Har du kjøpt en bil fra en bilforhandler har du som kjøper en rekke rettigheter det er viktig å være klar over. Artikkelen vil i det følgende gjennomgå viktige regler i forbrukerkjøpsloven om bilkjøp fra forhandler.
Viktige regler i forbrukerkjøpsloven om bilkjøp fra forhandler
I hvilke tilfeller regulerer forbrukerkjøpsloven bilkjøp fra forhandler?
Forbrukerkjøpsloven er en lov som regulerer avtaler om kjøp av ting mellom en forbruker og en næringsdrivende. Med forbruker menes en person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomheten. Forbrukerkjøpsloven gir kjøperen en sterkere stilling, enn det reglene i kjøpsloven gir. Kjøpsloven gjelder nemlig kjøp mellom likestilte parter, altså kjøp mellom to næringsdrivende eller to private personer. Det er ikke i slike kjøp like stort behov for å verne den ene parten, og derfor gir ikke reglene i kjøpsloven like godt vern av kjøperen.
Hva er en mangel?
Hvis det oppstår en feil eller mangel med bilen din etter kjøpet, kan du ha rett på en rekke misligholdsbeføyelser. En mangel ved bilen din kan for eksempel være at den har gått lenger enn det som var lovet av selger, bremsene fungerer ikke slik det var opplyst om eller så kan bilen rett og slett være rød i stedet for gul (som var avtalt). Som utgangspunktet er altså en mangel en feil eller et avvik ved bilen som gjør at den ikke oppfyller kravene som følger av kjøpsavtalen. Men det kan også være en mangel hvis selgeren har forsømt å opplyse om forhold med bilen som kan ha virket inn på kjøpet. Nærmere om hva som anses som en mangel etter forbrukerkjøpsloven, finner du i forbrukerkjøpsloven § 16.
Hvis det foreligger en mangel ved bilen etter de vilkårene som følger av lovens § 16, kan du som kjøper gjøre gjeldende en rekke misligholdsbeføyelser. Hvordan du gjør disse gjeldende, og hvilke misligholdsbeføyelser du har krav på, vil artikkelen i det følgende ta for seg.
Hvilke rettigheter har man som kjøper etter forbrukerkjøpsloven?
Tilbakeholdsrett
Tilbakeholdsrett er forbrukerens rett til å holde tilbake betaling for å dekke krav som følge av mangel ved bilen. Denne retten fremgår av forbrukerkjøpsloven § 28;
«Forbrukeren kan holde tilbake betalingen for å dekke krav som følge av mangelen, men ikke åpenbart mer enn det som vil gi betryggende sikkerhet for kravet.»
Vilkåret for å holde tilbake betalingen, er at det foreligger en mangel. Hva som anses som en mangel etter forbrukerkjøpsloven er gjennomgått ovenfor. Selv om det foreligger en mangel, kan du ikke holde tilbake mer enn det som åpenbart vil gi betryggende sikkerhet for mangelskravet. Nøyaktig hvor mye dette vil være, er vanskelig å si, ettersom det vil variere fra hvert tilfelle. Likevel er bestemmelsen formulert slik at du ikke har et ubetydelig slingringsmoment.
Avhjelp
Avhjelp begrepet omfavner to av de vanligste misligholdsbeføyelsene, nemlig omlevering og retting. Omlevering innebærer at selger får mulighet til å erstatte den mangelfulle bilen med en ny en, mens retting vil si at selger reparerer mangelen ved bilen, slik at den samsvarer med det som var avtalt. Kjøpers rettigheter til avhjelp fremgår av forbrukerkjøpsloven §§ 29 første ledd;
«Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis den valgte beføyelsen er umulig å gjennomføre eller vil påføre selgeren uforholdsmessig store kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er uforholdsmessige, skal det blant annet legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om den andre beføyelsen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.»
I tillegg til det som fremgår av forbrukerkjøpsloven § 29, skal avhjelp skje uten kostnad for kjøperen. Det vil si at selgeren skal dekke alle utgifter knyttet til avhjelpen, inkludert nødvendige sideutgifter som transportkostnader, leie av erstatningsbil m.m., jf. forbrukerkjøpsloven § 30. Kjøperen har likevel en plikt til å bidra med det som er rimelig. Det kan inkludere å sene den mangelfulle bilen til selger og eventuelt legge ut for disse transportkostnadene. Kjøperens medvirkningsplikt er imidlertid begrenset til de tilfeller som ikke medfører vesentlig ulempe for ham. Avhjelpen er følgelig begrenset med at rettingen eller omlevering må skje innen rimelig tid etter at kjøper reklamerte på mangelen. Hva som er rimelig tid vil normalt variere avhengig av omstendighetene, og mangelens alvorlighet og betydning for kjøper.
I henhold til forbrukerkjøpsloven § 30 (4) er utgangspunktet at selgerens mulighet til avhjelp er begrenset til ett forsøk. Utgangspunktet gjelder ved mindre det er «rimelig» at selgeren får en ny mulighet. Hva som er omfanget av «rimelig» er ennå ikke avklart i rettspraksis, ettersom den tredde i kraft 01.01.2024.
Prisavslag
Prisavslag er en misligholdsbeføyelse som gir kjøper en redusert pris som følge av en mangel. Størrelsen på prisavslaget skal tilsvare mangelens forholdsmessige verdi sammenlignet med markedsverdien. Med andre ord er prisavslaget en kompensasjon for den økonomiske konsekvensen mangelen medfører. Retten til å kreve prisavslag følger av forbrukerkjøpsloven § 31 første ledd:
«Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, eller det er klart at dette ikke vil skje, kan forbrukeren kreve et prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.»
Vilkårene for å kreve prisavslag er at det må foreligge en kjøpsrettslig mangel, og at muligheten til å rette eller omlevere bilen er uttømt. Hva som er en kjøpsrettslig mangel etter forbrukerkjøpsloven, og adgangen til å rette eller omlevere bilen etter forbrukerkjøpsloven, er redegjort for i det foregående. Dersom vilkårene i loven er oppfylt har du rett til å kreve prisavslag på bilen.
Heving
Heving innebærer at du som kjøper krever å få tilbakebetalt kjøpesummen, mot at du leverer tilbake bilen til selger. For å kunne kreve å heve kjøpet av bilen fremgår det av forbrukerkjøpsloven § 32, jf. § 31 at det må foreligge en kjøpsrettslig mangel, avhjelpen må verken skje eller tilbys i samsvar med § 29 og § 30, og mangelen må være mer enn uvesentlig. En vanlig forståelse av «uvesentlig» tilsier at mangelen må være av liten betydning eller være uviktig for kjøperen. I vurderingen av hva som er en uvesentlig mangel er følgende momenter relevant;
- Størrelsen på avviket mellom den leverte bilen og kjøpsavtalen
- Mangelens betydning for kjøper
- Handlingsalternativer (avhjelp, prisavslag)
- Hvor hardt heving rammer selger kontra f.eks. prisavslag
Bevisbyrden for mangler ved bilkjøp er følgelig endret ved lovendring 01.01.2024. Nå antas det at mangler som oppstår innen to år etter levering, var til stede ved leveringstidspunktet, jf. § 18 andre ledd. For å fraskrive seg ansvar for disse manglene, må selger bevise at bilen ikke hadde noen mangel ved levering. Dette gir deg som forbruker et ennå bedre vern.
Om du ønsker å lese mer om heving av kjøp på bil kan du lese vår artikkel om: Heve kjøp av bil eller Heve bilkjøp fra forhandler
Erstatning
Erstatning er en kompensasjon i form av penger. Kjøper kan kreve erstatning uavhengig av de andre misligholdsbeføyelsene. Med andre ord kan du kreve erstatning i tillegg til å for eksempel å kreve retting, eller heving. Retten til erstatning fremgår av forbrukerkjøpsloven § 33 første ledd;
«Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.»
For å kunne kreve erstatning må følgende fire vilkår være oppfylt; det må foreligg 1) et kontraktsbrudd fra selgerens side, 2) et ansvarsgrunnlag for selger, 3) et økonomisk tap for kjøperen, og 4) en årsakssammenheng mellom kontraktsbruddet og det økonomiske tapet.
Et kontraktsbrudd innebærer typisk at bilen ikke samsvarer med det som i utgangspunktet var avtalt mellom deg og selger. Med ansvarsgrunnlag menes at selgeren må ha et lovfestet grunnlag for å måtte betale erstatning til deg. Økonomisk tap innebærer at du må ha lidt et tap som kan måles i penger. Med årsakssammenheng menes at det må foreligge en sammenheng mellom kontraktsbruddet og det økonomiske tapet.
Hva må man gjøre som kjøper for å ivareta sine rettigheter etter forbrukerkjøpsloven?
For alle misligholdsbeføyelsene som er gjennomgått i artikkelen gjelder det et felles vilkår om at du må ha reklamert i tide for å gjøre misligholdsbeføyelsene gjeldende. Reglene om reklamasjonsfrister fremgår av forbrukerkjøpsloven § 27;
«Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at tingen ble levert. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger, er fristen for å reklamere fem år.»
Forbrukerkjøpsloven skiller mellom to reklamasjonsfrister som må overholdes for at du skal kunne gjøre en mangel gjeldene. Det er en relativ reklamasjonsfrist, som fremgår av bestemmelsens første ledd, og en absolutt reklamasjonsfrist som fremgår av bestemmelsens andre ledd.
Den relative reklamasjonsfristen er ikke uttrykkelig fastsatt i loven, men det fremgår av bestemmelsens første ledd at du innen «rimelig tid» etter du oppdaget eller burde oppdaget mangelen, skal gi selgeren beskjed om at du vil reklamere. Hva som ligger i vilkåret «rimelig tid» vil variere fra den enkelte sak, men i forbrukerkjøpsloven kan den likevel aldri være kortere enn to måneder. Selv om fristen for å reklamere aldri kan være kortere enn to måneder, anbefaler vi alltid å reklamere så fort så mulig etter du oppdaget mangelen. Misligholdt reklamasjonsfrist gjør at du kan miste retten din til å gjøre mangelen gjeldende.
Den absolutte reklamasjonsfristen fremgår av bestemmelsens andre ledd, og fristen begynner å løpe fra dagen du tok over bilen. I henhold til andre ledd har du en absolutt frist på å reklamere på to år. Hvis bilen imidlertid «ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger enn to år», utvides denne fristen til fem år. Det at fristen er absolutt vil si at du enten etter to eller fem år mister retten til å reklamere på mangler som oppstår etter fristen.
Ta kontakt med oss
Hvis du har kjøpt en bil som har en mangel, og du ønsker å gjøre dine rettigheter gjeldende etter forbrukerkjøpsloven, kan du ta kontakt med oss for en gratis og uforpliktende vurdering av din sak. Vi har lang erfaring og kompetanse innen kjøpsrett, og kan bistå deg med å fremme krav mot selger. Vi kan også hjelpe deg med å få dekket dine advokatutgifter gjennom rettshjelpsforsikringen du har på bilen. Du kan nå oss på e-post: post@verito.no eller telefon: 24 02 21 20.
Hva er forskjellen mellom forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven ved kjøp av bil?
Forskjellen er at forbrukerkjøpsloven gir forbrukeren en sterkere stilling enn selgeren, og har noen gunstigere regler for forbrukeren. For eksempel gjelder det en formodning for at en mangel ved bilen var til stede ved levering i hele reklamasjonsperioden, som er fem år, mens det etter kjøpsloven bare gjelder i seks måneder. Forbrukerkjøpsloven har også noen særregler om garanti, leveringstid, prisendring og opplysningsplikt.
Hva er en mangel ved bilen etter forbrukerkjøpsloven?
En mangel ved bilen etter forbrukerkjøpsloven er et avvik fra det som er avtalt mellom kjøper og selger, eller det som følger av loven. Det kan for eksempel være at bilen har en feil eller en skade som ikke er opplyst om, eller at bilen ikke har de egenskapene eller den kvaliteten som man har grunn til å forvente. Det er ikke en mangel hvis bilen har en normal slitasje eller elde, eller hvis kjøper har vært klar over feilen eller skaden før kjøpet. Det er heller ikke en mangel hvis feilen eller skaden skyldes kjøpers bruk eller misbruk av bilen etter kjøpet.
Hva er reklamasjon og hvor lang er reklamasjonsfristen etter forbrukerkjøpsloven?
Reklamasjon er at man melder fra til selger om at det er en mangel ved bilen, og at man vil gjøre sine rettigheter gjeldende. Reklamasjonen må skje innen rimelig tid etter at man oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Reklamasjonsfristen er fem år etter at man har overtatt bilen, med mindre bilen er ment å vare vesentlig kortere. Hvis man ikke reklamerer i tide, kan man miste retten til å gjøre mangelen gjeldende.
Hva er avhjelp, prisavslag, heving og erstatning etter forbrukerkjøpsloven?
Avhjelp er at selger retter mangelen eller leverer en ny bil. Prisavslag er at man betaler en lavere pris som står i forhold til mangelen. Heving er at man leverer tilbake bilen og får tilbake kjøpesummen. Erstatning er at man får dekket det tapet man har lidt som følge av mangelen. Disse rettighetene kan bare gjøres gjeldende hvis det er en mangel ved bilen, og hvis man har reklamert i tide. Hvilken rettighet man kan velge, avhenger av om mangelen er vesentlig, og om avhjelp er mulig eller medfører urimelig kostnad eller ulempe for selger.
Artikkelen er skrevet 7 oktober.