Reklamasjonsfrist ved kjøp av båt

Reklamasjonsfrist ved kjøp av båt

Innholdsfortegnelse

Det er viktig å være klar over at det gjelder flere ulike typer for reklamasjonsfrist ved kjøp av båt, slik at du ikke mister retten til å reklamere på feil og mangler. En reklamasjon er en klage etter kjøpslovene over feil og mangler ved båten, og hvor kjøper kan ha rett på alt fra heving av kjøpet til retting, prisavlag og erstatning.

Hva er reklamasjon?

En reklamasjon er en melding til selger om at du mener det er noe galt med båten, og at du vil holde selger ansvarlig for det. Retten til reklamasjon fremgår av kjøpsloven § 32 og forbrukerkjøpsloven § 27. Det er ikke nok å bare si at du er misfornøyd eller at du angrer på kjøpet. Du må konkretisere hva feilen eller mangelen består i, og hvilket kjøpsrettslig krav du har som følge av den. Vi skiller mellom fysiske feil og mangler på båten, og mislighold opplysningsplikt. Kjøpsrettslige krav er gjerne krav om heving av båtkjøpet, krav om omlevering av båten, krav om reparering av det som er feil med båten, krav om prisavslag ift. hva som ble betalt for båten og/eller krav på erstatning for kostnader og tap båtkjøpet har medført. Det er ingen formkrav til hvordan du skal reklamere, men det anbefales å gjøre det skriftlig, for eksempel på e-post eller brev. Ved å gjøre det skriftlig har du en sikkerhet og dokumentasjon på at du har reklamert i tide, og hva du har klaget på.

Hvorfor har vi reklamasjonsfrist ved kjøp av båt eller annet?

Reklamasjonsfrister er frister for når du må klage til selger hvis du oppdager en feil eller mangel ved båten du har kjøpt. Hvis du ikke overholder fristene, kan du miste retten til å kreve beføyelser slik som erstatning, prisavslag, reparasjon eller heving av kjøpet. Reklamasjonsfristene finnes av flere grunner. En av dem er at selger har et behov for å vite når handelen er endelig, og slippe å bekymre seg for fremtidige krav. En annen grunn er at kjøper har en plikt til å undersøke båten og melde fra om eventuelle feil så snart så mulig, slik at selger får en sjanse til å utbedre dem. Reklamasjonsfristene bidrar dermed til lojalitet og rettferdighet mellom partene.

Hvilken reklamasjonsfrist gjelder ved kjøp av båt?

Det finnes to typer reklamasjonsfrister; en absolutt reklamasjonsfrist og en relativ reklamasjonsfrist. Den absolutte reklamasjonsfristen er den endelige fristen for å reklamere, uavhengig av når du oppdaget feilen. Den relative reklamasjonsfristen er den fristen du har fra du oppdaget eller burde ha oppdaget feilen, til du må reklamere. Begge fristene må overholdes for at du skal ha et gyldig mangelskrav.

Den absolutte reklamasjonsfristen er vanligvis to eller fem år, avhengig av om du er i kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven, og hvor lenge båten er ment å vare. Dersom du har kjøpt båten som forbruker, det vil si til privat bruk, gjelder reglene for reklamasjon i forbrukerkjøpsloven § 27. Etter reglene i forbrukerkjøpsloven § 27 har du som utgangspunkt en absolutt reklamasjonsfrist på to år. Er båten likevel «ved vanlig bruk ment å vare vesentlig lenger enn to år», er den absolutte fristen for å reklamere fem år. Hvis du har kjøpt båten som næringsdrivende, det vil si til yrkesmessig bruk, gjelder reglene for reklamasjon i kjøpsloven § 32. Disse reglene gjelder også dersom du kjøper båten av en annen privatperson. Den absolutte reklamasjonsfristen i kjøpsloven § 32 er på to år, med mindre det er avtalt noe annet. Den absolutte reklamasjonsfristen begynner å løpe når du overtar båten.

Den relative reklamasjonsfristen kommer ikke uttrykkelig frem i loven, men det er klart at den må være innenfor den absolutte fristen. Det fremgår av forbrukerkjøpsloven § 27 og kjøpsloven § 32 at du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget feilen. Hva som er rimelig tid, vil variere fra sak til sak, men det kan være alt fra noen dager til noen måneder. Det kommer an på feilens art, hvor lett den var å oppdage, hvor kompetent du er som kjøper, og om du har fått profesjonell hjelp. Hvis du for eksempel kjøper en båt i oktober, og oppdager en lekkasje i mars, må du reklamere så snart du kan etter at du har oppdaget mangelen. Du kan altså ikke vente til sommeren med å si ifra.

Relativ reklamasjonsfrist ved kjøp av båt etter kjøpsloven

Den relative reklamasjonsfristen etter kjøpsloven § 32 innebærer at du må reklamere «innen rimelig tid» etter at du har oppdaget eller burde ha oppdaget at det var en mangel eller feil ved båten. Fristen for å reklamere begynner altså å løpe fra det tidspunktet du burde ha oppdaget feilen eller mangelen. Dette betyr at din manglende oppmerksomhet kan gjøre at du mister reklamasjonsfristen. Det er derfor viktig som kjøper å være oppmerksom, og sjekke med engang dersom du mistenker at det kan være en feil med båten. Hva som anses som «rimelig tid» vil variere fra sak til sak, altså vil vi anbefale at du reklamerer så fort du kan.

Relativ reklamasjonsfrist ved kjøp av båt etter forbrukerkjøpsloven

Den relative reklamasjonsfristen etter forbrukerkjøpsloven § 27 innebærer at du må reklamere «innen rimelig tid» etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen ved båten. Etter forbrukerkjøpsloven kan derimot ikke den relative reklamasjonsfristen være kortere enn to måneder etter at du oppdaget mangelen ved båten. Likevel bør du ikke vente noe lenger enn disse to månedene ettersom du ikke skal vente urimelig lenge med å reklamere.

Unntak fra reklamasjonsfrist

Det finnes noen unntak fra reklamasjonsfristene, som kan gi deg lenger tid til å reklamere. Et unntak er hvis selger har gitt deg en garanti for båten, som varer lenger enn den absolutte reklamasjonsfristen. Da kan du reklamere innenfor garantitiden, selv om den absolutte fristen er utløpt. Et annet unntak er hvis selger har opptrådt grovt uaktsomt eller uredelig, for eksempel ved å skjule en kjent feil eller gi deg uriktige opplysninger om båten. Da kan du reklamere selv om begge fristene er utløpt, med mindre det har gått urimelig lang tid.

Reklamasjon og garanti på båten

Ofte blir de to begrepene «reklamasjon» og «garanti» brukt om hverandre og på feil måte. Rettslig sett er det viktig å skille mellom begrepene, ettersom reklamasjon og garanti gir ulike rettigheter.

Reklamasjon er rettigheter du har overfor selger ved feil eller mangler som er lovfestet i blant annet kjøpsloven § 32 og forbrukerkjøpsloven § 27. Grunnleggende for å kunne reklamere er at det må foreligge en kjøpsrettslig mangel. I tillegg må reklamasjonen skje innen rimelig tid og senest to eller fem år etter kjøpet, avhengig av om du er i forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven.

En garanti er en privatrettslig avtale mellom kjøper og selger. I henhold til en slik avtale forplikter selgeren seg til å reparere eller erstatte varen under bestemte betingelser, dersom varen blir ødelagt uten at det skyldes uforsvarlig bruk, innenfor den angitte tidsperioden. Ettersom det er en avtale, reguleres garantier stort sett av lovfestede og ulovfestede prinsipper i avtaleretten. Selgers garanti i forbrukerkjøp er imidlertid også delvis lovfestet i forbrukerkjøpsloven § 18 a. Garanti fremgår delvis også i kjøpsloven § 32 annet ledd, hvor det heter at den absolutte fristen for reklamasjon er 2 år ved mindre «selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid».

I prinsippet er det opp til selgeren å avgjøre hva garantien skal inneholde, men det vanlige er at en garanti generelt gir spesifikke rettigheter ved feil eller mangler ved en vare. For at garantien skal ha reell betydning, må den gi bedre rettigheter enn de rettighetene som følger av bestemmelsene om reklamasjon i kjøpslovene. For eksempel kan garantien omfatte flere typer mangler enn det som omfattes av reklamasjon i kjøpslovene, eller gi kjøper lenger tid til å reklamere enn bestemmelsene i kjøpslovene gir. Garantien kan også i noen tilfeller ikke ha noen reell betydning. For eksempel der hvor garantitiden utløper før reklamasjonstiden, og det oppstår en mangel. Garantitiden vil i slikt tilfelle ikke ha noen betydning dersom kjøper fortsatt er innenfor reklamasjonstiden etter kjøpslovgivningen.

Oppsummert er utgangspunktet at garantier kommer i tillegg til rettighetene om reklamasjon i forbrukerkjøpsloven, og hvis ikke annet er avtalt etter kjøpsloven, gjelder det samme her.

Reklamasjon og angrerett

Det er en vanlig misforståelse å forveksle heving av et kjøp og angrerett. For heving av kjøp må det foreligge en mangel som grunnlag for reklamasjonen og for hevingen. Angrerett gir deg på den andre siden muligheten til å trekke deg fra avtalen og få refundert pengene dine, uten at det foreligger en mangel. Denne retten er et unntak fra hovedregelen om at avtaler skal holdes. Forbrukere kan benytte seg av angrerettloven ved kjøp som skjer utenfor selgerens faste forretningslokaler. Angrerett er imidlertid ikke aktuelt ved kjøp som faller inn under kjøpsloven, der begge parter er privatpersoner eller næringsdrivende.

Du har angrerett når kjøpet har blitt gjort utenfor selgers faste forretningssted. Dette er gjerne på internett eller gjennom telefon, eller når kjøpet foregikk hjemme, på gaten eller på stand – og du handlet for mer enn 300 kr. Du har rett til å undersøke varen, men for omfattende undersøkelser eller skade på varen, kan gjøre at du risikerer å ikke få tilbake hele beløpet. Retten til å angre begynner å løpe dagen etter du har foretatt kjøpet, og gjelder i 14 dager. Du må da gi selger beskjed innen de to ukene at du angrer på kjøpet, og i tillegg returnere varen innen 14 dager fra du ga beskjed om at du angret på kjøpet.

Om båten er kjøpt på en måte som gjør at handelen er omfattet av angrerettloven har en altså mulighet til å angre på kjøpet i 14 dager. Dersom selger ikke har gitt opplysning om angreretten varer denne rettigheten opptil ett år.

Hva bør du gjøre?

Hvis du har kjøpt en båt, og du oppdager en feil eller mangel, bør du gjøre følgende:

  1. Reklamer skriftlig til selger så snart som mulig, og senest innen to eller fem år etter overtakelsen, avhengig av om det er kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven som gjelder.
  2. Beskriv feilen eller mangelen, og hvilket krav du har, for eksempel erstatning, prisavslag, reparasjon eller heving.
  3. Ta vare på bevis for feilen eller mangelen, for eksempel bilder, kvitteringer, rapporter eller vitner.
  4. Ta vare på all kommunikasjon med selger, og skriv ned datoer og hendelser.
  5. Kontakt en advokat hvis du trenger juridisk bistand. Les mer om hva vi som advokater kan bistå med ved båtkjøp.

Kjøpt bruktbåt? Les mer om rettigheter ved feil og mangler etter båtkjøp her.

Kontakt oss

Hvis du har spørsmål om reklamasjonsfrist ved kjøp av båt eller annet eller kan du kontakte oss i Advokatfirmaet Verito. Vi har lang erfaring og god kompetanse innenfor blant annet kjøpsrett, og vi vurderer saken kostnadsfritt. Du kan ringe oss på tlf 922 65 960, eller sende en e-post til post@verito.no. Du kan og bruke henvendelsesskjema på denne nettsiden.

Kilder

Vanlige spørsmål

Forbrukerkjøp er når du kjøper båten til privat bruk, og selger er en profesjonell aktør, for eksempel en forhandler eller en produsent. Privatkjøp og næringskjøp er når en kjøper båten til privat bruk av en privatperson, eller til yrkesmessig bruk når både du og selger er næringsdrivende. Det er forskjellige lover og regler som gjelder for de to typene kjøp, blant annet når det gjelder reklamasjonsfrister. Generelt er det strengere vilkår for den næringsdrivende i forbrukerkjøp, og mer balansert mellom partene i privatkjøp/næringskjøp.

Reklamasjonsfristen er i utgangspunktet den samme uavhengig av hvilket krav som gjøres gjeldende i kjølvann av båtkjøpet. Det gjelder imidlertid enn tilleggsfrist om at at melding om heving av kjøpet må gis innen rimelig tid ved kjøp som reguleres av kjøpsloven.

En garanti er en frivillig forpliktelse fra selger om at båten har en bestemt kvalitet eller egenskap, eller at selger vil dekke eventuelle feil eller mangler som oppstår innenfor en viss tid. En garanti er ikke det samme som reklamasjonsrett, som er en lovfestet rett en har i kjøpslovgivningen uansett om selger har gitt deg en garanti eller ikke. En garanti kan imidlertid gi deg bedre eller lengre rettigheter enn reklamasjonsretten, for eksempel hvis garantien varer lenger enn den absolutte reklamasjonsfristen.

Reklamasjon er i utgangspunktet ikke betinget av at båten faktisk har en mangel. Så i praksis kan man reklamere på alt en er misfornøyd med ved båtkjøpet. Derimot vil nok selger i all hovedsak forholde seg til reklamasjoner som knytter seg til en faktisk mangel. En mangel er når båten ikke er i samsvar med det som er avtalt mellom deg og selger, eller det som følger av loven. Det kan for eksempel være at båten har en skade, en feil, en svakhet, eller at den ikke har de egenskapene eller funksjonene som du har blitt lovet eller forventet. Det er ikke en mangel hvis båten bare har normal slitasje, eller hvis du har vært klar over feilen før du kjøpte båten.

Artikkel skrevet 13.06.2024

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Bilde med teksten "Advokat ved kjøp av båt"
Båt
Kristoffer Dalvang

Advokat ved kjøp av båt

Bistand fra advokat ved kjøp av båt? Hva gjør du om du oppdager at den nye båten din avviker fra det som opprinnelig var avtalt med selger, og selger nekter å innrømme feilen eller tilby en løsning? I denne artikkelen belyser vi hvordan en advokat kan bistå deg med å

Les mer »
Bilde av båt og teksten: avhjelp ved salg av båt":
Båt
Kristoffer Dalvang

Avhjelp ved mangler etter kjøp av båt

Kjøper kan ha rett på avhjelp ved mangler etter kjøp av båt. Avhjelp er betegnelsen kjøpslovgivingen gir på kjøpers krav på retting og/eller omlevering. I denne artikkelen gjennomgår vi rettighetene til avhjelp, hva avhjelp innebærer og hvilke vilkår som må være oppfylt. Hva er avhjelp? Avhjelp er en fellesbetegnelse på

Les mer »
Opplysningsplik ved salg av båt.
Båt
Kristoffer Dalvang

Opplysningsplikt ved salg av båt

Når du skal selge eller kjøpe en brukt båt, er det viktig å være klar over at det gjelder en opplysningsplikt ved salg av båt og dens tilstand. Opplysningsplikten ved salg av båt er et tema som ofte kan skape konflikt mellom partene, og som kan ende i rettssak. I

Les mer »
Bilde med tekst: heve kjøp av båt
Båt
Kristoffer Dalvang

Heve kjøp av båt

Ønsker du å heve kjøp av båt? Du kan ha rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake dersom det foreligger kjøpsrettslig mangel. Vi går gjennom hvilke regler som gjelder , og hva du må gjøre for å heve båtkjøpet etter kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven.  Hvilken lov gjelder for båtkjøpet?

Les mer »