Har du kjøpt en bruktbil, og oppdager at det foreligger en feil eller mangel ved bruktbilen? Da er det viktig at du gir beskjed til selger så fort så mulig for å sikre retten til reklamasjon på bruktbil. Artikkelen vil i det følgende forklare nærmere hva som ligger i begrepet reklamasjon, hva forskjellen på reklamasjon i kjøpslovene, og hvordan du kan gå frem for å reklamere.
Hva er reklamasjon på bruktbil?
Reklamasjon på bruktbil skjer når du som kjøper gir beskjed til selger om at det er en mangel ved bruktbilen, og at du vil holde selger ansvarlig for dette. Denne rettigheten fremgår av kjøpsloven § 32 og forbrukerkjøpsloven § 27. Det er ikke grunnlag for å reklamere dersom du kun angrer eller er misfornøyd med kjøpet av bruktbilen. Reklamasjonen må inneholde en spesifikk beskrivelse av hva du mener er feilen eller mangelen ved bruktbilen, og hvilke kjøpsrettslige krav du vil gjøre gjeldende. Kjøpsrettslige krav er gjerne krav om misligholdsbeføyelser som for eksempel avhjelp, heving, prisavslag og/eller erstatning. For å gjøre slike kjøpsrettslig krav gjeldende må det foreligge en mangel eller feil ved bruktbilen.
Hva er en mangel ved bruktbilkjøp?
Som klart utgangspunkt foreligger det en mangel ved bruktbilen, og du kan fremme reklamasjon på bruktbil dersom den ikke samsvarer med det som er avtalt mellom deg og selger. Dette fremkommer av forbrukerkjøpsloven § 16 (1) a) og kjøpsloven § 17 (1).
Videre fremkommer det av forbrukerkjøpsloven § 16 og kjøpsloven §§ 18-19 at det foreligger en mangel dersom selger har gitt uriktige eller villedende opplysninger om bilens tilstand eller egenskaper. Det samme gjelder hvis selger forsømmer å gi opplysninger til kjøper, som kan antas å ha innvirket på kjøpet, jf. kjøpsloven § 19 (1) b) og forbrukerkjøpsloven § 16 (1) b). Eksempler på de to nevnte tilfellene er for eksempel dersom bruktbilen har skjulte feil og mangler, at bruktbilen ikke har det ekstrautstyret som ble lovet, eller at bruktbilen har lavere ytelse enn oppgitt.
Det er derimot ikke en mangel hvis mangelen eller feilen med bruktbilen skyldes slitasje som er normal, skader du selv har påført bruktbilen, eller ytre påvirkninger som for eksempel startvansker i svært kaldt vær.
Hva er forskjellen på reklamasjon i kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven?
For å avgjøre hvilke regler og vilkår som gjelder for din reklamasjon på bruktbil, må det avgjøres hvilken lov du skal forholde deg til. Kjøpsloven gjelder i de tilfeller kjøpet av bruktbilen er foretatt mellom to private personer eller mellom to næringsdrivende. Er dette ikke tilfelle i din sak, er det forbrukerkjøpsloven som kommer til anvendelse. Forbrukerkjøpsloven gjelder i de tilfeller du har kjøpt bruktbilen fra en forhandler, og ikke selv «hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomheten», jf. forbrukerkjøpsloven § 1 (3). Med dette menes at du har kjøpt bruktbilen med hensikt om å bruke den hovedsakelig til privat bruk.
Bakgrunnen for at det er viktig å avgjøre om man er i kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven, er at forbrukerkjøpsloven gir bedre vern ved kjøp av bruktbil, enn det kjøpsloven gir. Forskjellen på vernet i kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven, kommer blant annet tydelig frem i reklamasjonsbestemmelsene. Artikkelen vil i det følgende se nærmere på disse forskjellene.
Reklamasjonsbestemmelsene relevant for bruktbil
Reklamasjonsfristene fremkommer av kjøpsloven § 32 og forbrukerkjøpsloven § 27;
Ǥ 32.Reklamasjon.
(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.
(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid»
Ǥ 27.Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon på bruktbil). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon på bruktbil må senest skje to år etter at tingen ble levert. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger, er fristen for å reklamere fem år […].»
Kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven skiller mellom to ulike reklamasjonsfrister: den relative og den absolutte fristen. Den relative reklamasjonsfristen, som er omtalt i begge lovenes første ledd, gjelder fra det tidspunktet du oppdaget eller burde ha oppdaget feilen, og fram til du reklamerer. Den absolutte reklamasjonsfristen, som er omtalt i andre ledd, er den endelige tidsfristen for å reklamere, uavhengig av når feilen ble oppdaget.
Den relative reklamasjonsfristen
Den relative reklamasjonsfristen fremgår av kjøpsloven § 32 (1) og forbrukerkjøpsloven § 27 (1). Det følger av bestemmelsene at du må reklamere innen «rimelig tid» etter du oppdaget eller burde ha oppdaget at det var en mangel ved bruktbilen. Hva som menes med «rimelig tid» kommer ikke uttrykkelig frem i bestemmelsene, og den relative reklamasjonsfristen vil dermed variere fra sak til sak. Likevel vil momenter som feilens art, hvor lett den var å oppdage, om du har fått profesjonell hjelp og hvor kompetent du er som kjøper, spiller en rolle ved vurderingen.
Forskjellen mellom kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven på den relative reklamasjonsfristen, er at forbrukerkjøpsloven har en bisetning som slår fast at den relative reklamasjonsfristen, uansett tilfelle, aldri kan være kortere enn to måneder. Det vil si at dersom du har kjøpt en bruktbil i september, og oppdager en feil i oktober, har du frem til desember med å reklamere, før du mister retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gir kjøpere etter forbrukerkjøpsloven bedre vern, enn kjøpere etter kjøpsloven, ettersom «rimelig tid» kan variere fra dager til måneder.
Selv om du kjøper bruktbilen etter kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven anbefaler vi likevel alltid å reklamere så snart du oppdager at det er en feil eller mangel ved bruktbilen. Dette anbefales ettersom du mister retten til å gjøre mangelen, og dermed retten til misligholdsbeføyelser, gjeldende dersom du ikke reklamerer rettidig.
Den absolutte reklamasjonsfristen
Den absolutte reklamasjonsfristen for reklamasjon på bruktbil fremkommer av kjøpsloven § 32 (2) og forbrukerkjøpsloven § 27 (2). Som utgangspunkt gjelder den samme absolutte reklamasjonsfristen for begge bestemmelsene – nemlig at du som kjøper har mulighet til å reklamere på bruktbilen til og med to år etter kjøpet. Det kalles den absolutte reklamasjonsfristen fordi dette er siste mulighet du har på å reklamere på kjøpet av bruktbilen. Etter fristen har utløpt, kan du ikke lenger reklamere dersom det oppstår mangler eller feil med bilen.
Forbrukerkjøpsloven oppstiller derimot også en absolutt reklamasjonsfrist på fem år, og gir dermed et bedre vern enn kjøpsloven. Den absolutte fristen på fem år kommer kun til anvendelse på tilfeller hvor bruktbilen er ment å vare «vesentlig» lenger enn to år ved vanlig bruk. En ny bruktbil som er eksepsjonelt godt vedlikeholdt, vil for eksempel muligens være ment å vare «vesentlig» lenger enn to år ved vanlig bruk.
Unntak fra reklamasjonsfristen
Det finnes noen unntak fra reklamasjonsfristene som kan gi deg mer tid til å reklamere. Det første unntaket kommer til anvendelse hvis selgeren har gitt en garanti som gjelder lengre enn den absolutte reklamasjonsfristen. En garanti er en privatrettslig avtale mellom kjøper og selger som kan dekke flere typer feil enn det som omfattes av lovens reklamasjonsregler, eller gi kjøperen lengre reklamasjonstid enn loven foreskriver, jf. forbrukerkjøpsloven § 18 a og kjøpsloven § 21 (2). For at en garanti skal ha faktisk betydning, må den gi bedre rettigheter enn de som følger av kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven. En garanti kan altså aldri stille deg i en dårligere posisjon, enn det som fremkommer av lovene.
Det andre unntaket gjør seg gjeldende hvis selgeren har handlet grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro, for eksempel ved å skjule en kjent feil eller gi uriktige opplysninger om bilen. I slike tilfeller kan du reklamere selv etter at begge reklamasjonsfrister er utløpt, så lenge det ikke har gått urimelig lang tid. Dette er regulert i kjøpsloven § 33 og forbrukerkjøpsloven § 27 (4).
Hva kan du kreve av selgeren ved reklamasjon på bruktbil?
Dersom du har reklamert i tide til selger på det du mener er en feil eller mangel ved bruktbilen, kan du gjøre flere misligholdsbeføyelser gjeldende. Hvilke misligholdsbeføyelser du kan påberope deg, avhenger av hvor alvorlig mangelen er, og om selgeren har mulighet til å rette opp i mangelen eller feilen på bruktbilen;
Avhjelp
Som hovedregel kan kjøper kreve at selger enten retter eller omleverer bruktbilen, men selger har også rett til selv å tilby retting eller omlevering. Dette må skje innen rimelig tid, uten kostnad og uten vesentlig ulempe for kjøperen, jf. kjøpsloven §§ 34-36 og forbrukerkjøpsloven §§ 29-30. I henhold til forbrukerkjøpsloven § 30 (4) har selger én mulighet til å forsøke å rette mangelen eller omlevere bilen. For kjøpsloven finnes det ingen slik grense, men gjentatte mislykkede forsøk kan etter hvert betraktes som en «vesentlig ulempe» for kjøper, og selger kan miste retten til å rette eller omlevere.
Prisavslag
Dersom mangelen ikke blir rettet eller bruktbilen ikke blir omlevert innen rimelig tid, eller hvis det medfører vesentlig ulempe for deg, kan du kreve prisavslag, jf. kjøpsloven § 38 og forbrukerkjøpsloven § 31. Som kjøper kan du kreve et forholdsmessig prisavslag, noe som innebærer at du betaler mindre for bilen i samsvar med mangelens betydning. Prisavslaget kan imidlertid ikke overstige det beløpet du allerede har betalt for bilen.
Heving av bruktbilkjøpet
Hvis du ikke ønsker prisavslag, har du rett til å heve bruktbilkjøpet i henhold til kjøpsloven § 39 og forbrukerkjøpsloven § 32. Dette innebærer at du leverer tilbake bruktbilen til selgeren og får refundert kjøpesummen, med et mulig fradrag for den nytten du har hatt av bilen. Du kan heve kjøpet hvis mangelen er vesentlig etter kjøpsloven, eller hvis mangelen ikke er uvesentlig etter forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven gir derfor bedre beskyttelse enn kjøpsloven når det gjelder heving av bilkjøp.
For mer informasjon om heving av bilkjøp, enten fra forhandler eller ved privatkjøp, kan du lese vår artikkel om dette temaet. Heve privat bilkjøp eller heve bilkjøp fra forhandler.
Erstatning
Uavhengig av om du har gjort de andre misligholdsbeføyelsene gjeldende har du rett til å kreve erstatning for det økonomiske tapet knyttet til bruktbilkjøpet, jf. kjøpsloven § 40 og forbrukerkjøpsloven § 33. For å ha krav på erstatning må fire vilkår være oppfylt: det må foreligge et kontraktsbrudd, et ansvarsgrunnlag, et økonomisk tap, og det må være en årsakssammenheng mellom kontraktsbruddet og det økonomiske tapet.
Hvordan går du frem for å gi reklamasjon på bruktbil?
Hvis du har kjøpt en bruktbil og oppdager en feil eller mangel, bør du gjøre følgende:
- Reklamer så snart du oppdager at det er en mangel eller feil med bruktbilen, og senest innen to eller fem år etter overtakelsen, avhengig av om kjøpet følger reglene i kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven.
- Pass på at reklamasjonen inneholder en beskrivelse av feilen eller mangelen, samt hvilke krav du gjør gjeldende, som for eksempel avhjelp, prisavslag, heving eller erstatning.
- Behold og samle bevis for feilen eller mangelen, som for eksempel bilder, kvitteringer, kontrakten mellom deg og selger, e-poster, rapporter utført av fagpersoner eller vitner.
- Bevar all korrespondanse mellom deg og selger, og få en oversikt over viktige datoer og hendelser i saken.
- Hvis selger nekter å godta reklamasjonen, kan du kontakte en advokat for juridisk bistand.
Hvis du ikke mottar svar eller ikke blir enig med selgeren, kan du vurdere å ta saken videre til mekling i Forbrukerrådet eller Forbrukertvistutvalget. Hvis meklingen ikke fører til et resultat du synes er fornuftig, kan du bringe saken inn for domstolene. Vi bistår deg gjennom hele prosessen, dersom du ønsker bistand.
Kontakt oss for en kostnadsfri vurdering av din sak
Har du spørsmål i forbindelse med reklamasjon av bruktbilkjøpet, eller andre spørsmål knyttet til ditt bruktbilkjøp? Ta gjerne kontakt med oss for en kostnadsfri og uforpliktende vurdering av saken din. Med vår omfattende erfaring og spesialkompetanse innenfor kjøpsrett, kan vi tilby rådgivning, bistand i forhandlinger, eller representasjon i rettssaker. Du kan nå oss i dag på telefon 24 02 21 20, via e-post til post@verito.no, eller ved å fylle ut kontaktskjemaet på vår nettside.
Ønsker du å vite mer om hvordan vi kan hjelpe? Les vår artikkel om hvordan våre advokater arbeider med bilsaker her.
En mangel ved en bruktbil er når bilen ikke er i samsvar med det som er avtalt mellom deg og selger, eller når bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente ut fra bilens alder, pris og øvrige omstendigheter. En mangel kan også foreligge hvis selger har gitt uriktige eller mangelfulle opplysninger om bilen, eller hvis bilen ikke oppfyller kravene i loven eller forskriftene. En garanti er en frivillig forpliktelse fra selgers side, som gir deg som kjøper visse rettigheter utover det som følger av loven. En garanti kan for eksempel gjelde for en bestemt periode, eller for bestemte deler av bilen. En reklamasjon er derimot en rettighet du har etter loven, som gjelder uavhengig av om selger har gitt deg en garanti eller ikke. En reklamasjon kan derfor gjøres gjeldende selv om garantien er utløpt, eller hvis mangelen ikke dekkes av garantien. En skjult mangel ved en bruktbil er en mangel som ikke var synlig for deg som kjøper da du kjøpte bruktbilen, og som du heller ikke ble opplyst om av selger. En skjult mangel kan for eksempel være rust, slitasje, feil på motor eller elektronikk, eller tidligere skader som ikke er ordentlig reparert. En skjult mangel kan gi deg rett til å reklamere, selv om du har kjøpt bilen "som den er" eller "med alle feil".
Hva er en mangel ved en bruktbil?
Hva er forskjellen på garanti og reklamasjon?
Hva er en skjult mangel ved en bruktbil?
Artikkelen er for ordens skyld skrevet 10.09.2024.