Kunde fikk medhold i tvist med bilprodusent
Forbrukerklageutvalget gir kunden erstatning i tvist med bilprodusent
En kunde har fått medhold i en klagesak mot en kjent bilprodusent etter problemer med ulyd i bilen. Tvisten dreide seg om hvorvidt ulyden skyldtes en designfeil eller ytre påvirkninger, og hvorvidt kunden skulle betale for reparasjonene. Dette vedtaket har satt en viktig presedens for forbrukervern.
Problemet begynte da kunden leverte inn sin bil for service på grunn av en vedvarende ulyd. Verkstedet fant en mutter fra IKEA under setebeltefestet og konkluderte med at dette var årsaken til ulyden. Kunden ble derfor bedt om å betale for reparasjonen, ettersom det ikke ble ansett som en garantisak. Selv etter fjerning av mutteren, kom ulyden tilbake kort tid etter, og bilen ble levert inn på nytt for ytterligere undersøkelse.
Ved det andre servicebesøket fant verkstedet småstein i ventilasjonskanalene, noe som igjen førte til at kunden måtte forhåndsgodkjenne et kostnadsestimat. Kunden hevdet at steinene ikke kunne ha funnet veien inn i bilen på så kort tid etter første verkstedsbesøk, og påsto at det var en designfeil som gjorde det mulig for slike objekter å komme inn i bilens kupé.
Bilprodusenten avviste kundens påstand om designfeil og mente at bilen var designet i henhold til høyeste industrielle standarder. De forklarte at småstein og andre partikler kunne komme inn i bilen via undersiden av sko, utstyr eller gjenstander som transporteres i bilen. Disse partiklene kunne deretter rulle inn i ventilasjonskanalene under setene.
Les vår artikkel om: Heving ved skjulte feil og mangler på bil
Forbrukerklageutvalget konkluderte med at bilens konstruksjon ikke utgjør en designfeil, men at det oppsto et problem som følge av ytre påvirkninger. Utvalget bemerket at det var oppstått et uvanlig problem med at småstein samlet seg i ventilasjonskanalene, men dette kunne ikke tilskrives en produksjonsfeil på bilen. Utvalget fant imidlertid at produsenten ikke hadde informert kunden tilstrekkelig om at han måtte dekke kostnadene dersom det ikke ble funnet en mangel.
Som et resultat ble kunden tilkjent tilbakebetaling av 16 312,50 kroner samt forsinkelsesrenter. Forbrukerklageutvalget fastslo at bilprodusenten ikke hadde handlet i tråd med kravene i forbrukerkjøpsloven, og at kunden derfor ikke kunne holdes ansvarlig for å dekke kostnadene ved de nødvendige undersøkelsene.
Vedtaket gir en viktig presedens for hvordan bilprodusenter må informere kunder om deres ansvar i slike tilfeller og styrker dermed forbrukervernet. Det understreker også viktigheten av klar og tydelig kommunikasjon mellom forbrukere og bilprodusenter ved reklamasjonssaker og garantikrav. Les vår artikkel om Reklamasjon på bilkjøp Om du ønsker å vite mer.
Denne saken illustrerer utfordringene som kan oppstå når kompleks teknologi og design møter uventede problemer, og behovet for at produsenter tilpasser sine praksiser i samsvar med lovens krav og forbrukernes rettigheter.
Om du ønsker å lese hele saken kan du gjøre det her.