Borgarting lagmannsrett har slått fast at Tesla Norway AS er ansvarlig for en vesentlig reduksjon i ladehastigheten på førstegenerasjons Tesla Model S etter en programvareoppdatering i 2019. Retten konkluderte med at dette utgjør en mangel, og at bileierne har krav på prisavslag.
Bakgrunn for saken
Saken gjelder krav fra fire Tesla-eiere som opplevde betydelig redusert ladehastighet etter at programvareoppdatering 2019.20 ble installert i deres biler. Oppdateringen ble innført for å forbedre sikkerheten og levetiden til batteriene, men Tesla informerte ikke bileierne tydelig om endringen. Bileierne mente at ladehastigheten var en sentral egenskap ved bilen, og at den ikke lenger samsvarte med opplysningene gitt i markedsføringen.
Lagmannsrettens vurdering
Lagmannsretten slo fast at Tesla ikke hadde adgang til ensidig å endre en så vesentlig egenskap ved bilen uten å ha gitt klar informasjon til kjøperne. Retten la også vekt på at Tesla hadde opptrådt i strid med redelighet og god tro ved å være tilbakeholden med informasjon om endringen.
Videre konkluderte retten med at den absolutte reklamasjonsfristen på fem år måtte beregnes fra tidspunktet for programvareoppdateringen, ikke fra bilens leveringstidspunkt. Dermed kunne bileierne fortsatt gjøre krav gjeldende.
Opplevd kontraktsbrudd ved bilkjøp?
Konsekvenser av dommen
Tesla ble dømt til å betale prisavslag til de fire bileierne basert på bilens verdireduksjon i bruktmarkedet som følge av den reduserte ladehastigheten. Retten avviste Teslas argument om at utvidelsen av superladenettverket kompenserte for endringen i ladehastighet.
Dommen kan få stor betydning for andre Tesla-eiere som har opplevd tilsvarende problemer etter programvareoppdateringer. Forbrukerrådet har vært partshjelper i saken, og dommen kan potensielt danne presedens for lignende saker i fremtiden.