe kan for eksempel oppstå hvis kjøperen er helt avhengig av varen og det ikke er mulig å skaffe en midlertidig erstatning mens avhjelpen utføres.

I kjøpsloven har selgeren i utgangspunktet rett til flere forsøk på avhjelp. Flere mislykkede forsøk på å rette feilen kan derimot etter hvert anses som en vesentlig ulempe. I forbrukerkjøpsloven er avhjelpsforsøkene derimot begrenset til ett forsøk. Dette betyr at hvis selgeren ikke har klart å rette feilen etter ett avhjelpsforsøk, kan forbrukeren ha rett til prisavslag, eller ander misligholdsbeføyelser. Dette er imidlertid ikke en absolutt regel, da forbrukerkjøpsloven § 30 om gjennomføring av avhjelp gir forbrukeren rett til å avvise ytterligere avhjelp (etter ett forsøk) med mindre det er “rimelig” at selgeren får ett nytt forsøk. Denne bestemmelsen ble endret 01.01.2024, og rekkevidden av denne reguleringen er ennå ikke avgjort i rettssystemet. Utgangspunktet er derfor at en forbruker kan ha rett til å heve kjøpet hvis avhjelp er forsøkt én gang, men dette er ikke garantert.

Du må ha reklamert rettidig

For å kunne kreve prisavslag, eller andre misligholdsbeføyelser, må du ha reklamert på mangelen innen fristen som er fastsatt i forbrukerkjøpsloven § 27 og kjøpsloven § 32. I henhold til bestemmelsene må reklamasjonen skje innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Kjøp etter forbrukerkjøpsloven vil midlertid aldri ha en frist til å reklamere som er kortere enn to måneder. Likevel anbefales det å reklamere så fort du har oppdaget mangelen, ettersom retten til misligholdsbeføyelser kan faller bort ved overtredelse av reklamasjonsfristen. Den absolutte reklamasjonsfristen er normalt to år fra kjøpsdatoen, men det vil avhenge av om kjøpet er innenfor kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven, og hvor lenge varen er ment å vare. For forbrukerkjøp kan reklamasjonsfristen utvides til fem år, dersom varen, ved vanlig bruk, er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

Utmåling av prisavslag

Størrelsen på prisavslaget er regulert i kjøpsloven § 38 og forbrukerkjøpsloven § 31 hvor det heter at størrelsen skal vurderes ut ifra markedsverdien på leveringstidspunktet. Det vil si at man både må finne ut markedsverdien av kontraktsgjenstanden og dens verdi i mangelfull tilstand. Ordlyden tilsier derfor at man skal beregne prosentandelen av gjenstandens verdi i mangelfull tilstand i forhold til markedsverdien. Når man har funnet prosentandelen skal man trekke dette fra det avtalte vederlaget. Det samme fremgår av forarbeidene til kjøpsloven Ot.prp. nr. 80 (1986-87) på siden 90;

«Forholdet mellom den nedsatte og den avtalte pris skal tilsvare forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktmessig stand. Har kjøperen fått tingen til under markedsverdien, skal han altså ikke ha et prisavslag som fullt ut tilsvarer verdireduksjonen. Omvendt vil en kjøper som har betalt overpris få et større prisavslag enn verdireduksjonen».

For eksempel hvis mangelen reduserer tingens markedsverdi med 15 %, vil du har rett til 15 % avslag på kjøpesummen, forutsatt at du betalte markedsverdi. I det tilfellet du for eksempel har betalt 15 % under markedsverdi, vil du som utgangspunkt ikke ha krav på ytterligere prisavslag ettersom du allerede har fått rabatt. I slike tilfeller kan du i stedet kreve erstatning for det økonomiske tapet du eventuelt har lidt på grunn av mangelen. Dersom du har betalt 15 % over markedsverdi, og mangelen reduserer varens markedsverdi med 15 %, har du i prinsippet krav på 30 % prisavslag.

Kontakt våre advokater for hjelp med prisavslag

Hvis du har spørsmål om prisavslag eller andre misligholdsbeføyelser kan du kontakt oss i Advokatfirmaet Verito AS. Vi har lang erfaring og god kompetanse innenfor blant annet kjøpsrett og avtalerett, og vi vurdere saken kostnadsfritt. Du kan kontakte oss på tlf 922 65 960, eller sende en e-post til post@verito.no. Du kan også benytte seg av henvendelsesskjemaet på denne nettsiden.

Alternativer til prisavslag

I stedet for prisavslag kan en som kjøper kreve avhjelp, heving og/eller erstatning. Du kan lese mer om alternative misligholdsbeføyelser i våre artikler;

Sjekk og våre samleside om bil, båt, bobil & campingvogn og annen kjøpsrett.

Ofte stilte spørsmål om prisavslag

Prisavslag reguleres av kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven gjelder når en næringsdrivende selger til en forbruker, mens kjøpsloven gjelder når begge parter enten er næringsdrivende eller private.

For å kreve prisavslag må det være en mangel ved varen. Selgerens rett til å rette eller omlevere varen må være uttømt, og kjøperen må ha reklamert på mangelen innen fristen.

Størrelsen på prisavslaget beregnes ut fra markedsverdien på leveringstidspunktet. Man finner verdien av varen både i mangelfull og kontraktsmessig stand, og beregner prosentandelen av verdireduksjonen. Denne prosentandelen trekkes fra det avtalte vederlaget.

Kilder:

Artikkelen er skrevet 18.07.2024.

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Bilde med teksten: Kjøpsloven
Annen kjøpsrett
Kristoffer Dalvang

Kjøpsloven med kommentar

Kjøpsloven: Hva gjelder ved kjøp og salg av varer? En innføring i kjøpslovens viktigste bestemmelser og rettigheter for kjøper og selger. Innledning om kjøpsloven Hva er kjøpsloven? Kjøpsloven er en lov som regulerer kjøp og salg av varer mellom privatpersoner eller næringsdrivende. Loven gjelder for eksempel når du kjøper en

Les mer »
Bilde av forsikringsprodukter med teksten "advokatutgifter".
Annen kjøpsrett
Kristoffer Dalvang

Advokatutgifter

Ved tvist om bil, båt, bobil, campingvogn eller andre ting har en normalt dekning for advokatutgifter gjennom forsikring. Denne forsikringsdekningen dekker store deler av sakskostnadene og gjør advokatbistand betydelig rimeligere.  Forsikringsdekningen som er relevant for advokatutgifter heter rettshjelpsforsikring eller rettshjelpsdekning. Forsikringen er lovpålagt gjennom ansvarsforsikring, og følger gjerne med som

Les mer »
Bilde med teksten "erstatning etter kjøpsloven"
Annen kjøpsrett
Kristoffer Dalvang

Erstatning etter kjøpsloven

Har du krav på erstatning etter kjøpsloven eller krever en kjøper erstatning av deg? Om du har kjøpt eller solgt en ting som er mangelfull eller har feil kan kjøper ha krav på erstatning etter kjøpsloven. Her får du vite hva som er vilkårene for erstatning, hvilke typer tap som

Les mer »